3189
Sök

Bromsproblem Opel rekord P1 1958-60

20 Inlägg
2 maj 2013
Trådstartare
Har en Opel rekord 1959. Har renoverat trumbromsarna på den och även bytt höger bromsslang och den bromsslangen bak vid t-korsningen. Provkörde sedan och märkte att bromsarna tog väldigt dåligt första gången man tryckte på pedalen men betydligt bättre andra gången. Kan det vara så att den bromsslangen som sitter närmast bromsvätskebehållaren är såpass dålig att bromsvätskan inte orkar rinna tillbaka ? Bilen har ju stått i 14 år. De tar även lite snett.

7 Inlägg
2 maj 2013
Är systemet tillräckligt luftat?

20 Inlägg
2 maj 2013
Trådstartare
Har luftat dem men kanske inte tillräckligt ?

7 Inlägg
2 maj 2013
Det kan bero på det iallafall en gammal Volvo jag hade var likadan.

Jag är ingen expert på bromssystem men jag skulle luftat lite extra på en bil som har stått såpass länge!

Hoppas det löser sig

20 Inlägg
2 maj 2013
Trådstartare
Ska prova det, även byta den sista bromsslangen .

280 Inlägg
2 maj 2013
Kan finnas justeringar till att justera ut backarna också.

/Fredrik

20 Inlägg
3 maj 2013
Trådstartare
Så att de inte ska ta ojämt ?

866 Inlägg
3 maj 2013
Trumbroms har en grundtryks ventil för att hålla hjulcylindrarna under ett mindre tryck så inte returfjädrarna i trumman trycker in dom för långt och även så dom ska hålla tätt då om dom är tycklösa så kan dom dra luft förbi packnings vinarna då dom är vända inåt mot bromsvätskan. Har man låssat någon slang så har grund trycket försvunit så vid första inbromsningen åter ställs trycket.

20 Inlägg
3 maj 2013
Trådstartare
Okej, men kör man en stund så är trycket borta igen? Och den tar åter igen mycket bättre på andra trycket ?

866 Inlägg
3 maj 2013
Då kan det var att bromsbackarna ligger för långt i från. Är där handbroms ? Prova att dra ut handbromsen lite precis innan den tar och prova. Försvinner det då så är det en justering i trumman.

20 Inlägg
3 maj 2013
Trådstartare
Okej tack ska prova det . Men byter den sista bromsslangen först så alla är fräscha

2 516 Inlägg
6 maj 2013
big_smile Visserligen så är tråden ett par dagar gammal,
men har du kollat så inte pedalen sjunker när du håller nere bromspedalen.
(Pumpa ett par gånger innan du håller ner pedalen en stund.)
Kan var dålig packning i huvudcylindern eller läckage någonstans.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

20 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
Har också haft den tanken faktiskt. Har dock inte så stor koll på vart jag kan få tag i nytt ?

280 Inlägg
11 maj 2013
Går säkert att renovera, kolla med www.bilbromsar.se de har renoverat ett par huvudcylindrar åt mig.

/Fredrik

1 412 Inlägg
11 maj 2013
mattiasenstrom skrev:
Har också haft den tanken faktiskt. Har dock inte så stor koll på vart jag kan få tag i nytt ?

Repsats till huvudbromscylindern kan opeldelar fixa, eller opelclassicparts.

Busenkel att renovera, gjorde det på rekorden jag hade då den tog bra ibland och kasst ibland.
Tätningarna var toksladdriga och det var typ en matsked med svart kladd i cylindern.
Funkade fint efteråt.

Men fenomenet som beskrivs i TS stämmer ju ganska bra med hur det kan bli när det är lite luft kvar i bromssystemet.
Senast redigerat av OpelP1 (11 maj 2013)

2 516 Inlägg
11 maj 2013
big_smile opus motor har. big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)

20 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
Tack för tipsen:)

Sök