3530
Sök

Börjar Turbon Rasa eller det är något annat ??

62 Inlägg
21 juni 2013
Trådstartare
#1
Bil: Saab 93
Motor: 2,0T ( 200 HK )
År: 1999

Hejsan. Idag när jag skulle köra til jobbet så blev det ganska stressigt så jag fick dra på rätt bra men jag märkte att bilen laddade verkligne inte vad den skulle, Normalt sett så laddar bilen ju 1,0 Bar och sen sjunker till 0,7 - 0,8  Men nu laddade den bara 0,5 Bar. Jag har haft exakt samma fel innan men då var det tryckröret som läckte så givitvis kollade jag det men jag kunde inte se att det va det så läckte nu.
Vid ett tillfälle började ladtrycket Svaja mellan 0,5 -> 0,7 Bar Och det låter som den läcker någon stans men jag kan inte hitta vart.

För vad jag förståt om Turbon ska börja rasa så ska bilen gå jätte dåligt och den ska va orolig på tomgången ochg den ska ryka ( blått ) ??

och den går jämt och fint på tomgången och den går fint när jag kör med, Även när jag drar på bara att det laddar inte som det ska och det drar ju inte iväg som det ska. Och det ryker inget när jag kör heller.

Ända " missljud " är ju att det låter som den läcker någon stans?

Någon som har ett bra tips på vad det kan va smile ? kan det va Waste Gaten eller något kanske ?


Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
24 juni 2013
#2
Kollat dumpventilen? Är ju i plast och brukar spricka.

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

62 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
#3
Japp jag har kollat dumpventilen och glömde även skriva att jag har bytat min dump så jag har ingen orginal.
Jag har en HKS dump ( kopia ) så dumpen är det inte.   men det är typ något susande ljud när jag drar på precis som att det läcker någon stans men jag kan inte se om det läcker någon stans.
Jag läste man kunde ta bort Cobran och känna inne i Turbon ifall det va glapp, Men är det jobbigt att ta bort Cobran smile ?


54 Inlägg
24 juni 2013
#4
Har du en vakumklocka som öppnar o stänger till wastegaten?

Min hade börjat glappa som fan o då pös laddet bara rätt ut

62 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
#5
Ingen aning, hur kollar man detta smile ?
Kan detta hända när man är ute och kör bara ?


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
24 juni 2013
#6
Ryck säkringen till magnetventilen (benämns APC i säkringsboxen), och testkör. Du kommer då gå på GLT runt 0,43 bar....ligger laddet stabilt så är det troligtvis din magnetventil som stämplat ut smile


62 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
#7
men alltwså den ligger ju på det i ladd nu med??


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
24 juni 2013
#8
TimmieBoy skrev:
men alltwså den ligger ju på det i ladd nu med??

Ja för att ventilen eventuellt är kaputt.

TimmieBoy skrev:
Vid ett tillfälle började ladtrycket Svaja mellan 0,5 -> 0,7 Bar Och det låter som den läcker någon stans men jag kan inte hitta vart.

Om du får detta svajjet nu med ventilen inkopplad så kan det vara så att ventilen ger små livstecken ibland.... Men får du samma problem utan ventilen inkopplad så är problemet mekaniskt
Senast redigerat av Echonator (24 juni 2013)


62 Inlägg
25 juni 2013
Trådstartare
#9
Va Precis ute och körde med bilen utan APC säkringen. och då gick den upp på ett laddtryck på 0,3 och va stabil där. Är Magnetventilen kass då eller ?

Kan även den göra så att det låter som att det läcker någon stans med eller?


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
25 juni 2013
#10
TimmieBoy skrev:
Va Precis ute och körde med bilen utan APC säkringen. och då gick den upp på ett laddtryck på 0,3 och va stabil där. Är Magnetventilen kass då eller ?

Kan även den göra så att det låter som att det läcker någon stans med eller?

Är din wastgate ink tryckklocka helt frisk? Kolla över gavlarna på IC, de brukar kunna släppa


62 Inlägg
25 juni 2013
Trådstartare
#11
jag kan väldigt lite om motorer, Så en konstig fråga kanske, Men hur kan jag ta reda på snabbt om WG är frisk och vad menar du med  Gavlarna på IC ?


Köpingsbo i exil
507 Inlägg
25 juni 2013
#12
TimmieBoy skrev:
jag kan väldigt lite om motorer, Så en konstig fråga kanske, Men hur kan jag ta reda på snabbt om WG är frisk och vad menar du med  Gavlarna på IC ?

Kör ner handen vid turbon så känner du staget mellan själva wastegaten och dosan. Du skall kunna flytta armen med handkraft. Dock inte superlätt och inte jättetrögt.

http://i814.photobucket.com/albums/zz67/ayjay1/SAM_1233.jpg

Följer du luftslangarna från turbons kompressorhus så går de till intercoolern bakom kylaren. På intercoolern är gavlarna gjorda av plast och fastsatta på själva intercoolern. Där i själva skarven brukar de kunna släppa/spricka.

Behöver du sedan en ny wastegate så har jag en frisk liggandes


62 Inlägg
25 juni 2013
Trådstartare
#13
Jaha nu har jag hittat felet smile. IC har spruckit så blir till att beställa en ny sådan smile
Tack för hjälpen Echonator smile



Sök