Growe skrev:
har aldrig varit med om att en kat blir igensatt därimot att dom börjar vittra sönder och lägga sig på tvären.
Jag har inte heller vart med om en kat som blir igensatt men alla jag har förklarat mina symptom för säger samma sak och det är igensatt kat.
eller att dom rent fysiskt blir utslitna innuti så dom inte längre fungerar som en kat.
därmot så kan ett partikefilter bli igensatt.
Partikelfilter sitter väl bara på lite nyare dieslar?
skulle väll vara om motorn dricker mycket olja som katten sätts igen men då är det rätt mycket olja som gått ner i katten så den är oljefylld
Olja dricker den inte alls
grejen med katen är att den inte är en evighets produkt utan den slits.
dock så brukar lambda sonen vara viktigare att byta var 10år då mår katen mycket bättre eftersom den får arbeta under dom förutsättningar den är gjord för
bara för att man får hög co eller hc eller lambda värde betyder det inte att katen är slut
kan vara allt från dålig olja och luft filter till en trasig ventil eller kolv.
Värdena är jättebra på bilen
många tror att lösningen är att byta lambdasond eller kat men sällan är felen där utan oftast tändningsrelaterade eller bränslerelaterat