3965
Sök

Ltt o ftt samma sak?? :O

27 Inlägg
26 januari 2014
#21
tvedberg skrev:
Catoxxo skrev:
1994 kom oljekylda kolvar "officiellt" på B230FT - Fulltrycksturbon (164 hk). Dock finns det på vissa sena 93or också, men inte alla.
Även M90 kom till B230FT år 1994.

Lättrycksturbon (134 hk) kom sent 1995. Alla LTT har oljekylda kolvar och M90 växellåda.

men fanns inte oljekylda kolvar på b230fb för den fanns ju bara 91-92?

Möjligt, men det är ju en sugis motor väl ? Undrade hur det såg ut på LTT respektive FTT. Om man ska gå efter som en del säger fyra utbuktade ringar på blocket, en vid var cylinder så är det oljekylt på min B234f 88b för det är exakt de markeringarna som folk säger visar på oljekylda kolvar, men ja vette fan ja.

27 Inlägg
26 januari 2014
#22
GasGlad1337 skrev:
Varmland_volvo745 skrev:
Equium skrev:

Nejnej, stämmer inte alls. Det är EXAKT likadan motor/turbo på LTT och FTT, endast laddtrycket som skiljer, ~0.3/0.6!
Har man däremot Turbo+ ökas laddtrycket ytterligare efter ca 4000 rpm och fullgas.

Okey, så det där med att turbon skulle skadas mer om man drar tung med än FTT än en LTT är bara en skröna då ? Även att LTT har ett bredare register samt bättre bottendrag ?

Exakt!

Då blir det förmodligen en FTT då, mer utrusning än LTT då den var lite mer snikig ?

577 Inlägg
26 januari 2014
#23
FTT har högre utväxling och vissa LTT har mindre tryckrör samt intercooler. Så satsa på FTT den har dessutom ställbar wg original. Det bästa är om du fixar en med förstärkta m90 lådan som kom -97.
Senast redigerat av risodlarn (26 januari 2014)

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

324 Inlägg
26 januari 2014
#24
Varmland_volvo745 skrev:
Då blir det förmodligen en FTT då, mer utrusning än LTT då den var lite mer snikig ?

Det tror jag inte?

risodlarn skrev:
FTT har högre utväxling och vissa LTT har mindre tryckrör samt intercooler. Så satsa på FTT den har dessutom ställbar wg original. Det bästa är om du fixar en med förstärkta m90 lådan som kom -97.

Högre utväxling? Hm inte hört det förut, bakaxeln då eller? Vad är det för utväxling på FTT gentemot LTT ?

Har inte vissa LTT ställbar wg med? Trodde det var lite olika från bil till bil, och att Volvo tog det dom hade för dagen, precis som bromsbelägg etc?


26 januari 2014
#25
ltt står för lätttrycksturbo och ftt står för fulltrycksturbo mer kan jag inte hjälpa dig med tyvärr

26 januari 2014
#26
ltt står för lätttrycksturbo och ftt står för fulltrycksturbo mer kan jag inte hjälpa dig med tyvärr

27 Inlägg
27 januari 2014
#27
Catoxxo skrev:
Varmland_volvo745 skrev:
Då blir det förmodligen en FTT då, mer utrusning än LTT då den var lite mer snikig ?

Det tror jag inte?

risodlarn skrev:
FTT har högre utväxling och vissa LTT har mindre tryckrör samt intercooler. Så satsa på FTT den har dessutom ställbar wg original. Det bästa är om du fixar en med förstärkta m90 lådan som kom -97.

Högre utväxling? Hm inte hört det förut, bakaxeln då eller? Vad är det för utväxling på FTT gentemot LTT ?

Har inte vissa LTT ställbar wg med? Trodde det var lite olika från bil till bil, och att Volvo tog det dom hade för dagen, precis som bromsbelägg etc?

LTT har inte ställbar wg orginal, dock är det ju många som byter ut de.

27 Inlägg
27 januari 2014
#28
risodlarn skrev:
FTT har högre utväxling och vissa LTT har mindre tryckrör samt intercooler. Så satsa på FTT den har dessutom ställbar wg original. Det bästa är om du fixar en med förstärkta m90 lådan som kom -97.

På vilket sätt förstärktes lådan då ?

Forummoderator
26 351 Inlägg
27 januari 2014
#29
Varmland_volvo745 skrev:
risodlarn skrev:
FTT har högre utväxling och vissa LTT har mindre tryckrör samt intercooler. Så satsa på FTT den har dessutom ställbar wg original. Det bästa är om du fixar en med förstärkta m90 lådan som kom -97.

På vilket sätt förstärktes lådan då ?

Någon får med glädje rätta mig om jag har fel i mitt påstående, men jag tror det var bättre synkringar till dom senare växellådorna.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

BE*CE
419 Inlägg
27 januari 2014
#30
De inte 3ans växel som förstärktes på m90 då den va den svaga länken i m90?

Volvo R racing

577 Inlägg
27 januari 2014
#31
Catoxxo skrev:
Varmland_volvo745 skrev:
Då blir det förmodligen en FTT då, mer utrusning än LTT då den var lite mer snikig ?

Det tror jag inte?

risodlarn skrev:
FTT har högre utväxling och vissa LTT har mindre tryckrör samt intercooler. Så satsa på FTT den har dessutom ställbar wg original. Det bästa är om du fixar en med förstärkta m90 lådan som kom -97.

Högre utväxling? Hm inte hört det förut, bakaxeln då eller? Vad är det för utväxling på FTT gentemot LTT ?

Har inte vissa LTT ställbar wg med? Trodde det var lite olika från bil till bil, och att Volvo tog det dom hade för dagen, precis som bromsbelägg etc?

Det är alltså olika växellådor, m90h i ftt och m90l i ltt, tror det skiljer på varje växel förutom backen,
Det som dom förstärkte vår syncringen på 3:an dessa lådor heter m90h2 samt l2.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

577 Inlägg
27 januari 2014
#32
Varmland_volvo745 skrev:
risodlarn skrev:
FTT har högre utväxling och vissa LTT har mindre tryckrör samt intercooler. Så satsa på FTT den har dessutom ställbar wg original. Det bästa är om du fixar en med förstärkta m90 lådan som kom -97.

På vilket sätt förstärktes lådan då ?

Mack skrev:
Varmland_volvo745 skrev:
risodlarn skrev:
FTT har högre utväxling och vissa LTT har mindre tryckrör samt intercooler. Så satsa på FTT den har dessutom ställbar wg original. Det bästa är om du fixar en med förstärkta m90 lådan som kom -97.

På vilket sätt förstärktes lådan då ?

Någon får med glädje rätta mig om jag har fel i mitt påstående, men jag tror det var bättre synkringar till dom senare växellådorna.

Tyskenracing skrev:
De inte 3ans växel som förstärktes på m90 då den va den svaga länken i m90?

Syncringen på växel 3.
Här man en tidigare låda kan man svetsa fast ringen för att undvika haveri.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
27 januari 2014
#33
Angående ställbar stång på wg. Så som jag har uppfattat det så är varken ftt eller ltt klockorna på Mitsubishiaggregaten ställbara. Däremot det äldre garret aggregatet har ställbar stång. Endast fjädern som skiljer Mitsubishiklockorna åt.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!


Sök