3368
Sök

S40 T4 -02 Går sporadiskt jättedåligt/inte alls

11 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#1
Har en S40 T4 modellår 02, 15600 mil, steg 1 trimmad. Den går för det mesta som den ska (dock låg tomgång, 500 varv typ), men ibland när jag startar den märker jag att något inte stämmer. När jag sedan skall accelerera hostar och spottar bilen bara, segar ner sig/tappar kraft och dör (jag brukar stänga av den innan den dör). När jag sedan startar upp den igen så går den oftast som vanligt, eller i något säkerhetsläge där den inte laddar riktigt.

Jag hade sprickor i tändspolarna så jag bytte dem och stiften, men felet uppstod igen ändå.

Felet uppstod senast när bilen var nystartad, jag kände direkt att den inte accelererade från parkeringen som den skulle och när det var dags för 50-väg var det lönlöst att ens försöka. Efter en omstart gick den i slow-mode (funkar men laddar inte riktigt känns det som) och efter en kilometer i det läget och en till omstart gick den som en klocka!

Jag fick en felkod efter den sista omstarten så jag åkte till en vän som har en felkodsavläsare för att bli något visare av det, P0107 var felkoden jag hade (2 gånger). Han hjälpte mig (han är mycket mer kunnig om bilar än vad jag är), vi ryckte ut lite olika givare och körde en liten sväng, blev lite olika felkoder när givarna var urkopplade men inget man kunde märka av när man körde bilen.

Jag hittade http://www.permoveo.ltd.uk/tabid/122/OB … fault.aspx när jag googlade, dess felbeskrivning passar in perfekt på det jag upplevt!
Anytime the MAP sensor signal is low the vehicle will likely have a very difficult time starting.
Other symptoms may include: Long cranking times (vad innebär detta?)
Sputtering/missing (oja, verkligen)
Blowing black smoke (inte märkt)
Poor fuel economy (känns så)
Dies intermittently (yes)
MIL(Malfunction Indicator Lamp) illumination (ibland)

Det har hänt att bilen, när den går perfekt, ändå dött vid rödljus. Som jag nämnde i början ligger tomgången lite väl lågt, typ 500 varv. Jag antar att det har att göra med att tomgångsmotorn behöver en rengöring och att bilen inte borde dö någonsin vid ett rödljus (från 2-3000 varv ner till tomgång frikopplat) om tomgången hade legat på 7-800..

Tack på förhand för all eventuell hjälp!

11 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
#2
Var och snackade men en servicetekniker på bilia idag, utan bilen, han trodde det kunde vara bränslepumpen. Låter det rimligt? Isf kan man ju införskaffa sig en och byta ut den..

72 Inlägg
21 maj 2013
#3
Other symptoms may include: Long cranking times (vad innebär detta?)

Är väl att det tar längre tid att starta bilen, krankar gör den när startmotorn går men innan den tänder?

rätta mig gärna om jag har fel, får dock inte till det med formuleringen så kanske kan bli något missförstånd tongue

Hoppas det löser sig!


Forummoderator
26 329 Inlägg
21 maj 2013
#4
Scultura skrev:
Other symptoms may include: Long cranking times (vad innebär detta?)

Är väl att det tar längre tid att starta bilen, krankar gör den när startmotorn går men innan den tänder?

rätta mig gärna om jag har fel, får dock inte till det med formuleringen så kanske kan bli något missförstånd tongue

Hoppas det löser sig!

Tror också på att det menas med att det tar lång tid för bilen att "tända till" och verkligen starta.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

11 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
#5
Hade bilen inne på bilia för att bli nollad, sen kördes den en en dag tills den felade igen och nu kom svaret. Motorstyrhenheten. De andra felkoderna var borta men "Motorstyrenhet: Internt Fel" låg kvar, jag antar att det inte har med steg1-trimningen att göra eller en dålig omlödning (de löder väl lite när de gör det där?)?

I vilket fall skulle det skulle gå på 7700 om de skulle stoppa in en ny, serviceteknikern jag pratade med var inte säker på om jag kunde köpa en begagnad och få den att funka helt rätt. Han sa även att det kunde vara skräp i handsken eller trasig kabel som orsakar felkoden, det skall kollas på måndag. Om det inte är det dock antar jag att det bara är till att byta styrenheten, finns det andra ställen/sätt att gå tillväga än de 7700kr på bilia?
Senast redigerat av Naforce (23 maj 2013)

72 Inlägg
24 maj 2013
#6
det som gör att det blir så dyrt är väl för att styrenheten är unik med motorn, så det går inte bara att hämta en styrenhet från skroten och sätta in den i bilen... "/


11 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
#7
Ville bara tillägga att när jag körde bilen igår märkte jag att jag hade fruktansvärt lite bränsle, mätaren gick ner på reserven och den digitala sa 60km kvar, efter jag handlat och skulle åka hem igen var mätaren som väntat lite över reserven och den digitala sa 120km.

Hämtade bilen och felkodspappret från bilia igår, ECM-9D Styrenhet - Internt fel var det enda som dök upp. På förklaringspappret står det "284: ECM-9D Styrenhet. Internt fel. Permanent fel. Felkodsinformation: Villkor: Om motorstyrenheten dekterar ett internt fel sätts felkod ECM-9D. Ersättningsvärde: Bränsleinsprutningen spärras. Felorsak: Defekt motorstyrenhet. Felsymptom: Motorn startar ej."

Nu är jag ju inte särskilt kunnig inom motormekanik men om ECM-9D ligger konstant aktiv och dess verkan är att spärra bränsleinsprutningen borde väl inte bilen gå att köra, än mindre starta? Den går ju som en klocka min lilla kärlek. bara ibland den bråkar.

Är det bränslepumpen som börjar ge upp kanske?

6 629 Inlägg
26 maj 2013
#8
Inte omöjligt att bränslepumparna pajar på x40 bilarna, köp en NY pump och kolla om felet kvarstår. Går att byta utan att plocka ner tanken (Sitter lucka under sätet bak) Kan vara bökig att byta då den är skruvat med en stor låsmutter i plast.

De/Dem

11 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
#9
Malheus skrev:
Inte omöjligt att bränslepumparna pajar på x40 bilarna, köp en NY pump och kolla om felet kvarstår. Går att byta utan att plocka ner tanken (Sitter lucka under sätet bak) Kan vara bökig att byta då den är skruvat med en stor låsmutter i plast.

Skulle en felande bränslepump kunna ge de fel jag beskrev i första posten då? Till och från, går perfekt ibland och katastrofalt ibland.

6 629 Inlägg
26 maj 2013
#10
Naforce skrev:
Malheus skrev:
Inte omöjligt att bränslepumparna pajar på x40 bilarna, köp en NY pump och kolla om felet kvarstår. Går att byta utan att plocka ner tanken (Sitter lucka under sätet bak) Kan vara bökig att byta då den är skruvat med en stor låsmutter i plast.

Skulle en felande bränslepump kunna ge de fel jag beskrev i första posten då? Till och från, går perfekt ibland och katastrofalt ibland.

Tja i mitt tycke ska inte "glappa" inne i ett styrdon, antingen fel på chippet eller din bränslepump

De/Dem

72 Inlägg
27 maj 2013
#11
Malheus skrev:
köp en NY pump och kolla om felet kvarstår.

plocka ut den gamla och koppla den till en strömkälla så du ser om den funkar eller ej, funkar den så kan det ju vara glapp någonstans på vägen som gör att den lägger av ibland....


6 629 Inlägg
27 maj 2013
#12
Scultura skrev:
Malheus skrev:
köp en NY pump och kolla om felet kvarstår.

plocka ut den gamla och koppla den till en strömkälla så du ser om den funkar eller ej, funkar den så kan det ju vara glapp någonstans på vägen som gör att den lägger av ibland....

Naforce skrev:
Ville bara tillägga att när jag körde bilen igår märkte jag att jag hade fruktansvärt lite bränsle, mätaren gick ner på reserven och den digitala sa 60km kvar, efter jag handlat och skulle åka hem igen var mätaren som väntat lite över reserven och den digitala sa 120km.

hmmm

De/Dem

11 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
#13
Nu var jag hos trimfirman och de lödde om och sa att allt såg bra ut med styrenheten.. de nollade även felkoderna och den dök inte upp direkt igen (ECM-9D, internt fel styrenhet), får köra och se om felet dyker upp igen, vad har jag för alternativ då? Bara att byta styrenheten eller?

354 Inlägg
28 maj 2013
#14
gissar på läckande tryckslang, kolla in/ut ic säskilt  den undre


11 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#15
rudarmy skrev:
gissar på läckande tryckslang, kolla in/ut ic säskilt  den undre

Borde det inte vara oftare än bara nån gång per tank den bråkar då?

354 Inlägg
29 maj 2013
#16
Naforce skrev:
rudarmy skrev:
gissar på läckande tryckslang, kolla in/ut ic säskilt  den undre

Borde det inte vara oftare än bara nån gång per tank den bråkar då?

JO men vi gissar nu..har du kollat?
tempgivaren+ kabel på ic är dem hela o fina?
kollat lmm?
edit: såg att du bytt tändstiften åxå..
Senast redigerat av rudarmy (29 maj 2013)


11 Inlägg
13 juni 2013
Trådstartare
#17
Bilen har blivit trycktestad (ingen läcka!), LMM har blivit bytt. Felet kvarstår dock, bilen går in i limp-läge ibland och kämpar med tomgången trots rengjord tomgångsmotor... bilen kan gå 20-30 mil utan att bråka och sen bråka varje dag, sådär kul att köra t4 med 140hk eller vad det nu blir..
När den bråkar så svajar tomgången rätt rejält (ibland hela vägen ner till 0 varv men klarar precis att överleva), och ibland dör den helt när man kopplar och ska växla ner inför ex. stopp-skylt, rödljus eller övergångsställe. Jag har dock fått intrycket av att den har större chans att lägga av när man kopplar efter att ha legat på motorvägen ett tag, men jag kanske inbillar mig.
Idéer? Jag skall höra med chipparen imorgon om han inte kan slänga in originalprogramvaran, så kan jag ju utesluta ett problem om inte annat.. vad kan vara fel?
Senast redigerat av Naforce (13 juni 2013)

One Man Clan
4 287 Inlägg
13 juni 2013
#18
Har du kollat soppatrycket ? inte ovanligt att soppapumparna ger sig å skapar liknande fenomen


11 Inlägg
13 juni 2013
Trådstartare
#19
Xuri skrev:
Har du kollat soppatrycket ? inte ovanligt att soppapumparna ger sig å skapar liknande fenomen

Det har jag inte gjort.. kan det vara bränslepumpen som gör att den går som den ska i ett gäng mil, sen limp home några mil och blandar däremellan? Antar att den känner av att den får fel bränsle/luft-blandning och går in i limpläge av den anledningen?

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 juni 2013
#20
Naforce skrev:
Xuri skrev:
Har du kollat soppatrycket ? inte ovanligt att soppapumparna ger sig å skapar liknande fenomen

Det har jag inte gjort.. kan det vara bränslepumpen som gör att den går som den ska i ett gäng mil, sen limp home några mil och blandar däremellan? Antar att den känner av att den får fel bränsle/luft-blandning och går in i limpläge av den anledningen?

De kan de vara, jag har bytt många sånna pumpar å alla dom bilarna har gått att köra. normalt tror man att bilen är stendöd för soppapumpen är pajj tongue s40 bilarna har skitpumpar.



Sök