3084
Sök

Trimdelar till Porsche 924 -79

70 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#1
Vet inte om det är i rätt kategori, men den kändes mest rätt! roll

Jag har tänkt att turbo konvertera min Porsche 924 från -79!
Men som ni vet är det ju inte bara att trycka i en turbo så är det klart.
Behöver nya kolvar, stakar, lager ETC..
Har googlat runt överallt på alla möjliga trådar men kommer till sidor där 944an är, motormässigt är dom inte ens nära varandra har man hört.
och hittar inget om mer optimala kolvar.

tänkte söka via motor då, men det ska vara en tidig Audi100 motor fast toppen har Porsche själv designat. cool

Någon som vet mer skulle vara toppen! big_smile

Olika
907 Inlägg
16 maj 2013
#2
Enklast borde vara att jaga rätt på en motor från en 931 (924 turbo) och stoppa i, så komplett som möjligt men de växer inte på träd direkt och betingar förmodligen en del pengar.

www.944sverige.com är en bra samlingsplats för 924/944/968 där du kan hitta information och kanske även delarna du söker.

Mvh
Fredrik

70 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#3
fredriq skrev:
Enklast borde vara att jaga rätt på en motor från en 931 (924 turbo) och stoppa i, så komplett som möjligt men de växer inte på träd direkt och betingar förmodligen en del pengar.

www.944sverige.com är en bra samlingsplats för 924/944/968 där du kan hitta information och kanske även delarna du söker.

Har hört att man ska hålla sig borta mot 924 turbo motorerna då dom har en tendens att gå sönder.
Men har tänkt lägga runt 50 - 60 000 på att turbo konvertera den. Men behöver nya delar som tål den effekten jag ska lägga på den lilla räjsern lol

Olika
907 Inlägg
16 maj 2013
#4
NyaPorschen skrev:
fredriq skrev:
Enklast borde vara att jaga rätt på en motor från en 931 (924 turbo) och stoppa i, så komplett som möjligt men de växer inte på träd direkt och betingar förmodligen en del pengar.

www.944sverige.com är en bra samlingsplats för 924/944/968 där du kan hitta information och kanske även delarna du söker.

Har hört att man ska hålla sig borta mot 924 turbo motorerna då dom har en tendens att gå sönder.
Men har tänkt lägga runt 50 - 60 000 på att turbo konvertera den. Men behöver nya delar som tål den effekten jag ska lägga på den lilla räjsern lol

Missförstå mig rätt nu, med den budgeten kan du lika väl köpa en 944 turbo, då slipper du problemet med besiktningen dessutom.
Jag trodde att du som många andra var ute efter budgettrim.
Motorn från 924 turbo har sina brister, vissa årsmodeller mera, andra mindre men det är iaf ett bättre utgångsobjekt eftersom den är anpassad för överladdning.

Det är stor skillnad på 924 och 924 turbo, inte bara när det gäller motorn, bromsar etc har turbon gemensamt med 944:an så det är betydligt värre doningar än på 924:ans oventilerade framskivor och trummor bak...
En 924 är byggd för 125 hk, till och med 924S har samma bromsar etc som 944 trots att den bara har 25 hk mera med sin strypta 44-motor.
Senast redigerat av fredriq (16 maj 2013)

Mvh
Fredrik

70 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#5
fredriq skrev:
NyaPorschen skrev:
fredriq skrev:
Enklast borde vara att jaga rätt på en motor från en 931 (924 turbo) och stoppa i, så komplett som möjligt men de växer inte på träd direkt och betingar förmodligen en del pengar.

www.944sverige.com är en bra samlingsplats för 924/944/968 där du kan hitta information och kanske även delarna du söker.

Har hört att man ska hålla sig borta mot 924 turbo motorerna då dom har en tendens att gå sönder.
Men har tänkt lägga runt 50 - 60 000 på att turbo konvertera den. Men behöver nya delar som tål den effekten jag ska lägga på den lilla räjsern lol

Missförstå mig rätt nu, med den budgeten kan du lika väl köpa en 944 turbo, då slipper du problemet med besiktningen dessutom.
Jag trodde att du som många andra var ute efter budgettrim.
Motorn från 924 turbo har sina brister, vissa årsmodeller mera, andra mindre men det är iaf ett bättre utgångsobjekt eftersom den är anpassad för överladdning.

Det är stor skillnad på 924 och 924 turbo, inte bara när det gäller motorn, bromsar etc har turbon gemensamt med 944:an så det är betydligt värre doningar än på 924:ans oventilerade framskivor och trummor bak...
En 924 är byggd för 125 hk, till och med 924S har samma bromsar etc som 944 trots att den bara har 25 hk mera med sin strypta 44-motor.

Jag har som sagt bara hört att man ska undvika 924an med turbo.
Får fundera på att köpa ny motor om jag känner för det. Men kommer inte bara turbo konvertera, jag kommer byta bromsar också etc, jag vill uppgradera bilen såklart.

Men tråden i fråga handlar om det är så att någon har 924 delar som är trim delar, som klarar mer än 125hästar.
Finns inte det någonstans alt, det är alldeles för dyrt, då kan man byta motor om man anser det är bättre. smile

Olika
907 Inlägg
16 maj 2013
#6
NyaPorschen skrev:
fredriq skrev:
NyaPorschen skrev:

Har hört att man ska hålla sig borta mot 924 turbo motorerna då dom har en tendens att gå sönder.
Men har tänkt lägga runt 50 - 60 000 på att turbo konvertera den. Men behöver nya delar som tål den effekten jag ska lägga på den lilla räjsern lol

Missförstå mig rätt nu, med den budgeten kan du lika väl köpa en 944 turbo, då slipper du problemet med besiktningen dessutom.
Jag trodde att du som många andra var ute efter budgettrim.
Motorn från 924 turbo har sina brister, vissa årsmodeller mera, andra mindre men det är iaf ett bättre utgångsobjekt eftersom den är anpassad för överladdning.

Det är stor skillnad på 924 och 924 turbo, inte bara när det gäller motorn, bromsar etc har turbon gemensamt med 944:an så det är betydligt värre doningar än på 924:ans oventilerade framskivor och trummor bak...
En 924 är byggd för 125 hk, till och med 924S har samma bromsar etc som 944 trots att den bara har 25 hk mera med sin strypta 44-motor.

Jag har som sagt bara hört att man ska undvika 924an med turbo.
Får fundera på att köpa ny motor om jag känner för det. Men kommer inte bara turbo konvertera, jag kommer byta bromsar också etc, jag vill uppgradera bilen såklart.

Men tråden i fråga handlar om det är så att någon har 924 delar som är trim delar, som klarar mer än 125hästar.
Finns inte det någonstans alt, det är alldeles för dyrt, då kan man byta motor om man anser det är bättre. smile

Ja det är många som hört mycket, hur många gånger har du inte redan fått höra att du har en fuskporsche med Audimotor tex?

Jag har renoverat en 924 -76 och slaktat ner en 931 -79 så jag vet ungefär hur stora skillnaderna är mellan bilarna, har även haft 2 st 944.

För ett tag sedan sålde jag grejer till en kille med en 924 som han fått ner en 5 cyl turbomaskin från Audi 100/200, det kanske är en väg att gå för dej?

Mvh
Fredrik

70 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#7
fredriq skrev:
NyaPorschen skrev:
fredriq skrev:

Missförstå mig rätt nu, med den budgeten kan du lika väl köpa en 944 turbo, då slipper du problemet med besiktningen dessutom.
Jag trodde att du som många andra var ute efter budgettrim.
Motorn från 924 turbo har sina brister, vissa årsmodeller mera, andra mindre men det är iaf ett bättre utgångsobjekt eftersom den är anpassad för överladdning.

Det är stor skillnad på 924 och 924 turbo, inte bara när det gäller motorn, bromsar etc har turbon gemensamt med 944:an så det är betydligt värre doningar än på 924:ans oventilerade framskivor och trummor bak...
En 924 är byggd för 125 hk, till och med 924S har samma bromsar etc som 944 trots att den bara har 25 hk mera med sin strypta 44-motor.

Jag har som sagt bara hört att man ska undvika 924an med turbo.
Får fundera på att köpa ny motor om jag känner för det. Men kommer inte bara turbo konvertera, jag kommer byta bromsar också etc, jag vill uppgradera bilen såklart.

Men tråden i fråga handlar om det är så att någon har 924 delar som är trim delar, som klarar mer än 125hästar.
Finns inte det någonstans alt, det är alldeles för dyrt, då kan man byta motor om man anser det är bättre. smile

Ja det är många som hört mycket, hur många gånger har du inte redan fått höra att du har en fuskporsche med Audimotor tex?

Jag har renoverat en 924 -76 och slaktat ner en 931 -79 så jag vet ungefär hur stora skillnaderna är mellan bilarna, har även haft 2 st 944.

För ett tag sedan sålde jag grejer till en kille med en 924 som han fått ner en 5 cyl turbomaskin från Audi 100/200, det kanske är en väg att gå för dej?

Även kallad fattiglapps Porsche wink
Vad är detta för kille och hur gick han tillväga? någon tråd upplagd här?


Sök