3568
Sök

Katten igensatt varför?

907 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
Nån som kan förklara varför en katt kan bli igensatt och om man kan göra nått för att den inte ska bli det igen?

24 Inlägg
17 maj 2013
Motorn går för fett. För mycket bensin för lite luft är en vanlig orsak.

Alternativt så läcker det in kylvatten i avgaserna.. Dricker bilen mycket vatten/olja?
Senast redigerat av Hoffa1337 (17 maj 2013)

907 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
Hoffa1337 skrev:
Motorn går för fett. För mycket bensin för lite luft är en vanlig orsak.

Alternativt så läcker det in kylvatten i avgaserna.. Dricker bilen mycket vatten/olja?

Nej den tar inget vatten eller olja alls

2 271 Inlägg
17 maj 2013
Säger att den går fett jag med, en vända fram och tillbaka till Nynäshamn i "laglig" hastighet kan sota/bränna bort en del.smile Och sen självklart se över varför om den nu går fett, mät lambda.

Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
17 maj 2013
har aldrig varit med om att en kat blir igensatt därimot att dom börjar vittra sönder och lägga sig på tvären.

eller att dom rent fysiskt blir utslitna innuti så dom inte längre fungerar som en kat.

därmot så kan ett partikefilter bli igensatt.

skulle väll vara om motorn dricker mycket olja som katten sätts igen men då är det rätt mycket olja som gått ner i katten så den är oljefylld

grejen med katen är att den inte är en evighets produkt utan den slits.
dock så brukar lambda sonen vara viktigare att byta var 10år då mår katen mycket bättre eftersom den får arbeta under dom förutsättningar den är gjord för

bara för att man får hög co eller hc eller lambda värde betyder det inte att katen är slut
kan vara allt från dålig olja och luft filter till en trasig ventil eller kolv.
många tror att lösningen är att byta lambdasond eller kat men sällan är felen där utan oftast tändningsrelaterade eller bränslerelaterat

Kör fort så hinner inget hända...

907 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
Growe skrev:
har aldrig varit med om att en kat blir igensatt därimot att dom börjar vittra sönder och lägga sig på tvären.

Jag har inte heller vart med om en kat som blir igensatt men alla jag har förklarat mina symptom för säger samma sak och det är igensatt kat.

eller att dom rent fysiskt blir utslitna innuti så dom inte längre fungerar som en kat.

därmot så kan ett partikefilter bli igensatt.

Partikelfilter sitter väl bara på lite nyare dieslar?

skulle väll vara om motorn dricker mycket olja som katten sätts igen men då är det rätt mycket olja som gått ner i katten så den är oljefylld

Olja dricker den inte alls

grejen med katen är att den inte är en evighets produkt utan den slits.
dock så brukar lambda sonen vara viktigare att byta var 10år då mår katen mycket bättre eftersom den får arbeta under dom förutsättningar den är gjord för

bara för att man får hög co eller hc eller lambda värde betyder det inte att katen är slut
kan vara allt från dålig olja och luft filter till en trasig ventil eller kolv.

Värdena är jättebra på bilen

många tror att lösningen är att byta lambdasond eller kat men sällan är felen där utan oftast tändningsrelaterade eller bränslerelaterat

907 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
lingua skrev:
Säger att den går fett jag med, en vända fram och tillbaka till Nynäshamn i "laglig" hastighet kan sota/bränna bort en del.smile Och sen självklart se över varför om den nu går fett, mät lambda.

Har kollat med han som gjorde min box,han loggade nämligen alla värden när vi var ut och testade en sväng,men han har nog gått och sova nu hoppas på ett värde imorgon

Sök