3189
Sök

Bytt topp på min ltt

16 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#1
Tja, jag har en Volvo 945 ltt 98a  som jag smällt på en 531 topp på och en vx3 kam. Men där är sådana döö tider med den kamen . Vilken kam är den bäste, är de en original kam till ltt eller en à-kam från en gl? Tack för tips och råd:)


755 Inlägg
10 maj 2013
#2
HansAndersson skrev:
Tja, jag har en Volvo 945 ltt 98a  som jag smällt på en 531 topp på och en vx3 kam. Men där är sådana döö tider med den kamen . Vilken kam är den bäste, är de en original kam till ltt eller en à-kam från en gl? Tack för tips och råd:)

Står den rätt? och är det med svanhals eller har du byggt spridahålen själv?

If you want to win, You mustn't loose.

16 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#3
Aa den står rätt och allt går fint, men den går som fan sen är den as trött sen kommer som fan igen, inte ett gött drag i börjar eller slut,  de är original insug, fast polerat från gjut  skägg och så de är slätt och fint inne inte ruggig uts


The one and only
1 091 Inlägg
10 maj 2013
#4
Bäst är ju en specialslipad kam...

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

16 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#5
Volvo Knugen skrev:
Bäst är ju en specialslipad kam...

Jo de är ju de:) tänkte om t-kam v-kam eller nått på marknaden smile


The one and only
1 091 Inlägg
11 maj 2013
#6
Om det är originalkammar du vill ha så beror det väl lite på var i registret du vill ha effekten... H kam ger mest effekt men bara på höga varv, A eller V kam ger bättre bottendrag.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

63 Inlägg
11 maj 2013
#7
Vill du ha bättre bottenvrid med någon av orginalkammarna ska du ha M (orginal i b230f) eller T (orginal i turbo motorerna)


16 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#8
Kanske skulle prova med min t kam:) vx3 och turbo passar inte i hop;) tack för tipsen:)


1 915 Inlägg
11 maj 2013
#9
Passar inte ihop ?
VX3 är bland den vanligaste kamaxeln folk byter till på sina turbomotorer! (andra populära är A & V.)

T & M kamaxlar är helt värdelösa, om man gillar att gasa!
Kör du mkt släp däremot så är de bra, då de är starka på lågvarv, men helt värdelösa över 3000rpm.
Går bra först, men sen händer det inte så mycket när man kommer upp över 3000rpm....

En VX3 drar bra genom hela registret, det gjorde iaf den jag hade. Säker på att det är en VX3 du har och att kamaxeln och ventilspel är rätt inställt?
Låter konstigt att den går bra först, sen trött, sen bra igen.. Stämmer inte in med den kamaxeln enligt min erfarenhet med dom...

Testade både T, A & VX3 i min 945 LTT -97 jag hade för några år sedan.
T sitter ju original och funkade väl bra i början innan jag ville ha mer effekt och chippade boxarna och ökade laddtrycket. Körde en del släp (båt) och var stark på lågvarv..

Tycker A och VX3 kändes rätt lika, A var lite lite starkare på lågvarv, men annars drog de bra genom hela registret och gav motorn en roligare karaktär och funkade fortfarande bra att dra släp med, samtidigt som det hände lite mer på högre varv när man gasade, jämfört med standard kam!


HansAndersson skrev:
Kanske skulle prova med min t kam:) vx3 och turbo passar inte i hopwink tack för tipsen:)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

16 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
#10
Okej:) de är en vx3 kam och den känns jävligt lustig sad men får ut och prova nu och se igen efter en del justeringar wink


755 Inlägg
12 maj 2013
#11
HansAndersson skrev:
Okej:) de är en vx3 kam och den känns jävligt lustig sad men får ut och prova nu och se igen efter en del justeringar wink

Har du fått tändningarna rätt?

If you want to win, You mustn't loose.

16 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
#12
MSpader skrev:
HansAndersson skrev:
Okej:) de är en vx3 kam och den känns jävligt lustig sad men får ut och prova nu och se igen efter en del justeringar wink

Har du fått tändningarna rätt?

Japp den är in justerad går klockrent annars där är bara döö tider i varven


755 Inlägg
12 maj 2013
#13
HansAndersson skrev:
MSpader skrev:
HansAndersson skrev:
Okej:) de är en vx3 kam och den känns jävligt lustig sad men får ut och prova nu och se igen efter en del justeringar wink

Har du fått tändningarna rätt?

Japp den är in justerad går klockrent annars där är bara döö tider i varven

Hur menar du att den dör tider i varven?
Senast redigerat av MSpader (12 maj 2013)

If you want to win, You mustn't loose.

16 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
#14
MSpader skrev:
HansAndersson skrev:
MSpader skrev:

Har du fått tändningarna rätt?

Japp den är in justerad går klockrent annars där är bara döö tider i varven

Hur menar du att den dör tider i varven?

Nej den har tider då den inte drar lika bra,


755 Inlägg
13 maj 2013
#15
HansAndersson skrev:
MSpader skrev:
HansAndersson skrev:

Japp den är in justerad går klockrent annars där är bara döö tider i varven

Hur menar du att den dör tider i varven?

Nej den har tider då den inte drar lika bra,

Kollat så att inte slangen till turbon sugs ihop när laddet kommer?

If you want to win, You mustn't loose.

16 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
#16
MSpader skrev:
HansAndersson skrev:
MSpader skrev:

Hur menar du att den dör tider i varven?

Nej den har tider då den inte drar lika bra,

Kollat så att inte slangen till turbon sugs ihop när laddet kommer?

Nej de har jag ej men den går ju sen igen:) sen efter en döö tid så sticker den som fan och trycket är där:)


755 Inlägg
13 maj 2013
#17
HansAndersson skrev:
MSpader skrev:
HansAndersson skrev:

Nej den har tider då den inte drar lika bra,

Kollat så att inte slangen till turbon sugs ihop när laddet kommer?

Nej de har jag ej men den går ju sen igen:) sen efter en döö tid så sticker den som fan och trycket är där:)

Måste vara något annat fel, än kammen, om den går bra, sen går helt skit sen går bra igen. dåliga tändkablar/rotor etc, rotor som kanske är fuktig ibland. Dock svårt att veta tongue

If you want to win, You mustn't loose.

341 Inlägg
13 maj 2013
#18
Har v-kam i min, riktigt bra register på den. något slö över typ 5500 rpm annars väldigt jämnt

16 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#19
robbinT skrev:
Har v-kam i min, riktigt bra register på den. något slö över typ 5500 rpm annars väldigt jämnt

Okej har hört fler som åker med den:)



Sök