3223
Sök

Volvo 945 -92 b230fb går ryckigt/hög tomgång/ryker svart..??

52 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
Tja!
För ca 3 veckor sedan så började min bil helt plötsligt gå dåligt ,bluddra, gå dåligt och hacka/hoppa fram..
Kollade felkoder och läste ut att lmm var paj, köpte ny o slängde på och nollade koderna.
Gick bra i en dag, sedan har han bara gått sämre o sämre.. Rengjort tomgångsmotor och spjällhus, Dock inte haft hela spjällhuset borta.. Och det där klicket man ska höra när man precis vrider på gasrullen är borta..
Tacksam för snabba svar då det inte är kul att komma 13mil o han har dragit 35l soppa -.-

99 Inlägg
19 maj 2013
Samma på min 855t5r. 16 mil o bränsle för 600 smile vi ska byta kamaxellägesgivaren på min då vi har kollat lmm o det . Så har du en så kolla det

52 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
Ska kolla upp det!smile
Tack för tipset smile

Funderar på ny tomgångsmotor och eventuellt spjällhus med..

Återkommer!smile

52 Inlägg
19 maj 2013
prova o koppla ur Lambdasonden, hade liknande sympton på min 740 när den pajade

Malla Mööl!!
Turbodiesel skare va!

6 738 Inlägg
19 maj 2013
byt spjällägesgivaren för den ska klicka wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

52 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
Ok!smile
Vet jag vad morgondagen bjuder på smile

52 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
har nu bytt både spjällägesgivaren och tomgångsmotorn, tomgången låg på 1000 stadigt nu, men svart ryker igen efter en stund... kanske ska testa o koppla ur lambdan o se om det hjälper, för hade den borta i fredags o då var den riktigt riktigt! sotig så torkade rent den o blåste rent lite, ska ut o testa nu redan nu! smile

52 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
även bytt till nya stift nu... o ingen skillnad, ligger på 1500rpm på tomgång nu... -.-

52 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
någon som har mer förslag? hmm

Delta_Rebel
20 maj 2013
Insugspackning?

6 738 Inlägg
20 maj 2013
har du ställt in spjällägesgivaren? så att den klickar precis när gasspjälet börjar röra sej? tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
20 maj 2013
Svart rök tyder ju på för mycket bensin..?

31 Inlägg
20 maj 2013
tjena, kolla så att btr-en är hel?? detta hände på min 940 för nån vecka sen och då var det den som var kass (pissade bensin genom vacuum anslutningen)

52 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
spjällägesgivaren är inställd, hela insuget insprutat i startgas o inge skillnad på tomgång så suger inte i sig ngt där, får helt enkelt kolla btr.. vacuum slangen som sitter i i framkant till? om man står framför bilen o kollar? smile

52 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
Ska idag få hem en ny tempgivare som styr bränslet, eftersom han får verkar få för mycket soppa så kan det ju va för givaren är trasig så han skickar signaler om att motorn jämt är kall o skickar på onödigt med soppa hela tiden, ska även köpa ny tändspole och tändkablar !smile

99 Inlägg
24 maj 2013
Hitta troligen felet på min igår. Vi har bytt tempgivaren men ingen skillnad samma med lmm men igår byta vi kamaxellägesgivaren och nu går den som den ska. Ska kolla felkoden o ta bort den ikväll men nu tuffar den o går.

52 Inlägg
25 maj 2013
Trådstartare
kanske den som fått fnattet på min med då... bytte till sprillans ny tempgivare igår till bränslet, utan några vidare större resultat, kasta även i ett nytt orginal filter o då hade han lite mera ork men ändå inte det där som har varit med 531 o vx3 tongue

52 Inlägg
25 maj 2013
Trådstartare
är väl den som sitter nere på svänghjulet? smile

Sök