3287
Sök

Audi A5 Coupé 2.7TDI motortemperatur problem

3 Inlägg
23 juni 2013
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har en Audi A5 Coupé 2.7TDI automat från 2008 och jag har märkt att efter senaste service så är det något som inte stämmer med motortemperaturen. När jag startar bilen så går den ibland upp till 90 grader men oftast strax under 90 grader, temperaturen sjunker ett par grader mer, om jag kör på motorvägen jämfört med stadstrafik. Men mest tydligt blir det när jag kör nerför en lång nedförsbacke då jag motorbromsar då sjunker temperaturen till c:a 70 grader och går sedan upp direkt när jag börjar gasa igen.

Teorier? Något som jag kan fixa själv

5 119 Inlägg
23 juni 2013
#2
Termostat eller tempgivaren skulle ja gissa på.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

3 Inlägg
23 juni 2013
Trådstartare
#3
någon som vet vart givarna sitter?

Snabbast går först i kön
146 Inlägg
23 juni 2013
#4
Du hade samma problem som jag hade med A6 och det är termostaten som du måste byta. men den sitter rätt så illa till har jag för mig samt nolla felkoden för defekt termostat antar jag du bör göra. Annars så är det inget farligt att sitta åka på en defekt termostat men bensinförbrukningen ökar något då motorn tror att den är fortfarande kall se detta som en utdragen chok på en gammal icke insprutare ...


1 122 Inlägg
23 juni 2013
#5
DarKMaNs skrev:
Du hade samma problem som jag hade med A6 och det är termostaten som du måste byta. men den sitter rätt så illa till har jag för mig samt nolla felkoden för defekt termostat antar jag du bör göra. Annars så är det inget farligt att sitta åka på en defekt termostat men bensinförbrukningen ökar något då motorn tror att den är fortfarande kall se detta som en utdragen chok på en gammal icke insprutare ...

Låter ju helt sjukt. D måste ju vara fel på tempgivarn om bilen är kall å hoppar upp till 90 direkt. Termostaten kan ju inte göra att en kall bil går upp i 70 omedelbart vad ja förstår det som

gasa nu foer faen!

1 122 Inlägg
23 juni 2013
#6
om du följer den mindre slangen från termostathuset mot värmepaketet så bör du hitta den

gasa nu foer faen!

3 Inlägg
23 juni 2013
Trådstartare
#7
Skönt att veta att motorn inte far illa av det iaf. Jag får nog ta och lämna in den på en verkstad.

Vad kostar ett byta av termostat?


Sök