2611
Sök

Tanka spillolja

3 Inlägg
30 maj
Trådstartare
Hej
Jag har en relativt ny nissan navara d40 DCI från 2006 och undrar om jag kan tanka delvis spillolja. Jag vet att man kan tanka äldre dieselbilar med olja men är orolig på hur mycket olja jag kan tanka i min bil eftersom den inte är så gammal. Så hur mycket olja klarar min bil av eftersom den är från 06?

6 062 Inlägg
30 maj
Om den har en gammal mekanisk radpump kan du antagligen blanda i en del spillolja i dieseln men filtrera gärna oljan först så du slipper eventuella metallpartiklar. Om du har common rail bör du låta bli men jag antar att det inte hunnit komma på pickuper 2006?

3 Inlägg
30 maj
Trådstartare
Okej men 1 liter olja på 10 liter diesel borde väll gå

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
30 maj
AntonLindfors skrev:
Hej
Jag har en relativt ny nissan navara d40 DCI från 2006 och undrar om jag kan tanka delvis spillolja. Jag vet att man kan tanka äldre dieselbilar med olja men är orolig på hur mycket olja jag kan tanka i min bil eftersom den inte är så gammal. Så hur mycket olja klarar min bil av eftersom den är från 06?

Varför ska du blanda ut dieseln med gammal spillolja?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 Inlägg
30 maj
Trådstartare
Blir billigare och de sotar

7 441 Inlägg
30 maj
För många år sedan hade jag en granne som hade en Mercedes 123 300D.
Han "dammsög/tiggde" spillolja av alla grannarna.
Oljan fyllde han i ett 200 liters "fat".
Han "dekanterade" oljan innan han slog den i Mercans bränsletank.
Var noga med att kolla så ingen hade slagit linolja eller bromsvätska eller annat i spilloljan.
Tiggde även frottyrolja från restaurangkök och blandade i sitt "fat".
Vilka proportioner dekanterad spillolja han slog i bränsletanken vet jag inte.

B t w så hade jag ännu längre tillbaka i tiden en lumparkompis som körde sin bensin-Renault på fotogen.
Dubbla tankar, en bensin och en fotogen.
Startade och avslutade alltid körningen på bensin.
Bilen blårök och luktade apa, var slö men gick billigt.

6 062 Inlägg
30 maj
En granne till mig jobbade med att reparera dieselfordon och åkte själv omkring i ett par gamla mercedesbussar han gjort till servicefordon. Han hade känningar på kommunens återvinningsstation och fick stora mängder spillolja från dom. Den stod sedan hemma hos honom i dunkar, tankar och oljefat, utspridda bland skrotet på gården. Sedan dog han plötsligt en dag och alltihop stod kvar när huset såldes. Sänkte förmodligen värdet på huset mer än han någonsin sparat på att köra på spillolja, men det drabbade ju inte honom.

6 062 Inlägg
30 maj
torsen skrev:
B t w så hade jag ännu längre tillbaka i tiden en lumparkompis som körde sin bensin-Renault på fotogen.
Dubbla tankar, en bensin och en fotogen.
Startade och avslutade alltid körningen på bensin.
Bilen blårök och luktade apa, var slö men gick billigt.

När jag var 15 hade jag en kompis som slangade diesel från sin fars traktor och körde mopeden på. Precis som du skriver fick han starta och avsluta på bensin, annars startade den inte nästa gång. Trött blev den, men den gick. Det blev rökmoln som kunde ligga kvar flera minuter i gräset efter han kört förbi. En Kreidler Florett var det, om någon minns dom.

1 196 Inlägg
30 maj
Någon liter per tank skadar inte, dock skulle jag inte köra på enbart spillolja.
Tanka lite sk villaolja istället, dvs färgad diesel och häll i en 5-10 liter spill i det, så fungerar det säkert prima.

Ruter Knekt
721 Inlägg
30 maj
Utmarks-Loke skrev:
Om den har en gammal mekanisk radpump kan du antagligen blanda i en del spillolja i dieseln men filtrera gärna oljan först så du slipper eventuella metallpartiklar. Om du har common rail bör du låta bli men jag antar att det inte hunnit komma på pickuper 2006?

Det fanns på 90talet, det var nästan standard tycker jag 2005 på vissa modeller. d40 DCI - är commonrail högtryck. Så AntonLindfors kommer om några veckor starta en tråd likt "narvara d40 DCI startar inte". Bara för han ville vara cool framför sina kompisar utan att veta vad han gjorde.
Senast redigerat av Oreggad (30 maj )

Något sen på bollen

Sök