2559
Sök

Vad är det för motor på Volvo? (bild)

110 Inlägg
21 juni 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Vet någon vad det här är för motor? Det är en Volvo 240 turbo, men är det b20 motor eller vad?
http://cdn.blocket.com/static/1/images_ … 169544.jpg

Mvh, Jocke

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
21 juni 2013
#2
CleanUpGuy skrev:
Hej!

Vet någon vad det här är för motor? Det är en Volvo 240 turbo, men är det b20 motor eller vad?
http://cdn.blocket.com/static/1/images_ … 169544.jpg

Mvh, Jocke

Inte B20 iaf. Den har inte överliggande kam.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

110 Inlägg
21 juni 2013
Trådstartare
#4
Den har 85kw och är bensin enligt transportstyrelsen

9 117 Inlägg
21 juni 2013
#5
B23 A ska det ju vara då i så fall, men sen är denna turbokonverterad. Ser ut som att insuget är från en F maskin.


119 Inlägg
21 juni 2013
#6
B21 ET ? läs på motorblocket!

110 Inlägg
21 juni 2013
Trådstartare
#7
swooosh skrev:
B21 ET ? läs på motorblocket!

Kan inte det är inte min bil.

664 Inlägg
21 juni 2013
#8
Putteliten skrev:
B23 A ska det ju vara då i så fall, men sen är denna turbokonverterad. Ser ut som att insuget är från en F maskin.

B23A är ju fögge på 82kW - 112 hk , är det inte bara en b230f 85kW - 116 hk som är turbo konverterad?

5 686 Inlägg
21 juni 2013
#9
Toddemannen skrev:
Putteliten skrev:
B23 A ska det ju vara då i så fall, men sen är denna turbokonverterad. Ser ut som att insuget är från en F maskin.

B23A är ju fögge på 82kW - 112 hk , är det inte bara en b230f 85kW - 116 hk som är turbo konverterad?

Jag tvivlar på att det är en B230 eftersom det är gamla ventilkåpan som endast passar 160/398 och 405-toppen, varför skulle någon byta till gamla toppen på en B230?


Jag tror som flera andra i tråden att det är en B23A som är turbo- och insprutningskonverterad med tanke på att det sitter turbo och ett F-insug på motorn.


9 117 Inlägg
21 juni 2013
#10
Toddemannen skrev:
Putteliten skrev:
B23 A ska det ju vara då i så fall, men sen är denna turbokonverterad. Ser ut som att insuget är från en F maskin.

B23A är ju fögge på 82kW - 112 hk , är det inte bara en b230f 85kW - 116 hk som är turbo konverterad?

Just ja, så är det. Blandade ihop dom där.

Skulle tro att motorn är ett enda ihopplock faktiskt. Det är 230F insug på den, men ventilkåpan är den gamla från B21/B23. Men enligt papprena som du säger så ska bilen vara reggad med en B230F i så fall.


85 Inlägg
21 juni 2013
#11
fanns B21ET och/eller B23ET som orginal installation i början på 80 talet....

B betyder kanske "rödmotor"
21 eller 23 betyder cylindervolym i deciliter
E betyder Elektrisk bränsle insprutning
T betyder turbo

fanns både sedan o kombi


664 Inlägg
21 juni 2013
#12
kjell-gbg skrev:
fanns B21ET och/eller B23ET som orginal installation i början på 80 talet....

B betyder kanske "rödmotor"
21 eller 23 betyder cylindervolym i deciliter
E betyder Elektrisk bränsle insprutning
T betyder turbo

fanns både sedan o kombi

b23et satt i 760in 83-84 tror jag

730 Inlägg
21 juni 2013
#13
kjell-gbg skrev:
fanns B21ET och/eller B23ET som orginal installation i början på 80 talet....

B betyder kanske "rödmotor"
21 eller 23 betyder cylindervolym i deciliter
E betyder Elektrisk bränsle insprutning
T betyder turbo

fanns både sedan o kombi

Nej.

E står för mekaniskt insprut o F står för elektriskt insprut..

&#3585;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657; &#3585;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655; &#3585;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;
Audi <3

5 Inlägg
21 juni 2013
#14
kjell-gbg skrev:
fanns B21ET och/eller B23ET som orginal installation i början på 80 talet....

B betyder kanske "rödmotor"
21 eller 23 betyder cylindervolym i deciliter
E betyder Elektrisk bränsle insprutning
T betyder turbo

fanns både sedan o kombi

Och B står för Bensin om jag inte minns fel.

730 Inlägg
21 juni 2013
#15
Tum-Tum skrev:
kjell-gbg skrev:
fanns B21ET och/eller B23ET som orginal installation i början på 80 talet....

B betyder kanske "rödmotor"
21 eller 23 betyder cylindervolym i deciliter
E betyder Elektrisk bränsle insprutning
T betyder turbo

fanns både sedan o kombi

Och B står för Bensin om jag inte minns fel.

Ja och D står för Diesel. ex D24T

&#3585;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657; &#3585;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655; &#3585;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;
Audi <3

Lastbilsmekaniker
5 190 Inlägg
Volvoskadad
6 017 Inlägg
21 juni 2013
#17
YeahBitch skrev:
kjell-gbg skrev:
fanns B21ET och/eller B23ET som orginal installation i början på 80 talet....

B betyder kanske "rödmotor"
21 eller 23 betyder cylindervolym i deciliter
E betyder Elektrisk bränsle insprutning
T betyder turbo

fanns både sedan o kombi

Nej.

E står för mekaniskt insprut o F står för elektriskt insprut..

Nej

E = insprut utan kat
F = insprut med kat

B23ET och B230ET har tex inte mekaniskt sprut

Jonas

730 Inlägg
21 juni 2013
#18
Volvo_Mannen skrev:
YeahBitch skrev:
kjell-gbg skrev:
fanns B21ET och/eller B23ET som orginal installation i början på 80 talet....

B betyder kanske "rödmotor"
21 eller 23 betyder cylindervolym i deciliter
E betyder Elektrisk bränsle insprutning
T betyder turbo

fanns både sedan o kombi

Nej.

E står för mekaniskt insprut o F står för elektriskt insprut..

Nej

E = insprut utan kat
F = insprut med kat

B23ET och B230ET har tex inte mekaniskt sprut

Isåfall gäller de endast turbo modellerna, Finns då ingen B230E som har elektriskt sprut iaf.

&#3585;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657; &#3585;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655; &#3585;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;
Audi <3

85 Inlägg
21 juni 2013
#19
jag fick ju fart på konversationen i alla fall ... o lär mig bland felen jag skrev ---Tack !


Forummoderator
26 349 Inlägg
21 juni 2013
#20
CleanUpGuy skrev:
Hej!

Vet någon vad det här är för motor? Det är en Volvo 240 turbo, men är det b20 motor eller vad?
http://cdn.blocket.com/static/1/images_ … 169544.jpg

Mvh, Jocke

Lägg gärna även märke till att fordonet tycks vara en 86:a eller senare, då den har dubbla friskluftintag framför vindrutan.

Och angående E och F.

E: mekaniskt insprut - JA!
F: elektroniskt insprut - JA!

Detta gäller dock sugmotorerna. Till turboversionerna står det för annat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök