3616
Sök

Etanol (E85) VS Bensin (BF95) - F R Ä T T E S T E T, läs detta om du kör FFV !

Rejsa ?
2 959 Inlägg
30 december 2013
#41
Boyd skrev:
Funderar lite på om man skulle tanka lite e85 i weber maskinen, när den kommer igång.. Någon som testat sprit och weber som kan komma med ett utlåtande?
Mina dcoe saknar chokespjäll, så det kan ju bli marigt om det blir en köldknäpp! (Och det redan på bensin)
Vettigt kompförhållande? på bf98 var det tänkt runt 11,5:1 eller upp mot 12.. Ska man ha varmare eller kallare tändstift med sprit?

Kallare stift, själva förbränningen är varmare.

Autotech

20 Inlägg
31 december 2013
#42
Busgrabb skrev:
Boyd skrev:
Funderar lite på om man skulle tanka lite e85 i weber maskinen, när den kommer igång.. Någon som testat sprit och weber som kan komma med ett utlåtande?
Mina dcoe saknar chokespjäll, så det kan ju bli marigt om det blir en köldknäpp! (Och det redan på bensin)
Vettigt kompförhållande? på bf98 var det tänkt runt 11,5:1 eller upp mot 12.. Ska man ha varmare eller kallare tändstift med sprit?

Kallare stift, själva förbränningen är varmare.

Storleken på effektökningen från ursprungs motorns prestanda spelar oftast en stor roll

Aluminium toppar brukar göra stiften kallare när dom transporterar bort mer värme..

En choke brukar inte vara nödvändigt på DCOE/DHLA förgasare.. dom har accpumpar som en häst! smile


Gödseldräng
4 529 Inlägg
1 januari 2014
#43
nån som har erfarenhet av som behövs göras på min bmw 328 E36 med vanos för o gå över till E85 ?


20 Inlägg
1 januari 2014
#44
Team-Adolfsson skrev:
nån som har erfarenhet av som behövs göras på min bmw 328 E36 med vanos för o gå över till E85 ?

Jag rekommenderar att du kollar in sidan www.etanol.nu
Där finns ett rätt stort forum som du kan ställa mer avancerade frågor i.

Jag är ingen "Etanol expert" men min egen erfarenhet av Etanol har kommit med mycket experimenterande och testning. Jag har försiktigt börjat i liten skala och ökat på etanol inblandningen i bensinen för att kunna se var gränsen går för min motorstyrning.

Jag har en chippad V70 2,5T (ca 240hkr) och den fungerar bra med dubbeltankning 50/50  E85/Bensin, det blir ungefär 40% etanol inblandning utan att göra ett skit med bilen.

Det som händer när jag går över 40% tänder den check engine lampan i panelen. Då måste jag göra bilen strömlös i några minuter och göra en "reset" på motorstyrningen. Orsaken är att den inte kan hålla rätt lambda värde med för mycket etanol. Jag måste öka bränsletrycket eller liknande för att kompensera.

Jag törs inte rekommendera något som jag gjort med min bil på andra bilmärken, jag har hört ryktesvägen (inte sett själv) att andra har fått problem när dom har gjort sina bilar helt strömlösa.  Kolla detta innan du börjar att greja med annat bränsle!

Lycka till!

/Kenneth


Rejsa ?
2 959 Inlägg
1 januari 2014
#45
ZoDDy skrev:
Team-Adolfsson skrev:
nån som har erfarenhet av som behövs göras på min bmw 328 E36 med vanos för o gå över till E85 ?

Jag rekommenderar att du kollar in sidan www.etanol.nu
Där finns ett rätt stort forum som du kan ställa mer avancerade frågor i.

Jag är ingen "Etanol expert" men min egen erfarenhet av Etanol har kommit med mycket experimenterande och testning. Jag har försiktigt börjat i liten skala och ökat på etanol inblandningen i bensinen för att kunna se var gränsen går för min motorstyrning.

Jag har en chippad V70 2,5T (ca 240hkr) och den fungerar bra med dubbeltankning 50/50  E85/Bensin, det blir ungefär 40% etanol inblandning utan att göra ett skit med bilen.

Det som händer när jag går över 40% tänder den check engine lampan i panelen. Då måste jag göra bilen strömlös i några minuter och göra en "reset" på motorstyrningen. Orsaken är att den inte kan hålla rätt lambda värde med för mycket etanol. Jag måste öka bränsletrycket eller liknande för att kompensera.

Jag törs inte rekommendera något som jag gjort med min bil på andra bilmärken, jag har hört ryktesvägen (inte sett själv) att andra har fått problem när dom har gjort sina bilar helt strömlösa.  Kolla detta innan du börjar att greja med annat bränsle!

Lycka till!

/Kenneth

När du ligger och kör på fullast och 40% etanol då går den riktigt magert och det är inte lämpligt.
Öka bränsletryck är inget man gör på en sådan bil.
Spridare, tex gröna "R" 968:or och en anpassad mjukvara till det hade varit lämpligt på din bil.
Du kan tex ha en multifuel mjukvara så du kan blanda hur du vill mellan bensin och etanol eller en ren etanolmapp för ännu mera effekt.

Kör sprit i min S60 och det klockrent med billig racesoppa som finns att tanka på macken smile
Senast redigerat av Busgrabb (1 januari 2014)

Autotech

20 Inlägg
1 januari 2014
#46
Busgrabb skrev:
ZoDDy skrev:
Team-Adolfsson skrev:
nån som har erfarenhet av som behövs göras på min bmw 328 E36 med vanos för o gå över till E85 ?

Jag rekommenderar att du kollar in sidan www.etanol.nu
Där finns ett rätt stort forum som du kan ställa mer avancerade frågor i.

Jag är ingen "Etanol expert" men min egen erfarenhet av Etanol har kommit med mycket experimenterande och testning. Jag har försiktigt börjat i liten skala och ökat på etanol inblandningen i bensinen för att kunna se var gränsen går för min motorstyrning.

Jag har en chippad V70 2,5T (ca 240hkr) och den fungerar bra med dubbeltankning 50/50  E85/Bensin, det blir ungefär 40% etanol inblandning utan att göra ett skit med bilen.

Det som händer när jag går över 40% tänder den check engine lampan i panelen. Då måste jag göra bilen strömlös i några minuter och göra en "reset" på motorstyrningen. Orsaken är att den inte kan hålla rätt lambda värde med för mycket etanol. Jag måste öka bränsletrycket eller liknande för att kompensera.

Jag törs inte rekommendera något som jag gjort med min bil på andra bilmärken, jag har hört ryktesvägen (inte sett själv) att andra har fått problem när dom har gjort sina bilar helt strömlösa.  Kolla detta innan du börjar att greja med annat bränsle!

Lycka till!

/Kenneth

När du ligger och kör på fullast och 40% etanol då går den riktigt magert och det är inte lämpligt.
Öka bränsletryck är inget man gör på en sådan bil.
Spridare, tex gröna "R" 968:or och en anpassad mjukvara till det hade varit lämpligt på din bil.
Du kan tex ha en multifuel mjukvara så du kan blanda hur du vill mellan bensin och etanol eller en ren etanolmapp för ännu mera effekt.

Kör sprit i min S60 och det klockrent med billig racesoppa som finns att tanka på macken smile

hehe, du har givetvis helt rätt, det är inte optimalt att strunta i mappningen tillsammans med rätt hårdvara.
Min 70 är mest en bruksbil så intresset att stressa den mer än den är är ganska litet även om det är väldigt frestande, det kliar i kroppen att hitta på något men jag måste låta bli smile
Jag kör så pass lugnt med den så den lär aldrig gå för snålt även med 40% Etanol
Den tuffar runt stan och tar mig till affären och jobbet smile

Däremot I nästa säsong planerar jag att gå över helt till E85 i Mazdan. Jag har ett Powerjection lll sprut, men jag är lite fundersam hur stora spridare som jag kan få att fungera när det endast sitter 4 i trottehuset.

Dom bör nog ligga runt 1000cc och ha en sprutbild liknande en dimma, pennstrålar fungerar nog inte eftersom spridaren sitter ovanför spjällen. Det kommer garanterat att stänka bränsle överallt!

Jag har tittat lite på Simens spridarna, dom lär vara rätt bra, vilken sprutbild dom har vet jag inte. Måste läsa på lite. smile


Rejsa ?
2 959 Inlägg
1 januari 2014
#47
ZoDDy skrev:
Busgrabb skrev:
ZoDDy skrev:

Jag rekommenderar att du kollar in sidan www.etanol.nu
Där finns ett rätt stort forum som du kan ställa mer avancerade frågor i.

Jag är ingen "Etanol expert" men min egen erfarenhet av Etanol har kommit med mycket experimenterande och testning. Jag har försiktigt börjat i liten skala och ökat på etanol inblandningen i bensinen för att kunna se var gränsen går för min motorstyrning.

Jag har en chippad V70 2,5T (ca 240hkr) och den fungerar bra med dubbeltankning 50/50  E85/Bensin, det blir ungefär 40% etanol inblandning utan att göra ett skit med bilen.

Det som händer när jag går över 40% tänder den check engine lampan i panelen. Då måste jag göra bilen strömlös i några minuter och göra en "reset" på motorstyrningen. Orsaken är att den inte kan hålla rätt lambda värde med för mycket etanol. Jag måste öka bränsletrycket eller liknande för att kompensera.

Jag törs inte rekommendera något som jag gjort med min bil på andra bilmärken, jag har hört ryktesvägen (inte sett själv) att andra har fått problem när dom har gjort sina bilar helt strömlösa.  Kolla detta innan du börjar att greja med annat bränsle!

Lycka till!

/Kenneth

När du ligger och kör på fullast och 40% etanol då går den riktigt magert och det är inte lämpligt.
Öka bränsletryck är inget man gör på en sådan bil.
Spridare, tex gröna "R" 968:or och en anpassad mjukvara till det hade varit lämpligt på din bil.
Du kan tex ha en multifuel mjukvara så du kan blanda hur du vill mellan bensin och etanol eller en ren etanolmapp för ännu mera effekt.

Kör sprit i min S60 och det klockrent med billig racesoppa som finns att tanka på macken smile

hehe, du har givetvis helt rätt, det är inte optimalt att strunta i mappningen tillsammans med rätt hårdvara.
Min 70 är mest en bruksbil så intresset att stressa den mer än den är är ganska litet även om det är väldigt frestande, det kliar i kroppen att hitta på något men jag måste låta bli smile
Jag kör så pass lugnt med den så den lär aldrig gå för snålt även med 40% Etanol
Den tuffar runt stan och tar mig till affären och jobbet smile

Däremot I nästa säsong planerar jag att gå över helt till E85 i Mazdan. Jag har ett Powerjection lll sprut, men jag är lite fundersam hur stora spridare som jag kan få att fungera när det endast sitter 4 i trottehuset.

Dom bör nog ligga runt 1000cc och ha en sprutbild liknande en dimma, pennstrålar fungerar nog inte eftersom spridaren sitter ovanför spjällen. Det kommer garanterat att stänka bränsle överallt!

Jag har tittat lite på Simens spridarna, dom lär vara rätt bra, vilken sprutbild dom har vet jag inte. Måste läsa på lite. smile

Vad är det för effektmål då?
Kör själv Simens Deka 630cc i min.

Autotech

20 Inlägg
1 januari 2014
#48
Busgrabb skrev:
ZoDDy skrev:
Busgrabb skrev:
När du ligger och kör på fullast och 40% etanol då går den riktigt magert och det är inte lämpligt.
Öka bränsletryck är inget man gör på en sådan bil.
Spridare, tex gröna "R" 968:or och en anpassad mjukvara till det hade varit lämpligt på din bil.
Du kan tex ha en multifuel mjukvara så du kan blanda hur du vill mellan bensin och etanol eller en ren etanolmapp för ännu mera effekt.

Kör sprit i min S60 och det klockrent med billig racesoppa som finns att tanka på macken smile

hehe, du har givetvis helt rätt, det är inte optimalt att strunta i mappningen tillsammans med rätt hårdvara.
Min 70 är mest en bruksbil så intresset att stressa den mer än den är är ganska litet även om det är väldigt frestande, det kliar i kroppen att hitta på något men jag måste låta bli smile
Jag kör så pass lugnt med den så den lär aldrig gå för snålt även med 40% Etanol
Den tuffar runt stan och tar mig till affären och jobbet smile

Däremot I nästa säsong planerar jag att gå över helt till E85 i Mazdan. Jag har ett Powerjection lll sprut, men jag är lite fundersam hur stora spridare som jag kan få att fungera när det endast sitter 4 i trottehuset.

Dom bör nog ligga runt 1000cc och ha en sprutbild liknande en dimma, pennstrålar fungerar nog inte eftersom spridaren sitter ovanför spjällen. Det kommer garanterat att stänka bränsle överallt!

Jag har tittat lite på Simens spridarna, dom lär vara rätt bra, vilken sprutbild dom har vet jag inte. Måste läsa på lite. smile

Vad är det för effektmål då?
Kör själv Simens Deka 630cc i min.

Jag är ännu i utprovnings fasen med allt och jag kan bara ge dig lite svaga och osäker information. Mina TD04 turbos bör tillsammans kunna ge runt 550 utan att stressas med bensin. Motorn svarar otroligt bra på ladd och med min blow tru konfig jag har nu mellan 350-400 hästar vid 4 psi.  Jag har lite problem med boost spikes,  så jag laddar inte mer innan jag har investerat i en bra laddtryckstyrning.

Som ett svävande mål att börja med
Siktar på ca 550 med E85
4 spridare
BSFC .55
Duty 80%
Det Statiska flödet bör vara runt +950cc ??
Bränslepumpen klarar 291 L/tim @60 PSI
Motorn är på 4.6 Liter
Jag varvar upp till 7000


Rejsa ?
2 959 Inlägg
1 januari 2014
#49
ZoDDy skrev:
Busgrabb skrev:
ZoDDy skrev:

hehe, du har givetvis helt rätt, det är inte optimalt att strunta i mappningen tillsammans med rätt hårdvara.
Min 70 är mest en bruksbil så intresset att stressa den mer än den är är ganska litet även om det är väldigt frestande, det kliar i kroppen att hitta på något men jag måste låta bli smile
Jag kör så pass lugnt med den så den lär aldrig gå för snålt även med 40% Etanol
Den tuffar runt stan och tar mig till affären och jobbet smile

Däremot I nästa säsong planerar jag att gå över helt till E85 i Mazdan. Jag har ett Powerjection lll sprut, men jag är lite fundersam hur stora spridare som jag kan få att fungera när det endast sitter 4 i trottehuset.

Dom bör nog ligga runt 1000cc och ha en sprutbild liknande en dimma, pennstrålar fungerar nog inte eftersom spridaren sitter ovanför spjällen. Det kommer garanterat att stänka bränsle överallt!

Jag har tittat lite på Simens spridarna, dom lär vara rätt bra, vilken sprutbild dom har vet jag inte. Måste läsa på lite. smile

Vad är det för effektmål då?
Kör själv Simens Deka 630cc i min.

Jag är ännu i utprovnings fasen med allt och jag kan bara ge dig lite svaga och osäker information. Mina TD04 turbos bör tillsammans kunna ge runt 550 utan att stressas med bensin. Motorn svarar otroligt bra på ladd och med min blow tru konfig jag har nu mellan 350-400 hästar vid 4 psi.  Jag har lite problem med boost spikes,  så jag laddar inte mer innan jag har investerat i en bra laddtryckstyrning.

Som ett svävande mål att börja med
Siktar på ca 550 med E85
4 spridare
BSFC .55
Duty 80%
Det Statiska flödet bör vara runt +950cc ??
Bränslepumpen klarar 291 L/tim @60 PSI
Motorn är på 4.6 Liter
Jag varvar upp till 7000

Då lät det ju rimligt med 1000cc.
Räcker 291 L pumpen då på E85 utan att tappa något tryck?

Autotech

20 Inlägg
1 januari 2014
#50
Busgrabb skrev:
ZoDDy skrev:
Busgrabb skrev:
Vad är det för effektmål då?
Kör själv Simens Deka 630cc i min.

Jag är ännu i utprovnings fasen med allt och jag kan bara ge dig lite svaga och osäker information. Mina TD04 turbos bör tillsammans kunna ge runt 550 utan att stressas med bensin. Motorn svarar otroligt bra på ladd och med min blow tru konfig jag har nu mellan 350-400 hästar vid 4 psi.  Jag har lite problem med boost spikes,  så jag laddar inte mer innan jag har investerat i en bra laddtryckstyrning.

Som ett svävande mål att börja med
Siktar på ca 550 med E85
4 spridare
BSFC .55
Duty 80%
Det Statiska flödet bör vara runt +950cc ??
Bränslepumpen klarar 291 L/tim @60 PSI
Motorn är på 4.6 Liter
Jag varvar upp till 7000

Då lät det ju rimligt med 1000cc.
Räcker 291 L pumpen då på E85 utan att tappa något tryck?

Ja du, det återstå att se! Det är en Mallory 110Fi med 1/2" bränsledningar. Den är en rätt kraftig pjäs, men man vet ju aldrig. Det spelar ingen roll vad folk säger och vad tillverkare säger, i slutet är det alltid en själv som kommer på att det gick åt helvete! smile

Och Ibland så fungerar det trots att alla säger att det är lönlöst att ens försöka... Tur att man gillar att experimentera smile

Har kollat runt på lite olika spridar typer och dess sprutmönster. Dom bör ha 20-30 graders konisk stråle Dom skall inte ha en split stråle som verkar vara mer avsedd för 4 ventils motorer med delade insugs kanaler.. Hittade lite information på den här länken nedan

http://www.hptuners.com/forum/showthrea … sic-how-to

Är du nöjd med dina Siemens? Bra motorgång osv?
Senast redigerat av ZoDDy (2 januari 2014)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
1 januari 2014
#51
carnageman skrev:

3) Om du nu upprepar steg 1 och steg 2 med din bil [b](FFV-bil)
så kan du räkna ut att det i slutänden kommer att bli en väldigt dyr affär.

Ursäkta en gammal stofil men vad är en FFV-bil?

Detta är vad jag googlat fram:

Förenade Fabriksverken (FFV) tidigare benämnt Försvarets fabriksverk var ett svenskt affärsverk med huvudkontor i Eskilstuna med huvudsaklig inriktning av tillverkning och ledning av försvarets verkstäder och fabriker. FFV bildades 1943 och upplöstes 1991 i och med att det gick upp i Celsius-koncernen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 januari 2014
#52
Vettemannen skrev:
carnageman skrev:

3) Om du nu upprepar steg 1 och steg 2 med din bil [b](FFV-bil)
så kan du räkna ut att det i slutänden kommer att bli en väldigt dyr affär.

Ursäkta en gammal stofil men vad är en FFV-bil?

Detta är vad jag googlat fram:

Förenade Fabriksverken (FFV) tidigare benämnt Försvarets fabriksverk var ett svenskt affärsverk med huvudkontor i Eskilstuna med huvudsaklig inriktning av tillverkning och ledning av försvarets verkstäder och fabriker. FFV bildades 1943 och upplöstes 1991 i och med att det gick upp i Celsius-koncernen.

/Benny

Gissar på Flexi Fuel Vehicle. Vilket gör tillägget - bil rätt onödigt. bränsleflexibelt bilfordon smile
Senast redigerat av Andromeda (1 januari 2014)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
1 januari 2014
#53
Andromeda skrev:
Vettemannen skrev:
carnageman skrev:

3) Om du nu upprepar steg 1 och steg 2 med din bil [b](FFV-bil)
så kan du räkna ut att det i slutänden kommer att bli en väldigt dyr affär.

Ursäkta en gammal stofil men vad är en FFV-bil?

Detta är vad jag googlat fram:

Förenade Fabriksverken (FFV) tidigare benämnt Försvarets fabriksverk var ett svenskt affärsverk med huvudkontor i Eskilstuna med huvudsaklig inriktning av tillverkning och ledning av försvarets verkstäder och fabriker. FFV bildades 1943 och upplöstes 1991 i och med att det gick upp i Celsius-koncernen.

/Benny

Gissar på Flexi Fuel Vehicle. Vilket gör tillägget - bil rätt onödigt. bränsleflexibelt bilfordon smile

Tack för det. Man blir villrådig när man inte vet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

757 Inlägg
1 januari 2014
#54
kan säga såhär efter alla dessa år med E85 och det är att var noga med vilken slang du köper till bränslesystemet. importerade själv en dyr och fin slang från USA som enligt butiken skulle klara E85. kort tids körning och man kunde se att slangen blivit aldeles mjuk samt att stora delar gummibitar ungefär som smuts var i hela soppasystemet. efter detta så rasade jag en soppapump för 10.000kr och höll på att rasa en till innan jag märkte det. hädanefter blir det teflonslang överallt då det är helt överlägset gamla gummislangarna. självklart fortsätta med E85.

20 Inlägg
2 januari 2014
#55
robzter skrev:
kan säga såhär efter alla dessa år med E85 och det är att var noga med vilken slang du köper till bränslesystemet. importerade själv en dyr och fin slang från USA som enligt butiken skulle klara E85. kort tids körning och man kunde se att slangen blivit aldeles mjuk samt att stora delar gummibitar ungefär som smuts var i hela soppasystemet. efter detta så rasade jag en soppapump för 10.000kr och höll på att rasa en till innan jag märkte det. hädanefter blir det teflonslang överallt då det är helt överlägset gamla gummislangarna. självklart fortsätta med E85.

Mycket intressant fenomen du har!!! Etanol är väldigt snällt emot allt gummi och handels bensinen är riktigt aggresivt, alltså tvärs om! Har du fått tag i en väldigt dålig slang kvalité kanske?

Jag läste nyligen på nätet om en kille som var trött på alla kommentar om Etanolens inverkan på gummi. Han hällde upp 2 glasburkar med respektive bränslen och lade ner både gummi och aluminium i bägge burkarna.. Efter en test period på mer än ett år så var det inga synliga skador på det som låg i Etanolen men i burken med bensin var det riktigt illa.

För att styrka mina påståenden så kan jag rekommendera att du laddar ner Hydroscands slang guide och kolla speciallt på lämpliga gummin för Bensin och Etanol..  Det finns få gummikvalitéer som rekommenderas till bensin
Den kemiska resistens tabellen kan du hitta här----> http://www.hydroscand.se/MediaBinaryLoa … nload=true

Bensin Lämplighet Klass A gummi (Bra till utmärkt)

1. NBR Nitrilgummi
2. CR Kloroprengummi (Neopren)



Etanol Lämplighets klass A (Bra till utmärkt)

ALLA Slangmaterial!!!! Utom PP Poloypropylen som har Klass B 
(Acceptabel vid begränsad användning)

Etanol Lämplighet Klass A (Bra till utmärkt)

Gummi
NR Naturgummi
SBR Styrenbutadiengummi
NBR Nitrilgummi
EPDM Etenpropengummi
IIR Butyl
CR Kloroprengummi (Neopren)
CSM Klorsulfonetengummi (Hypalon)
Plast
P.T.F.E. Polytetraflouretylen (Teflon®)

UPE Ultrahög molekylär polyetylen
XLPE Tvärbunden polyetylen (PEX)
PU Polyuretan
PE Polyetylen (elastomer)
PA Polyamid (Nylon)
PVC Poly Vinyl Chlorid

/Kenneth


757 Inlägg
2 januari 2014
#56
ZoDDy skrev:
robzter skrev:
kan säga såhär efter alla dessa år med E85 och det är att var noga med vilken slang du köper till bränslesystemet. importerade själv en dyr och fin slang från USA som enligt butiken skulle klara E85. kort tids körning och man kunde se att slangen blivit aldeles mjuk samt att stora delar gummibitar ungefär som smuts var i hela soppasystemet. efter detta så rasade jag en soppapump för 10.000kr och höll på att rasa en till innan jag märkte det. hädanefter blir det teflonslang överallt då det är helt överlägset gamla gummislangarna. självklart fortsätta med E85.

Mycket intressant fenomen du har!!! Etanol är väldigt snällt emot allt gummi och handels bensinen är riktigt aggresivt, alltså tvärs om! Har du fått tag i en väldigt dålig slang kvalité kanske?

Jag läste nyligen på nätet om en kille som var trött på alla kommentar om Etanolens inverkan på gummi. Han hällde upp 2 glasburkar med respektive bränslen och lade ner både gummi och aluminium i bägge burkarna.. Efter en test period på mer än ett år så var det inga synliga skador på det som låg i Etanolen men i burken med bensin var det riktigt illa.

För att styrka mina påståenden så kan jag rekommendera att du laddar ner Hydroscands slang guide och kolla speciallt på lämpliga gummin för Bensin och Etanol..  Det finns få gummikvalitéer som rekommenderas till bensin
Den kemiska resistens tabellen kan du hitta här----> http://www.hydroscand.se/MediaBinaryLoa … nload=true

Bensin Lämplighet Klass A gummi (Bra till utmärkt)

1. NBR Nitrilgummi
2. CR Kloroprengummi (Neopren)



Etanol Lämplighets klass A (Bra till utmärkt)

ALLA Slangmaterial!!!! Utom PP Poloypropylen som har Klass B 
(Acceptabel vid begränsad användning)

Etanol Lämplighet Klass A (Bra till utmärkt)

Gummi
NR Naturgummi
SBR Styrenbutadiengummi
NBR Nitrilgummi
EPDM Etenpropengummi
IIR Butyl
CR Kloroprengummi (Neopren)
CSM Klorsulfonetengummi (Hypalon)
Plast
P.T.F.E. Polytetraflouretylen (Teflon®)

UPE Ultrahög molekylär polyetylen
XLPE Tvärbunden polyetylen (PEX)
PU Polyuretan
PE Polyetylen (elastomer)
PA Polyamid (Nylon)
PVC Poly Vinyl Chlorid

/Kenneth

ja det är den här tråden du skriver i wink

köpte slang från Russel performance. vart helt mjuk så när soppapumpen startade så sög den ihop slangen som var av storlek AN10.

nu är slangarna utbytta till stålomspunnen veckad teflon från NBM hydraulic och pressade AN kopplingar. den slangen kan du böja i skarpare böjar än vilken gummislang som helst, tål mer värme, fuktar inte igenom så du kan med andra ord använda det inne i bilen osv.
Senast redigerat av robzter (2 januari 2014)

20 Inlägg
2 januari 2014
#57
robzter skrev:
ZoDDy skrev:
robzter skrev:
kan säga såhär efter alla dessa år med E85 och det är att var noga med vilken slang du köper till bränslesystemet. importerade själv en dyr och fin slang från USA som enligt butiken skulle klara E85. kort tids körning och man kunde se att slangen blivit aldeles mjuk samt att stora delar gummibitar ungefär som smuts var i hela soppasystemet. efter detta så rasade jag en soppapump för 10.000kr och höll på att rasa en till innan jag märkte det. hädanefter blir det teflonslang överallt då det är helt överlägset gamla gummislangarna. självklart fortsätta med E85.

Mycket intressant fenomen du har!!! Etanol är väldigt snällt emot allt gummi och handels bensinen är riktigt aggresivt, alltså tvärs om! Har du fått tag i en väldigt dålig slang kvalité kanske?

Jag läste nyligen på nätet om en kille som var trött på alla kommentar om Etanolens inverkan på gummi. Han hällde upp 2 glasburkar med respektive bränslen och lade ner både gummi och aluminium i bägge burkarna.. Efter en test period på mer än ett år så var det inga synliga skador på det som låg i Etanolen men i burken med bensin var det riktigt illa.

För att styrka mina påståenden så kan jag rekommendera att du laddar ner Hydroscands slang guide och kolla speciallt på lämpliga gummin för Bensin och Etanol..  Det finns få gummikvalitéer som rekommenderas till bensin
Den kemiska resistens tabellen kan du hitta här----> http://www.hydroscand.se/MediaBinaryLoa … nload=true

Bensin Lämplighet Klass A gummi (Bra till utmärkt)

1. NBR Nitrilgummi
2. CR Kloroprengummi (Neopren)



Etanol Lämplighets klass A (Bra till utmärkt)

ALLA Slangmaterial!!!! Utom PP Poloypropylen som har Klass B 
(Acceptabel vid begränsad användning)

Etanol Lämplighet Klass A (Bra till utmärkt)

Gummi
NR Naturgummi
SBR Styrenbutadiengummi
NBR Nitrilgummi
EPDM Etenpropengummi
IIR Butyl
CR Kloroprengummi (Neopren)
CSM Klorsulfonetengummi (Hypalon)
Plast
P.T.F.E. Polytetraflouretylen (Teflon®)

UPE Ultrahög molekylär polyetylen
XLPE Tvärbunden polyetylen (PEX)
PU Polyuretan
PE Polyetylen (elastomer)
PA Polyamid (Nylon)
PVC Poly Vinyl Chlorid

/Kenneth

ja det är den här tråden du skriver i wink

köpte slang från Russel performance. vart helt mjuk så när soppapumpen startade så sög den ihop slangen som var av storlek AN10.

nu är slangarna utbytta till stålomspunnen veckad teflon från NBM hydraulic och pressade AN kopplingar.

Ja det va tråkigt att höra, men tack att du delade informationen! Då vet vi att man skall undvika Russels slangar tillsammans med Etanol! Säkert något riktigt skitmaterial jänkarna packar på oss!!

Russel hade en slogan som brukade stå på deras produkt kartonger.. "When the best is good enough"
Jag köpte stålomspunna bromslangar för några år sedan, dom gick inte att dra åt tillräckligt innan dom gick av, godstjockleken var 4 tiondels millimeter. En nedsvarvad midja på nippeln som var för djup så den hoppade av sad


757 Inlägg
2 januari 2014
#58
precis. hädanefter blir det bara färdiga längder från NBM. köper man rätt blir det bara dyrt en gång.

7 394 Inlägg
396 Inlägg
2 januari 2014
#60
ni som kör med stålomspunnen teflon i bränslesystemet, när ni skriver ut sånt på ett forum borde ni kanske ta med att det är viktigt att jorda av ledningarna pga statisk elektricitet?
det gäller rak teflonslang, inte veckad, och ska göras när man kör icke ledande vätskor (e85 svagt ledande)
oftast blir det jordat i sej själv genom fastsättning etc, men man kan ju ha det i bakhuvudet iaf.


Sök