3131
Sök

Misstänker att kamremmen har hoppat en kugg.

70 Inlägg
25 maj 2013
Trådstartare
Har en porsche 924 -79 Den går dåligt. den varvar inte ut helt och hållet.
varvar till max 5tusen varv på ettan, sen "orkar" den inte mer.
Min morbror tror att kamremmen har hoppat en kugg.

Tänkte då kolla detta om den har hoppat.
Men kan bara nolla den där uppe vid kammen, där nere så finns det ingen nollning på hjulet. sitter en pigg på blocket, som jag antar ska peka på en annan nollning på hjulet.
Har snurrat flera varv för att hitta den nollningen. Men det är svårt att se också och den har lite ytrost på dig.

Är det någon som vet hur den nedersta nollningen ska se ut, som kan ge mig en hint?

Vi har kollat tändningen OCH ställt in den korrekt, den blev mycket piggare men varvar lika "lite" ändå.
Läcker även olja ur ventilkåpan så måste köpa ny packning.
Samt ska ställa in ventilerna också. så det blir rätt liksom.

Men skulle vara jätte fin att veta hur nollningen ser ut under till, har googlat runt överallt, men många hittar inte de översta nollningen, den va väldigt enkel att hitta.
Japp, men tackar för hjälpen jag kan få! smile

70 Inlägg
28 maj 2013
Trådstartare
Kände att jag ville skriva att denna va löst, då jag har hittat problemet varför den gick dåligt. big_smile

Hittade även nollningen på det nedre hjulet som bilden visar.
http://farm2.static.flickr.com/1061/739702898_52268d0ebd_o.jpg

Remmen har hoppat eller har varit påsatt 5kugg fel. nästan 90 grader åt fel håll så att säga.
Remmen är även lös, har hört att man ska kunna vrida den 90grader på längsta bana eller vad man ska säga.
Jag kan nästan vrida/snurra  min 180grader.. cool

Men ville skriva att tråden va löst så om någon annan har liknande problem med att hitta nollan eller att den går dåligt på något sätt.
Here u go! smile

537 Inlägg

Sök