2569
Sök

Saab 9-5 (SE?) -00 Ryker vitt vid start /Blått vid pådrag

6 Inlägg
26 april 2013
Trådstartare
Hej!

Köpte för ca månaden sen en Saab 9-5 -00 SE (149HK)

varav ett par dagar efter gick multiremen. Vilket fixades direkt med ett nytt övre hjul. Uppe till vänster Sett från sidan. sad

Igår påväg hem från jobb upptäckte jag att den rök väldigt vitt när jag startade bilen kall. Skakade av mig det rätt fort då det la sig efter ca 20-30 sekunder på tomgång. Men väl ute på motorvägen märker jag att bilen fullkomligt spyr blått när jag släpper gasen efter att trampat på för en omkörning.

Idag när jag ska starta bilen imorse går den ojämnt slutar inte ryka vitt och spyr utav bara satan blått vid gaspådrag över ca 2300 varv. Nånstans där turbon kickar till.sad

Bilen har tagit ytterst ytterst lite kylarvatten enligt förra ägaren varpå han slatt på max 1dl en gång i månaden totalt.

Kan inte känna någon avgaslukt i expansionskärlet.
Olja och filter bytades när jag köpte bilen.

Länkar 2 kassa mobilklipp på ventilationen och hur de låter o går ojämnt.

http://www.youtube.com/watch?v=Pwkt3HOWUHc

http://www.youtube.com/watch?v=3yrvFdMgC38
Röken ser inte så vit ut på film men det är då verkligen vitt.

Någon som har bra bilder eller kan ge info om hur pass jävligt det är att byta toppackning?
Går det med motorn kvar i eller måste man hiva ur?
Och måste bultarna bytas såfall?

Tack på förhand! big_smile

Hemmainstruktör
641 Inlägg
27 april 2013
Det låter ju som kamkedjan är helt slut och att bilen inte går på alla 4a. Skulle kolla kedjesträckaren och göra ett komporov innan du börjar byta toppackning, kan vara att det räcker inte med det. Men kan vara att det är pga ljudkvaliten i filmen det låter så illa också, svårt å säga när det inte är live.

Toppen tar man av på plats, ganska smidigt och bra med plats. Bultarna behöver inte bytas om det inte syns at dom är sträckta.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

1 498 Inlägg
27 april 2013
Testa att byta olja för dom låter ganska illa när nivån och kvalitén är dålig på oljan, topp packningen brukar inte vara några problem på t7 motorerna pga stabil stålpackning, tror senare isåfall mer på ett dåligt turboagregat,

162 Inlägg
27 april 2013
hade exakt likadana symptomer som dina på en 9-5a jag hade förut o de visade sig att turbon va tokslut o rasade...

Ju fortare du kör, ju mindre tid förbrukar du på vägen och därefter minskar risken för olyckor!

39 Inlägg
27 april 2013
Detta verkar vara en turbo som behövs ses över, men också topplocket! Blårök vid motorbromsning brukar ju vara en paralell till läckande ventiltätningar, men dom orsakar ju inte att vatten förångas, därför tror jag på att toppen är skev eller sprucken alternativt kanske bara packningen. Lycka till!

6 Inlägg
28 april 2013
Trådstartare
Joel_man skrev:
Detta verkar vara en turbo som behövs ses över, men också topplocket! Blårök vid motorbromsning brukar ju vara en paralell till läckande ventiltätningar, men dom orsakar ju inte att vatten förångas, därför tror jag på att toppen är skev eller sprucken alternativt kanske bara packningen. Lycka till!

Blå röken kommer mer bara av att jag släpper precis så turbon inte laddar max (så man inte hör lilla vinandet).
Alltså inte släpper foten helt. hmm

EDIT
Har skruvat av tryckröret från IC upp till insuget.
Är lite olja i slangen däremellan. Så jag antar att nåt inte står rätt till med turbon?

Och någon som vet vad det är för "spår" i klämman till inloppet ("kobran?") på turbon.
Skruvar väl ner resten imorgon.. men verkar vara nån slags torx?

Hur pass brukar det vara med Oil sludge problem på dessa?
Vissa säger mycket problem och vissa menar det är no problemo sålänge man inte kör väldigt korta sträckor.
Senast redigerat av Shoppey (28 april 2013)

Sök