christAfer skrev:
Putteliten skrev:
christAfer skrev:
Coolt, är det standardutrustning?
Nej inte på den tiden. Det var då mobiltelefonen kostade nästan mera än bilen....
Vettemannen skrev:
Putteliten skrev:
Nej inte på den tiden. Det var då mobiltelefonen kostade nästan mera än bilen....
Dåligt formulerat, menade om det fanns som tillval från fabrik, eller om man monterade den "själv"?
Jag köpte 1989 en begagnad NMT450 för fast montage i bilen och den kostade c:a 15000 kr och hade 010-nummer. 1990 eller 1991 köpte jag min första riktigt bärbara telefon, en Technophone med NMT900 och den kostade c:a 18000 kr och hade även den ett 010-nummer.
/Benny
Åh dret vad dyrt!
Kul med lite historia
Visst är det kul. Det gick inte att skicka SMS med dom utan bara ringa och svara. Tror faktiskt att man kunde se vem som ringt iaf. på Technophonen. 450-varianten fanns iett utförande om den inte satt fast monterad i bilen så kunde man bära med sig den för den hade då ett JÄTTETUNGT batteri på flera kilo som inte räckte speciellt länge men häftigt var det iaf. Den första "Biltelefonen" (som den kallades då) såg jag 1975 i en ny MB som tillhörde min mammas väninnas man. Den hade en likadan fingerskiva som hemtelefonerna hade innan de fick knappar och vad den kostade törs jag inte tänka på men det var säkert en hel del.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!