4339
Sök

Dumpventil till trimmad 1.8T med lmm (http://www.garaget.org/?car=326616)

32 Inlägg
22 maj 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Jag vill ha dumpljud!

Idag sitter en helt återcirkulerande ventil på, bäst för motorn (antar jag) men rätt tråkigt.
Har funderat på en hybriddumpventil.. Men är relativt okunnig så skulle gärna vilja höra lite synpunkter angående hybridventiler, om det finns någon speciell modell som är bättre än en annan, eller vad ni helt enkelt rekomenderar för att få lite härligt ljud i bilen!

Länk i rubriken!

Mvh Oscar Boodh

Diagnostekniker
2 852 Inlägg
25 maj 2013
#2
Nej. dum idé.
Köp ett "sport" insatsfilter alternativt ett öppet luftfilter, då kommer du att få höra lite dumpljud.
Läs denna tråd : http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Mvh

Up the RA

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
25 maj 2013
#3
Kör öppet filter, det blir "dumpljud" med originalventilen smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

1 271 Inlägg
25 maj 2013
#4
finns även dumpar som har dubbel kolv. har en sådan på min audi köpte på elmia av något no name märke.
vilket funkar på en bil med lmm

Diagnostekniker
2 852 Inlägg
25 maj 2013
#5
-stoffe- skrev:
finns även dumpar som har dubbel kolv. har en sådan på min audi köpte på elmia av något no name märke.
vilket funkar på en bil med lmm

Har själv kört med detta vilket funkade uselt.
Sedan så skiljer det givetvis från bil till bil.

Mvh

Up the RA

1 271 Inlägg
25 maj 2013
#6
Jesper328 skrev:
-stoffe- skrev:
finns även dumpar som har dubbel kolv. har en sådan på min audi köpte på elmia av något no name märke.
vilket funkar på en bil med lmm

Har själv kört med detta vilket funkade uselt.
Sedan så skiljer det givetvis från bil till bil.

Mvh

okej funkade även på min saab 9-5 nämligen å dom är jätte känsliga

Diagnostekniker
2 852 Inlägg
25 maj 2013
#7
-stoffe- skrev:
Jesper328 skrev:
-stoffe- skrev:
finns även dumpar som har dubbel kolv. har en sådan på min audi köpte på elmia av något no name märke.
vilket funkar på en bil med lmm

Har själv kört med detta vilket funkade uselt.
Sedan så skiljer det givetvis från bil till bil.

Mvh

okej funkade även på min saab 9-5 nämligen å dom är jätte känsliga

Jo givetvis funkade det ända tills jag körde med en mjukare fjäder så att den verkligen pyste ut trycket istället för att trycka tillbaks det in i turbon.

Mvh

Up the RA

1 271 Inlägg
25 maj 2013
#8
Jesper328 skrev:
-stoffe- skrev:
Jesper328 skrev:

Har själv kört med detta vilket funkade uselt.
Sedan så skiljer det givetvis från bil till bil.

Mvh

okej funkade även på min saab 9-5 nämligen å dom är jätte känsliga

Jo givetvis funkade det ända tills jag körde med en mjukare fjäder så att den verkligen pyste ut trycket istället för att trycka tillbaks det in i turbon.

Mvh

därför det är dubbla kolvar. tror inte du vet skillnaden på en dubbel kol och en vanlig. det är nämligen en vakumstyrd och en väldigt mjuk fjäder belastad som håller stängt på tomgång. då fjädern i den vakuumstyrda är en mjukare fjäder just för att kunna köra med öppen dump på en icke så effektfull motor som inte laddar helt hejdlöst

Diagnostekniker
2 852 Inlägg
25 maj 2013
#10
-stoffe- skrev:
Jesper328 skrev:
-stoffe- skrev:

okej funkade även på min saab 9-5 nämligen å dom är jätte känsliga

Jo givetvis funkade det ända tills jag körde med en mjukare fjäder så att den verkligen pyste ut trycket istället för att trycka tillbaks det in i turbon.

Mvh

därför det är dubbla kolvar. tror inte du vet skillnaden på en dubbel kol och en vanlig. det är nämligen en vakumstyrd och en väldigt mjuk fjäder belastad som håller stängt på tomgång. då fjädern i den vakuumstyrda är en mjukare fjäder just för att kunna köra med öppen dump på en icke så effektfull motor som inte laddar helt hejdlöst

Jag tror att du vet skillnaden på dumpventiler med enkla och dubbla kolvar.
Jag tror dock att du missuppfattade vad jag menade.
Det funkar att köra med en dumpventil som har dubbla kolvar, jajemensan, MEN hur du än vrider och vänder på det så skjuter du fortfarande ut luft som LMM har mätt upp och då spelar den inre kolven absolut ingen roll, korrekt?
Visst det funkar på tomgång och det funkar sålänge man åker runt ovh kvittrar, men när man förstår att turbon får sig en käftsmäll för varje gång man "dumpar" tillbaks trycket in i turbon p.g.a hård fjäder och bestämmer sig för att köpa en klenare fjäder alternativt klippa den lite för att skona turbon så går det inget bra längre.
Om du inte tror mig så hänvisar jag till länken i inlägg #2.

OnT : Lägg inte ut 5-700kr på något helt onödigt.

Mvh

Up the RA

1 271 Inlägg
25 maj 2013
#11
pallar inte tjafsa. lär dig hur en motor funkar så förstår du själv att de funkar.....

Diagnostekniker
2 852 Inlägg
25 maj 2013
#12
-stoffe- skrev:
pallar inte tjafsa. lär dig hur en motor funkar så förstår du själv att de funkar.....

Vi behöver inte tjafsa över detta, helt onödigt.
Men du får jättegärna berätta hur en dubbelkolvig dumpventil inte påverkar luft & bränsleblandningen efter avlastning.

Mvh

Up the RA

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 maj 2013
#13
-stoffe- skrev:
pallar inte tjafsa. lär dig hur en motor funkar så förstår du själv att de funkar.....

Han har rätt...

Det tråkiga är att folk säljer saker som inte fungerar. Lurendrejeri trots att produktbeskrivningen låter toppenfint.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

32 Inlägg
27 maj 2013
Trådstartare
#14
Jag har redan sportluftfilter, men... Inte riktigt samma ljud..


Sök