2860
Sök

Vilka konkurrenter hade Volvo 850

Volvo850-92
1 680 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
#1
Vilka konkurrenter hade Volvo 850?

Kan man säga att Volvo 850's konkurrenter var t.ex Mercedes W202, BMW E34 , Audi 100 C4, Peugeot 605 osv ?

Tänk på att jag räknar även in Volvo 850 T-GUL också och inte bara 2.5 10V wink


198 Inlägg
12 maj 2013
#2
Ska man räkna in de lite roligare bilarna så kasta även med Audi S4 från den tiden. Fanns både med turbofemma som med V8.

Volvo850-92
1 680 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
#3
OSkar000 skrev:
Ska man räkna in de lite roligare bilarna så kasta även med Audi S4 från den tiden. Fanns både med turbofemma som med V8.

Det kan man göra.
Volvo 850 var ju känd för sin T5:a. Det var en riktig komfort-sport bil på den tiden. Men hur var den i förhållande med en Audi S4 eller en BMW i samma prisklass?


198 Inlägg
12 maj 2013
#4
S4 var ju mer eller mindre en autobahnkryssare så inriktningen skulle jag säga är ganska lik. Nu har jag noll koll på priser från den tiden men Audis faktablad kan vara intressanta att titta på ändå.

http://audipdf.h-kan.se/archivedfiles/T … 4_7400.pdf

6 668 Inlägg
12 maj 2013
#5
Volvo740-88 skrev:
OSkar000 skrev:
Ska man räkna in de lite roligare bilarna så kasta även med Audi S4 från den tiden. Fanns både med turbofemma som med V8.

Det kan man göra.
Volvo 850 var ju känd för sin T5:a. Det var en riktig komfort-sport bil på den tiden. Men hur var den i förhållande med en Audi S4 eller en BMW i samma prisklass?

Möjligen motormässigt..fast egentligen var de att vitblockarna var nya, nytt ABS system och sidokrock skyddet.

De/Dem

1 649 Inlägg
12 maj 2013
#6
Malheus skrev:
Volvo740-88 skrev:
OSkar000 skrev:
Ska man räkna in de lite roligare bilarna så kasta även med Audi S4 från den tiden. Fanns både med turbofemma som med V8.

Det kan man göra.
Volvo 850 var ju känd för sin T5:a. Det var en riktig komfort-sport bil på den tiden. Men hur var den i förhållande med en Audi S4 eller en BMW i samma prisklass?

Möjligen motormässigt..fast egentligen var de att vitblockarna var nya, nytt ABS system och sidokrock skyddet.

Vitblocket fanns i 960 innan 850 fanns wink Sidokrockskydded SIPS kom till samtliga av Volvo´s modeller 1992 så det var inte 850 specifikt.


886 Inlägg
12 maj 2013
#7
Enklaste är väl egentligen att jämföra nypriser för att se vilka de direkta konkurrenterna var. Tyvärr vet jag inget enkelt sätt att kolla det.

Personligen gissar jag att det är optimistiskt att jämföra 850 med tyska premiumbilar. Volvo säger själva att de ganska nyligen har börjat satsa på att konkurrera med premiummärkena.

Jag skulle snarare säga SAAB som huvudkonkurrent, 9-5an då.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

4 670 Inlägg
12 maj 2013
#8
enligt bilsport nr 12-97: kostade en T5-R-1995 380,000:- (tillval automat +11.000,kombi+12.000)
1996 hette topp modellen inte längre T5-R utan bara R(T-röd)  kostade 395.000(tillval automat +13.900, kombi+12.000)

Saab 9000 Aero 320-340000 minns ej exakt


Volvo850-92
1 680 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
#9
Wicca skrev:
Enklaste är väl egentligen att jämföra nypriser för att se vilka de direkta konkurrenterna var. Tyvärr vet jag inget enkelt sätt att kolla det.

Personligen gissar jag att det är optimistiskt att jämföra 850 med tyska premiumbilar. Volvo säger själva att de ganska nyligen har börjat satsa på att konkurrera med premiummärkena.

Jag skulle snarare säga SAAB som huvudkonkurrent, 9-5an då.

Nu ska vi inte överdriva.
Merca, BMW och Audi är ju dussinbilar som brukar stå lite här och där. Bara för dem är tyska bilar så betyder det inte att dem är automatiskt lyx, komfort och kvalité. Enligt mig så är det bara de dyraste mercorna, BMW och audi som är komfort, kvalité och sport. smile
Då talar då om S-klass, 700-serie, 8A osv. smile


60 Inlägg
12 maj 2013
#10
jag sitter som en kung i min s4 så skulle vilja säga att alla s++ modeller bör räknas som premiumbilar,


1 649 Inlägg
12 maj 2013
#11
NiclasAudi skrev:
jag sitter som en kung i min s4 så skulle vilja säga att alla s++ modeller bör räknas som premiumbilar,

Huruvida man sitter skönt i en bil är väl högst individuellt och har ingenting med premium att göra. Satt grymt bra i kompisens Volvo Duett så det lär ju vara en premiumbil?

Ne skämt åtsido, håller med om att Audi´s S-modeller är Premium smile


Volvo850-92
1 680 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
#12
NiclasAudi skrev:
jag sitter som en kung i min s4 så skulle vilja säga att alla s++ modeller bör räknas som premiumbilar,

Men dessa bilar ser man varje dag. Inga speciella i mina ögon.
Jag har suttit i en s4 och det var inte så komfortabla bilar enligt mig. De var väldigt tyst och hade en fin dörrstägning, men däremot säterna var hårda som sten.
Audi A8 är speciella.
Senast redigerat av Volvo740-88 (12 maj 2013)


1 649 Inlägg
12 maj 2013
#13
Volvo740-88 skrev:
NiclasAudi skrev:
jag sitter som en kung i min s4 så skulle vilja säga att alla s++ modeller bör räknas som premiumbilar,

Men dessa bilar ser man varje dag. Inga speciella i mina ögon.
Audi A8 är speciella.

Premium har inget att göra med hur ofta du ser en bilmodell eller inte tongue Premium är ett begrepp som används på välbyggda bilar med hög standard, både kvalitetsmässigt och komfortmässigt. Ett bra exempel är BMW 5-serie för att nämna en av många.


Daf 66 ser man ju inte varje dag men är den verkligen premium?


60 Inlägg
12 maj 2013
#14
vafan säger du haha, rs7 e speciell, en A8 är inte vidare speciell, det är ju mer eller mindre en limosine, och går inte att jämnföra med 850 r direkt. du kanske satt i en s4 med plaststolar eller nått då. liksom fattar du inte s=speciell, rs= racing speciell fattar du inte det?wink


60 Inlägg
12 maj 2013
#15
http://www.bilsvar.se/audi-s4-avant-4.2 … 2005-21684

nu funkar det visst inte att kolla äldre än 05 hmm funka innan. men kolla på biltyp så är s4 klassad som lyxbil


60 Inlägg
12 maj 2013
#16
enda premium bilen de anser volvo har av de nyare modellerna är s80


12 086 Inlägg
12 maj 2013
#17
Man kan inte jämföra en 850 turbo med en tysk V8 vagn..

S4 är väl knappast en premiumbil? En relativt liten bil med sportig karaktär.
Om S4 anses som lyxbil har det antagligen att göra med priset eller att bilen är tysk helt enkelt wink

Volvo850-92
1 680 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
#18
Jag tror att tyska bilar är inte direkt så lyxiga här i Sveriges grusvägar. Men kanske 200 km/h så börjar man nog känna av lyxen på autobahn smile


9 127 Inlägg
12 maj 2013
#19
Munkis skrev:
Malheus skrev:
Volvo740-88 skrev:

Det kan man göra.
Volvo 850 var ju känd för sin T5:a. Det var en riktig komfort-sport bil på den tiden. Men hur var den i förhållande med en Audi S4 eller en BMW i samma prisklass?

Möjligen motormässigt..fast egentligen var de att vitblockarna var nya, nytt ABS system och sidokrock skyddet.

Vitblocket fanns i 960 innan 850 fanns wink Sidokrockskydded SIPS kom till samtliga av Volvo´s modeller 1992 så det var inte 850 specifikt.

SIPS kom tidigare ja, stålstag i dörrarna, men var inte 850 först med sidokrockkudden?


60 Inlägg
12 maj 2013
#20
jag tycker det är en lyxbil, ja menar navi bose system telefon, skin/sportstolar elstol, m,m en sportbil är mer stel, sitter bra mycket skönare i s4 an än min brors carrera 4s, samma sak med min mors subaru brz, de är ju mer sportbilar. s4 osv är mer direktörsbilar. om ni fattar min poäng?

visst en s4 sedan med helbur och eftermonterade skålstolar är inte direkt lyx.



Sök