Bilen har gått som skit ett tag nu!
Misständer random på alla cylindrar och låg eller för hög tomgång. Min första tanke gick till luftmängdmätaren då jag kör med CCI-box sedan något år tillbaka. Först och främst bytte jag batteri ska jag tillägga då det var dåligt. Det kan hända lite konstiga saker med ett dåligt batteri, det har jag erfarit. Men efter batteribytet gick som sagt tankarna till LMM:en. Ny mätare införskaffades från Mekonomen för 1800:- men ingenting blev bättre för det. 1800:- bortkastat tänkte jag eftersom det oftast inte är bytesrätt på elektronikprylarna. Men jag lyckades göra ett återköp ändå (tackar tjejen på Mekonomen) eftersom att den fortfarande var i nyskick.
För att fortsätta jakten på misständningarna och den oförskämt dåliga tomgången byttes tändstiften. Inget blev bättre. Jag lade dock märke till att det trängt ner ganska mycket olja till tändstiften vilket förklarade varför jag fått fylla på olja två gånger på kort tid. Ajaj, tänkte jag. Ventilkåpspackningen måste vara slut. Men det kan inte förklara att bilen går som skit. Jakten fortsatte med sikte på tempgivaren då jag läst att bilen kan gå lite skumt om den är paj. Jag visste med mig att den har svajat en del fram och tillbaka tidigare så jag lokaliserade den och knackade vilt på den. När jag testade att starta bilen sedan så låg mätaren i botten trots varmkörning. HAHA, tänkte jag och köpte en ny, men naj, det funkade inte heller. Jo, tempgivaren funkade igen och det är ju bra
Läckage i vaccumslangar och dylikt var ett ganska hett diskussionsämne på nätet, men det lät så jobbigt att hitta så det kunde det ju inte vara. Vevhusventilationen då? Oljepåfyllningslocket sög sig ju fast som svärdet i stenen. Efter lite mer Googlande så prövade jag att byta PCV-ventilen som sitter lätt åtkomligt bakom ventilkåpan mot torpedväggen. Nu gick bilen faktiskt bättre. Men inte helt bra. Den kändes slö och efter någon mil så tändes den fula gula motorlampan igen. Suck! Kunde det vara dumpventilen? Eller kanske Gasspjället?
Jag provade att beställa två nya ventiler från VAG som jag trodde hörde till vevhusventilationen eftersom det iaf blev bättre med bytet av PCV-ventilen. När jag skulle hämta ut dessa så såg killen lite misstänksam ut. "Nä, jag tror inte att det är dom här grejerna" sa han efter att jag förklarat symptomen. Vi gick ut tillsammans till parkeringen och han kikade en stund, och så utbrast han: Nej, det är den här lilla rackarn! Han pekade på en liiiiten backventil som satt under inloppsröret till motorn. "När oljelocket suger så där hårt, då brukar det vara den här" sa han. Till min stora förtjusning kostade den bara 10% av de grejerna jag hade beställt och han hade den hemma på lagret. Ventilen byttes snabbt på ca 10 min och nu...nu, nu äntligen försvann alla symptom och bilen går klockrent igen!
Så till er alla med liknande symptom som på min bil... pröva denna lilla backventil först! 100:- och 10 minuters jobb.