ZoDDy skrev:
robzter skrev:
kan säga såhär efter alla dessa år med E85 och det är att var noga med vilken slang du köper till bränslesystemet. importerade själv en dyr och fin slang från USA som enligt butiken skulle klara E85. kort tids körning och man kunde se att slangen blivit aldeles mjuk samt att stora delar gummibitar ungefär som smuts var i hela soppasystemet. efter detta så rasade jag en soppapump för 10.000kr och höll på att rasa en till innan jag märkte det. hädanefter blir det teflonslang överallt då det är helt överlägset gamla gummislangarna. självklart fortsätta med E85.
Mycket intressant fenomen du har!!! Etanol är väldigt snällt emot allt gummi och handels bensinen är riktigt aggresivt, alltså tvärs om! Har du fått tag i en väldigt dålig slang kvalité kanske?
Jag läste nyligen på nätet om en kille som var trött på alla kommentar om Etanolens inverkan på gummi. Han hällde upp 2 glasburkar med respektive bränslen och lade ner både gummi och aluminium i bägge burkarna.. Efter en test period på mer än ett år så var det inga synliga skador på det som låg i Etanolen men i burken med bensin var det riktigt illa.
För att styrka mina påståenden så kan jag rekommendera att du laddar ner Hydroscands slang guide och kolla speciallt på lämpliga gummin för Bensin och Etanol.. Det finns få gummikvalitéer som rekommenderas till bensin
Den kemiska resistens tabellen kan du hitta här---->
http://www.hydroscand.se/MediaBinaryLoa … nload=trueBensin Lämplighet Klass A gummi (Bra till utmärkt)
1. NBR Nitrilgummi
2. CR Kloroprengummi (Neopren)
Etanol Lämplighets klass A (Bra till utmärkt)
ALLA Slangmaterial!!!! Utom PP Poloypropylen som har Klass B
(Acceptabel vid begränsad användning)
Etanol Lämplighet Klass A (Bra till utmärkt)
Gummi
NR Naturgummi
SBR Styrenbutadiengummi
NBR Nitrilgummi
EPDM Etenpropengummi
IIR Butyl
CR Kloroprengummi (Neopren)
CSM Klorsulfonetengummi (Hypalon)
Plast
P.T.F.E. Polytetraflouretylen (Teflon®)
UPE Ultrahög molekylär polyetylen
XLPE Tvärbunden polyetylen (PEX)