2998
Sök

Jäderlundsbubblan - Vw bubbla -1957

En 57a som stått i samma garage sedan 1973 och ''räddades'' av mig. Kika in, kommentera och följ gärna!

38 430 Visningar
Projektet avslutat 10 augusti 2014
Taunus_P5
4 maj 2013
#21
Vilket härligt projekt! Pren lagd!

138 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
#22
Taunus_P5 skrev:
Vilket härligt projekt! Pren lagd!

Tackar och välkommen! Även ni andra! Uppskattas verkligen! big_smile


_____________________________________________________________

Var ute och testade startmotorn, mätte igen och konstaterade att jag varit slarvig igår, finns inte alls ström från tändningen... yikes


Med startmotorn ur och testade den i fria luften och gick förbi tändningen så röck det i starten!!!
MEN, skiten snurrar ju inte, den hoppar bara ut men stannar sedan där och snurrar inte en centimeter när den den är utskickad.
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/A322D519-DE2A-4485-A159-5153B7AD342A-11580-000006498CBE9E4B_zpsa7acecbb.jpg


Det som händer är alltså att den åker ur, men den snurrar inte som pilarna visar på bilden hmm
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/A6A1ABA3-C5E5-4E9C-9007-9C0DF63C6566-11580-00000649B593191B_zps664832bc-1_zps308fd015.jpg


Nu vet vi alla iallafall att

1. Någe vajsing med startmotorn
2. Tändningen strular


Då har vi kommit en bit på vägen iallafall! lol



Sen var det ju detta med tutan och blinkersen... Måste veta vilka kablar som är till pilblinkersen också, eftersom den har nya blinkers så verkar ju pilarna vara urkopplade

Kan det vara dessa måntro?
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/DB582C6D-1F9C-4DB3-9ADC-A4FDF6EC5283-11580-0000064B844B6EF1_zpsb3f67905.jpg


Den röda kabeln som sitter i reläet är till vänster blinkers och den bruna till höger blinkers

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/A2224E94-7085-4356-AB17-53AB5A27FE28-11580-0000064B89EECBED_zpsb2630a49.jpg




Suck... man skulle kanske gått på elprogrammet så hade det inte vart några problem lol



Sen lite bevis wink
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/CB075FD5-8E5C-4C11-879A-02495612514C-11580-00000649A847B994_zps9c75e2ac.jpg

Felsökningen fortsätter... smile
Senast redigerat av smet (4 maj 2013)


Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
4 maj 2013
#23
Snubblade över den här tråden av en slump, men HUR vanligt är det att finna en sån här gammal pärla som stått orörd i ett garage i 40 år nu för tiden? Och vad jag tycker mig se, i ett riktigt bra skick dessutom.
Verkar som du har vettiga planer med den, Det gillas!

"My drinkingteam has a racingproblem"

138 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
#24
REG-SKYLTEN skrev:
Snubblade över den här tråden av en slump, men HUR vanligt är det att finna en sån här gammal pärla som stått orörd i ett garage i 40 år nu för tiden? Och vad jag tycker mig se, i ett riktigt bra skick dessutom.
Verkar som du har vettiga planer med den, Det gillas!

Välkommen! big_smile

Nej dom flesta har blivit hittade och räddade redan! Mina planer är att röra så lite som möjligt och låta allt som går vara original! smile


138 Inlägg
5 maj 2013
Trådstartare
#25
Kopplade i startmotorn igen och ''tjuvkopplade'' bilen, alltså gick förbi tändningslåset och så rasslade det till i startmotorn!

Låter lite seg och sen droppar det från ena topplocket, packningen var torr och trasig.. Bilen får inte heller någon gnista alls


Felsökningen fortsätter med ett litet kliv längre fram! smile


110 Inlägg
22 maj 2013
#26
Fan vad fräckt! Kommer följas:-)

Min Projekttråd:http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=270726

138 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
#27
DRNKtilURdead skrev:
Fan vad fräckt! Kommer följas:-)

Tackar och välkommen!


Har beställt lite nya prylar som antagligen inte kommer förrän på måndag.. besviken om det inte blir meck i helgen sad

Uppdatering kommer senare!


Maskinförare
416 Inlägg
23 maj 2013
#28
Shit vad spännande, måste följas smile

Sluta prata i munnen på mig när jag avbryter dig!

490 Inlägg
27 maj 2013
#29
Prem lagd!

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

138 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#30
Välkomna ni nya! big_smile


Alright!


Kopplade pilarna till batteriet och kollade... YES, båda fungerar! Blir att göra om i el-systemet så att blinkersen försvinner och pilarna blir ikopplade efter den blivit besiktigad! cool
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/1B5D5BB3-8F95-4813-9DDA-98071A0DF74C-13499-000006B7F6A24E04_zps7729fdec.jpg

Gick och sprayade alla säkringar med 5-56 och snurrade på dom så vips..
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/B0C8776A-59AE-4B47-BF77-1D2EE723436B-15235-000007692AD2A933_zps686b15fa.jpg
...båda bakljusena fungerar!


Blev en beställning på lite delar som kom idag:

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zpsadd7b651.jpg

Kopplade genast i dom nya kablarna och den nya kondensatorn jag beställde.
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zpsc3bc35dc.jpg


Problemet har ju varit att det inte funnits någon gnista, men nu när jag fixade ny kondensator så finns det tendens till att det ska finnas gnista. Motorn går runt och runt, helt plötsligt så hostar den till och då råkar jag släppa knappen så startmotorn slutar... Skitkul, känns som att batteriet skulle behöva en skjuts men eftersom det är 6 volt så blir det ju lite problem mad mad mad

Aja... batteriet är på laddning och jag ber till gud att den ska tända snart.. Jag kollade soppapumpen och den pumpade in bensin i förgasaren så fint så, misstänker endå att det är något tändningsfel hmm Eller så är den väldigt sur efter att jag gav den en kallsup wink


Aja, ÅTER!


370 Inlägg
27 maj 2013
#31
Varför ska du koppla bort blinkersena först efter besiktiningen? smile

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193

138 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#32
Brohmee skrev:
Varför ska du koppla bort blinkersena först efter besiktiningen? smile

Eftersom de fungerar så vill jag inte peta på dom nu, jag vill bara få den besiktigad och sen kan jag pilla lite mer med den! wink


138 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#33
Sådärja!

http://www.youtube.com/watch?v=2dPpku9sqfg


Nu har den iallafall fått sig en provtur cool

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/null_zps183e9558.jpg


Vad är kvar som det ser ut nu då?


- Tuta
- båda värmekamrarna
- ev. ljuddämpare
- bocka och koppla i nya bromsslangar/rör
- lufta bromsar
- regbesikta och besikta!

cool


1 049 Inlägg
29 maj 2013
#34
Registreringsbesiktiga?

Annars, bilen ser väldigt fin ut, behåll den utvändiga patinan.

138 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#35
tommyhjortasen skrev:
Registreringsbesiktiga?

Annars, bilen ser väldigt fin ut, behåll den utvändiga patinan.

Bilen finns tyvärr inte i nuvarande registret, så den måste registreras in på nytt! smile


119 Inlägg
30 maj 2013
#36
Finfin bubbla!
Jag älskar den, gör inget åt lacken om du inte ska köra i ur å skur. Superhäftig med den gamla patinan. Dom kunde göra snygga bilar förr i tiden =-)

101 Inlägg
30 maj 2013
#37
kul tråd smile detta kommer att följas big_smile


138 Inlägg
4 juni 2013
Trådstartare
#38
Välkommen MrBerra!!





Alright, inte mycket gjort alls, mest väntande på $$$$$$ hmm

Har iallafall ordnat en värmekammare, bara en kvar då.. Är lite nojjig inför bytet på dom, känt att bulten in i blocket går av när man ska skruva av muttrarna..
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/2013-05-27VaumlrmekammareHouml001_zps49e6bb66.jpg

Försökte även lufta bromsar men det blir nog ny huvudcylinder. Kommer bara luft hela tiden.. Jag mätte också tutan idag och det kommer fram ström när man trycker på tut-knappen, så det blir väll att byta till en annan 6v tuta om det inte finns något bra sätt att fixa den befintliga hmm





Och så lite sommarinspiration!

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/DSC_0140_zps03c7612a.jpg

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/DSC_0152_zpsa7a37943.jpg


Ursprungskoll kommer göras under sommaren så snabbt det går och vi hoppas på en regbesiktning så snart som möjligt, man vill ju kunna åka lite iår iallafall! Det är bara tutan och bromsarna kvar tills man kan besikta, värmekammrarna kanske man kan ''ful-laga'' de små hålen som finns bara så den går igenom och sen kan man byta ut!

We'll see! big_smile
Senast redigerat av smet (4 juni 2013)


201 Inlägg
4 juni 2013
#39
Kul att följa din återlivning av bilen och att du behåller patinan. Läste att du behövde en huvudbromscylinder. Jag har en ny oanvänd liggande i garaget om du är intresserad? Köpte den till min 62:a men hade redan en liggandes. Jag jobbar i Eskilstuna.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!

138 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
#40
Niknar skrev:
Kul att följa din återlivning av bilen och att du behåller patinan. Läste att du behövde en huvudbromscylinder. Jag har en ny oanvänd liggande i garaget om du är intresserad? Köpte den till min 62:a men hade redan en liggandes. Jag jobbar i Eskilstuna.

PM



Sök