2871
Sök

Vilka konkurrenter hade Volvo 850

Evildan
14 maj 2013
#61
Volvo544special65 skrev:
Kanske Opel Omega är värd att lägga till där med?

Det tycker jag absolut, den doldisen förblev dold där.
Komfortmässigt klår den enligt mig en 850 på fingrarna vilken dag som helst.

1 570 Inlägg
14 maj 2013
#62
Jag gillade min 850. Bästa bil jag haft. Det var ju en bil som fick bra kritik på sin tid.
Härlig motor, säker, bra känsla i styrning, kass fjädring ur komfortsynpunkt men bra ur väghållningsperspektiv. Stolarna var suveräna. Mycket rymligare och mer praktisk än många samtida bilar.

Det tråkiga (och geniala) var ju den funktionella prägeln som levde kvar i Volvo långt in på 90-talet. Oinspirerad inredning mm. T.o.m lyxmodellen 960 hade taskig fjädringskomfort och lite 740 känsla över sig.
Senast redigerat av M103 (14 maj 2013)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 maj 2013
#63
Jag tror att SAAB 900 sågs som en konkurrent till Volvo 850 snarare än 9000 och duellen 850/900 förekom i diverse test på den tiden även utomlands. Och det fanns fler likheter bägge modellerna sågs som ett nytt steg för respektive svensk tillverkare och även om 900 lanserades senare än 850 var det välkänt att både Volvo och SAAB arbetade på något nytt innan någon av dem lanserades. 9000 och 940 fanns däremot i bakgrunden och hittade sina köpare de med.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
15 maj 2013
#64
Rquired skrev:
Jag tror att SAAB 900 sågs som en konkurrent till Volvo 850 snarare än 9000 och duellen 850/900 förekom i diverse test på den tiden även utomlands. Och det fanns fler likheter bägge modellerna sågs som ett nytt steg för respektive svensk tillverkare och även om 900 lanserades senare än 850 var det välkänt att både Volvo och SAAB arbetade på något nytt innan någon av dem lanserades. 9000 och 940 fanns däremot i bakgrunden och hittade sina köpare de med.

Låter vettigt. 9000 var ju ändå från 1984 och grundkonstruktionen för Volvo 940 är ju från senast räknat 1982 tongue
Dock har ju alla Saabar stel bakaxel (eller motsvarande, innan Saab 9-5 & NG 9-3) och därmed bör Volvo 850 anses vara ett steg bättre där. cool


6 668 Inlägg
15 maj 2013
#65
Fast stelbakaxel är bättre för att lasta med, tål mer vikt. ;P

De/Dem

Dieselgypsy
538 Inlägg
26 maj 2013
#66
Jag skulle skriva följande lista:
-saab 9000
-Ford Scorpio/Mondeo
-Audi 100/A6 C4
-BMW E34
-MB 124/210
-Toyota Carina E

Vid 95-97 började det dock att bli bra många fler konkurenter i form av t.ex. vw passat 3B BMW E39, Audi C5, osv.

Några riktiga konkurenter från dom andra kontinenterna har dock aldrig riktigt funnits (det enda jag kan komma på är Toyota Avensis).

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

757 Inlägg
27 maj 2013
#67
TheDeadDorkster skrev:
Jag skulle skriva följande lista:
-saab 9000
-Ford Scorpio/Mondeo
-Audi 100/A6 C4
-BMW E34
-MB 124/210
-Toyota Carina E

Vid 95-97 började det dock att bli bra många fler konkurenter i form av t.ex. vw passat 3B BMW E39, Audi C5, osv.

Några riktiga konkurenter från dom andra kontinenterna har dock aldrig riktigt funnits (det enda jag kan komma på är Toyota Avensis).

nissan stagea. såldes dock inte här tongue

subaru legacy, outback, forester
mitsubishi lancer
honda accord lite liten kanske men ändå en konkurrent
mazda 626

kan ju fortsätta i en oändlighet.


Sök