3828
Sök

Lh 2,4 startproblem

183 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
#1
Tjenare jag har monterat volvo b230 i min opel och har nu kopplat och dragit all el men den vill inte starta... :cry:
Problem nr1
Ingen tändning motorn går runt men jag är utan tändning
Problem nr2
Inge ström till bränslepump har kopplat allt via säkringar men funkar ändå inte.

Så vote väldigt tacksam om någon vet vad problemet kan vara

omega 3000 renovering

201 Inlägg
30 juni 2013
#2
alex_152 skrev:
Tjenare jag har monterat volvo b230 i min opel och har nu kopplat och dragit all el men den vill inte starta... :cry:
Problem nr1
Ingen tändning motorn går runt men jag är utan tändning
Problem nr2
Inge ström till bränslepump har kopplat allt via säkringar men funkar ändå inte.

Så vote väldigt tacksam om någon vet vad problemet kan vara

har percis samma problem! har du härva ifrån 240? men hört att bränslet får signal ifrån tändningen så löser man tändningen  så borde man få bränsle med. har du bytt vevaxelgivare?


183 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
#3
nilsson_10 skrev:
alex_152 skrev:
Tjenare jag har monterat volvo b230 i min opel och har nu kopplat och dragit all el men den vill inte starta... :cry:
Problem nr1
Ingen tändning motorn går runt men jag är utan tändning
Problem nr2
Inge ström till bränslepump har kopplat allt via säkringar men funkar ändå inte.

Så vote väldigt tacksam om någon vet vad problemet kan vara

har percis samma problem! har du härva ifrån 240? men hört att bränslet får signal ifrån tändningen så löser man tändningen  så borde man få bränsle med. har du bytt vevaxelgivare?

min härva är från en 92, 240 med lh 2,4

ne har inte gjort det än det är den eller hallgivaren som kan vara fel annars i värsta fall är det någon av styrboxarna

för min motor går runt och allt men ingen gnista

omega 3000 renovering

10 164 Inlägg
30 juni 2013
#4
kolla tändmodulen jag bytte på min till en polares fick jag gnista sen bytte jag tillbaks till min sen gick den igen

Detta gjorde jag efter att den hade vägrat starta en morgon kör nu med gamla men har en ny med mig utifall att kan ej svara på vad som hände men ja liv fick jag i den iallafall.

bränslet kan jag dock ej svara på men kolla kablar kolla så du får ström kolla jordningar och sådant.
Senast redigerat av Djo (30 juni 2013)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

357 Inlägg
30 juni 2013
#5
Kör du med 60-2 svänghjul eller har du hallgivare i fördelaren på den motorn du har?


183 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
#6
aF skrev:
Kör du med 60-2 svänghjul eller har du hallgivare i fördelaren på den motorn du har?

jag har tyvärr ingen aning motorn kommer från en 945 och elen från en 92 245a

omega 3000 renovering

183 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
#7
Djo skrev:
kolla tändmodulen jag bytte på min till en polares fick jag gnista sen bytte jag tillbaks till min sen gick den igen

Detta gjorde jag efter att den hade vägrat starta en morgon kör nu med gamla men har en ny med mig utifall att kan ej svara på vad som hände men ja liv fick jag i den iallafall.

bränslet kan jag dock ej svara på men kolla kablar kolla så du får ström kolla jordningar och sådant.

jag ska testa det men jag vet att några av kablarna till vevaxelgivaren är trasig och tydligen om den inte har någon signal från triggern/vevaxelgivaren så ger den varken gnista eller "signal" till pumpen

omega 3000 renovering

10 164 Inlägg
1 juli 2013
#8
alex_152 skrev:
Djo skrev:
kolla tändmodulen jag bytte på min till en polares fick jag gnista sen bytte jag tillbaks till min sen gick den igen

Detta gjorde jag efter att den hade vägrat starta en morgon kör nu med gamla men har en ny med mig utifall att kan ej svara på vad som hände men ja liv fick jag i den iallafall.

bränslet kan jag dock ej svara på men kolla kablar kolla så du får ström kolla jordningar och sådant.

jag ska testa det men jag vet att några av kablarna till vevaxelgivaren är trasig och tydligen om den inte har någon signal från triggern/vevaxelgivaren så ger den varken gnista eller "signal" till pumpen

fungerar inte vevaxelgivaren alls så kommer du inte få gnista stämmer bra det. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

183 Inlägg
1 juli 2013
Trådstartare
#9
https://www1.garaget.org/gallery/images/141/140532/140532-cd954085cb887ca1234d620d8e96a11c.jpg

den var ju fin wink

omega 3000 renovering

201 Inlägg
1 juli 2013
#10
haha du har ju iaf synligt fel wink hur koppla du det 9 poliga kontakten inne i bilen? smile


183 Inlägg
1 juli 2013
Trådstartare
#11
nilsson_10 skrev:
haha du har ju iaf synligt fel wink hur koppla du det 9 poliga kontakten inne i bilen? smile

tjock röd/gul är till pumparna kopplade jag via en 15a säkring

tunn röd/gul, tunn blå och tunn blå från kontakten vid tänspolen ska ha strö i läge 2 och 3

tunn blå svart till hastighetsmärare stift 6

blå gul bara ström i läge 3!!!!

dubbel rosa check egnie

vit rosa är lamda

en som jag hittade på sidan

-tynn grønn fra lh2.4 pinne 14 til ac pressure switch (glem denne)
-tykk rød /gul fra bensinrele til hoved pumpe (monter sikring på denne)
-tynn rød/grå fra lh 2.4 til ac rele (glem denne)
-tynn blå (se uthevet tekst under)
-hvit/rosa lh 2.4 pinne 22 til instrument lampe lamda sonde( hvis du har)
-violet lh 2.4 pinne 26 til instrumentpanel vekslingsindikator (Glem denne)
-tynn blå/sort lh2.4 pinne 34 til speedometer (kobles på samme ledning som kommer fra bakaksel, men bare å drite i)
-tynn Blå/gul Kobles til signal fra tennings lås til starter (merket 50)
-tynn gul/rød fra forvarming lamdasonde- kobles sammen med tynn blå.
-tynn rød\svart - finnes kun i enkelte 9-pol ledningsnett og kobles sammen med den blå.
Senast redigerat av alex_152 (1 juli 2013)

omega 3000 renovering

183 Inlägg
1 juli 2013
Trådstartare
#12
blev lite orolig satt och läste lite på interna ska man koppla den blå kabeln från kontakten vid tändspolen till tändspolen jag har då kopplat så den har ström i läge 2 och 3 någon som vet ?

omega 3000 renovering

201 Inlägg
3 juli 2013
#13
alex_152 skrev:
nilsson_10 skrev:
haha du har ju iaf synligt fel wink hur koppla du det 9 poliga kontakten inne i bilen? smile

tjock röd/gul är till pumparna kopplade jag via en 15a säkring

tunn röd/gul, tunn blå och tunn blå från kontakten vid tänspolen ska ha strö i läge 2 och 3

tunn blå svart till hastighetsmärare stift 6

blå gul bara ström i läge 3!!!!

dubbel rosa check egnie

vit rosa är lamda

en som jag hittade på sidan

-tynn grønn fra lh2.4 pinne 14 til ac pressure switch (glem denne)
-tykk rød /gul fra bensinrele til hoved pumpe (monter sikring på denne)
-tynn rød/grå fra lh 2.4 til ac rele (glem denne)
-tynn blå (se uthevet tekst under)
-hvit/rosa lh 2.4 pinne 22 til instrument lampe lamda sonde( hvis du har)
-violet lh 2.4 pinne 26 til instrumentpanel vekslingsindikator (Glem denne)
-tynn blå/sort lh2.4 pinne 34 til speedometer (kobles på samme ledning som kommer fra bakaksel, men bare å drite i)
-tynn Blå/gul Kobles til signal fra tennings lås til starter (merket 50)
-tynn gul/rød fra forvarming lamdasonde- kobles sammen med tynn blå.
-tynn rød\svart - finnes kun i enkelte 9-pol ledningsnett og kobles sammen med den blå.

okej tack! och den har startat nu? smile


183 Inlägg
3 juli 2013
Trådstartare
#14
nä gjorde illa mig igår.....och har tyvärr har suget minskat något...... men ska då skruva imorgon hade jag tänkt smile

omega 3000 renovering

201 Inlägg
7 juli 2013
#15
alex_152 skrev:
nä gjorde illa mig igår.....och har tyvärr har suget minskat något...... men ska då skruva imorgon hade jag tänkt smile

ah okej, smile vet du hur det är med givarna? vilka som ska jorda och vilka som ska ha ström på sig? jag har ström på både olje och vatten och generator? smile


183 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
#16
nilsson_10 skrev:
alex_152 skrev:
nä gjorde illa mig igår.....och har tyvärr har suget minskat något...... men ska då skruva imorgon hade jag tänkt smile

ah okej, smile vet du hur det är med givarna? vilka som ska jorda och vilka som ska ha ström på sig? jag har ström på både olje och vatten och generator? smile

ne det har jag tyvärr ingen koll på

omega 3000 renovering

201 Inlägg
8 juli 2013
#17
alex_152 skrev:
nilsson_10 skrev:
alex_152 skrev:
nä gjorde illa mig igår.....och har tyvärr har suget minskat något...... men ska då skruva imorgon hade jag tänkt smile

ah okej, smile vet du hur det är med givarna? vilka som ska jorda och vilka som ska ha ström på sig? jag har ström på både olje och vatten och generator? smile

ne det har jag tyvärr ingen koll på

okej


183 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
#18
bytte tändlägesgivaren det blev ingen skillnad sad blir snart tokig hur svårt ska de va! hör ju när man vrider på nyckeln till andra läget att styrboxarna klickar igång men ändå är jag utan gnista! sad

omega 3000 renovering

Försöker iaf
1 998 Inlägg
17 juli 2013
#19
Styrboxarna måste ha ström även i läge 3 annars händer inget när du kör på starten.


Bara en tanke tongue

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

183 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
#20
styrboxarna har ju konstant ström

omega 3000 renovering


Sök