3283
Sök

Volvo 740-88 - rassel från motor

37 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
Problemet är följande

När jag startar bilen så rasslar det till och jag trodde det var startmotorn så jag bytte den utan någon förbättring.
Det låter som ljudet kommer från motorn. Motorn har gått hur bra som helst innan utan problem.
Förutom att det rasslar när man startar så rasslar det även när man varvar upp motorn på tomgång (ca 3000 rpm) och släpper gasen,
Den går fint när man kör den på låga varv men om man växlar när man ligger på 3000 rpm eller mer så rasslar det till.

Vad kan det vara? Märkte även att remskivan hade lossnat har det något med ljudet att göra?

Tacksam för alla svar.

Volvo=Världens och landets vackraste objekt

679 Inlägg
26 maj 2013
Säker på att det är motorn det kommer från? värmeplåten framme på grenröret brukar släppa och det rasslar gött

178 Inlägg
26 maj 2013
du har ingen möjlighet att spela in ljudet?
brukar bli lite lättare om man själv får höra hur det låter smile

37 Inlägg
26 maj 2013
Trådstartare
Har inga värmeplåtar på avgassystemet så de är de inte.

ska försöka spela in ljudet.

Evildan
26 maj 2013
Provat att skruva dit remskivan, vilken det nu var av dom som lossnat?
Självklart kan lösa detaljer framkalla ljud.
Det du hör kan nu vara ett lagerljud från gen, servopump, skrammel från vattenpump.
Senast redigerat av Evildan (26 maj 2013)

37 Inlägg
8 juni 2013
Trådstartare
Jag tog loss allt och skruvade fast bulten till remskivan med muttermaskin.
Då höll allt men så idag när jag var ute och körde så lossnade remskivan igen.

Vad kan det vara som får den att lossna?

509 Inlägg
8 juni 2013
Om det är vevaxelremskivan som lossnar ,kolla så att det lilla stiftet på vevaxeldrevet inte gått av.

37 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
det har det gjort och det gjorde den förra gången också.

Men vad är det som gör att remskivan lossnar hela tiden? kan det vara växellådan eller något längre bak?

509 Inlägg
9 juni 2013
När du monterar remskivan så måste du känna att kilen verkligen greppar tag i remskivans spår innan du drar fast den.Om kil och remskivan sitter som de ska och du drar med mutter maskin så kan det inte lossna.
Sliten kil,slitet spår i remskivan.Prova med lite loctite på bulten om allt är som det ska.Sitter båda remstyrningsbrickorna på vevaxeldrevet?

37 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
Har löst problemet.

Jag rev ner växellådan och koppling, såg då att bultarna till svänghjulet hade lossnat och det var det som rasslade.

nu fungerar det igen .

Sök