3341
Sök

Audi A4 1.8TS STCC Edition goes STCC Dark Edition

En mörkare look på min A4 STCC Edition

28 711 Visningar
Uppdaterades senast 14 april 2014
15 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
#1
Nu har jag hållit på en del med min Audi STCC Edition men jag har inte postat någonting här på Garaget så jag känner att det är dags att dela med mig av mina bravader.
Det första jag gjorde var att ta tag i fälgarna, som är av 19" Audi RS4-modell. Fälgarna var kantstötta när jag köpte bilen och på det har jag råkat göra en rejäl vurpa själv varpå fälgarna blev ungefär såhär:

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-77f1ce3d5e4c7a151560944eb630e0a7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-ba3759f9d06fd039e2c6208b437dc64e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-015c7a5313a8b296e233aeca755f4aaa.jpg


Det här går inte!
Jag måste göra om... och vad passar inte bättre än mörkgrå?! big_smile

Fortsättning följer...


15 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
#2
Projektet med fälgarna börjades med att slipa ner alla fyra fälgar med grövre smärjelduk. Därefter slipades dom ner med en mycket finare smärjelduk. När jag var nöjd med ytan, som blev mycket len och fin, så spacklades ojämnheter (och baske mig kratrar) med kemisk metall. Den kemiska metallen var såklart också tvungen att slipas ner när den hade härdat, med samma fina smärjelduk som innan. Nu följde maskeringen. Jag inledde denna tidskrävande epok med att placera vanliga spelkort mellan fälg och däck, istället för att köpa speciella kort gjorda för detta ändamål. Jag insåg ganska snabbt att detta inte lirade då spelkorten troligtvis är mycket tjockare än de andra fälgkorten. De rasade ner så fort man började hanterade fälgen. Nä! jag fick hitta på nåt annat (då såklart alternativet att plocka bort däcket inte föll mig i smak). Fram med frystejpen från ICA och go crazy. Men resultatet blev bättre än väntat.
När jag var nöjd med mina tejp-hjul var det dags för grundmålning. Jag använde Hagmans grundfärg från Mekonomen. (Hittade samma färg på Jula efteråt såklart fast mycket billigare:O) Efter grundmålningen följde själva lackeringen där jag använde en färg som heter E-Tech Technic Grey som köptes på nätet från www.speedparts.se
Efter lackering följer klarlack, som också köptes från speedparts.
Måste säga att min nöjdhetsfaktor klättrade upp över förväntan när det kommer till resultatet.

Enjoy!

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-1a609fb77bf8f39fa66ce27f4786dd14.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-b1699bca4e1894ad69766b56b191dff8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-bea2e3e5a391c04441f60aacd8dd1d08.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-aa04be857c290cfe75b1c9a39c1488ac.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-ac3ef48b1eb2957d8075ec976fdc8c59.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-6725d881e03f845cd935d8ae4c5c4681.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-95a52d671ebdefac55b4a344986be5d6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-83adfcdf992b7377eee24de6a3ee2c79.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-874f50dfe40ee7118e037ddb4e84cfd4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-00a5de427db213802d51118473b13c5e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-2888daad4a213818c0febe8703fd5cf0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-a2172fd89777cdcee6c875e9a8437b9d.jpg


Passade på att måla bromsoken medan fälgarna var av. Även denna färg kommer från Speedparts.se och heter carbon grey.

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-c651c3e2653447bbee99ced3b97169a9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-9f3e8c31a011642cb6d2c9b2dafda050.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-aab97171223ca2c0ab16bf7bc29c6d6c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-84cee67eb422b5260b0f3e4c56e3546a.jpg


25 Inlägg
28 juni 2013
#4
Vart ju riktigt stiligt ! Tog det lång tid att laga dom ? :-)

15 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
#5
Tackar! Det tog ganska lång tid. Jobbade med dom i omgångar men jag höll nog på i tre veckor.


15 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
#6
Lägger ut lite ögongodis. Bilderna togs runt midsommar av min bror. Tack David!

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-af3dc590c2e35c033d8fdb10f9823564.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-d56583ea68dd72cb9975de84d29a44fe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-6f88c450cb99de75230310ce88d018d0.jpg


Nästa del i projektet inkluderar svart Plastidip smile


276 Inlägg
28 juni 2013
#7
stiligt smile

4-rings to rule them all!

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)

98 Inlägg
28 juni 2013
#8
Riktigt fin!! Hur mycket färg gick det åt för alla fyra fälgar?


15 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
#9
Tackar! Det gick åt 6 burkar till fyra fälgar. Men då lackade jag även baksida/insida också. Lika många burkar klarlack är nog bra
, men jag körde med 4 burkar.


You say Tomato. I say fuck you!!!
470 Inlägg
28 juni 2013
#10
sjukt snygg bil! älskar audi och denna blå färgen, samt stuket du har på bilen nu. kommer bli väldigt intressant att se om du lyckas göra den snyggare.

You say tomato
I say Fuck you!

15 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
#11
För att jobba med konceptet Dark Edition måste den kromade grillramen väck. Man har sett många bilar som har den svarta ramen istället och jag tycker det är ruskigt snyggt. Det ger en sportigare look samt att det gör att grillen ser lite större ut. Alternativen för mig var från början lackering eller foliering. Sedan fick jag höra om plastidip, som är lite av en blandning mellan de båda. Spraya ytan för att sedan ha möjlighet att kunna dra bort allt som en film, om man vill ha kvar det gamla. Perfekt! En burk kostar på nätet runt 200:- men då man ofta vill ha allt nu, nu, nu så hittade jag en burk på Stilreklam i Södertälje, för 250:- och det blev affär.

Vi kör!

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-8d6bcc9673dff4da5a86dcffda10b93d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-b1fbcc946e9d5cc98133d58da86cdeb7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-c8e67ddac30757f2b19cfb5ad7a9f486.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-6e1cd5f67229ed5886854998b774dc56.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-5b86f5736501a04bcaac41ebbfa8db93.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-f638a0a9e26a87b8a760b4a3c6e662d8.jpg


276 Inlägg
29 juni 2013
#12
Mycket snyggare nu smile

Skulle nog tagit emblemet med, alt lacka de i samma grå nyans som fälgarna kanske?

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)

208 Inlägg
10 juli 2013
#13
Precis som golf666 säger!

Ringarna i fälg-grå!

Prem lagd.
Mvh

Housework can't kill you, but why take a chance?

You say Tomato. I say fuck you!!!
470 Inlägg
10 juli 2013
#14
Jag tycker att det är snyggt med krom i grillen som blänker, fast det är snyggt med den fälg-grå också. Men ingen som kan färga dom i Photoshop eller liknande, så man får se ett test?

You say tomato
I say Fuck you!

15 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare
#15
Tänk vad lite rost kan förstöra känslan när man är ute och finåker. Tyvärr har framskärmarna blivit angripna under en period vilket har resulterat i detta yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-b4897b0bd819568ae569372489bac262.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-b5cb9ac5411916163bfa089daf760b54.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-d16c1edf0096ed3f889f7d01ac05d040.jpg



Detta går inte! Måste fixas innan hela skiten blir smittad!
Nedan följer resultatet av slipning, spackling och målning. För att inte tala om ett evigt rubbande, polerande och vaxande smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-3bb64f17fcfad1b0a584acc08e340e2a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-e74896eeb03eacf2129e9bdecc693194.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-e3e4fbcbd2324482f69d0539f1e28320.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-9f90edf4fd10e4ee3f08ddf65640e8bb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-c5d16efeb6dd1759685990efed919293.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-f915be3193a2369eb07905f10985837a.jpg

Det kvarstår en liten kant av spraydamm som jag baske mig inte fick bort. Men när tid finnes är det bara på och rubba igen. Här är det färdiga resultatet. Bättre än rost!

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-e2954a2752ebdeb581d2430c36125b6a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-5294f8a0a7b98b81c9adbad11ff66f95.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-1ff487ca309d3326f8a4dafad08e71c6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-2bffe26562c9cfb7c7f2d95ea91cbbc1.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-c4439e4943e8ba6e864c1e52ee542257.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-feba4948c5ee11a06941a243bf784cc6.jpg

Spegel spegel på uppfarten där...
Jag är i alla fall nöjd med resultatet. Visst hade det blivit bättre om man lämnat in detta till en lackerare som hade tagit hela skärmen, men det finns ju alltid en risk att det blir nyansskillnad till övriga bilen då med tanke på solblekning osv. men det får duga tills nästa gång. Billigare blev det också big_smile


180 Inlägg
29 juli 2013
#16
Mycket bra jobb med rosten smile ser kanon ut!


15 Inlägg
17 september 2013
Trådstartare
#17
Bilen har gått som skit ett tag nu! mad Misständer random på alla cylindrar och låg eller för hög tomgång. Min första tanke gick till luftmängdmätaren då jag kör med CCI-box sedan något år tillbaka. Först och främst bytte jag batteri ska jag tillägga då det var dåligt. Det kan hända lite konstiga saker med ett dåligt batteri, det har jag erfarit. Men efter batteribytet gick som sagt tankarna till LMM:en. Ny mätare införskaffades från Mekonomen för 1800:- men ingenting blev bättre för det. 1800:- bortkastat tänkte jag eftersom det oftast inte är bytesrätt på elektronikprylarna. Men jag lyckades göra ett återköp ändå (tackar tjejen på Mekonomen) eftersom att den fortfarande var i nyskick.
För att fortsätta jakten på misständningarna och den oförskämt dåliga tomgången byttes tändstiften. Inget blev bättre. Jag lade dock märke till att det trängt ner ganska mycket olja till tändstiften vilket förklarade varför jag fått fylla på olja två gånger på kort tid. Ajaj, tänkte jag. Ventilkåpspackningen måste vara slut. Men det kan inte förklara att bilen går som skit. Jakten fortsatte med sikte på tempgivaren då jag läst att bilen kan gå lite skumt om den är paj. Jag visste med mig att den har svajat en del fram och tillbaka tidigare så jag lokaliserade den och knackade vilt på den. När jag testade att starta bilen sedan så låg mätaren i botten trots varmkörning. HAHA, tänkte jag och köpte en ny, men naj, det funkade inte heller. Jo, tempgivaren funkade igen och det är ju bra smile

Läckage i vaccumslangar och dylikt var ett ganska hett diskussionsämne på nätet, men det lät så jobbigt att hitta så det kunde det ju inte vara. Vevhusventilationen då? Oljepåfyllningslocket sög sig ju fast som svärdet i stenen. Efter lite mer Googlande så prövade jag att byta PCV-ventilen som sitter lätt åtkomligt bakom ventilkåpan mot torpedväggen. Nu gick bilen faktiskt bättre. Men inte helt bra. Den kändes slö och efter någon mil så tändes den fula gula motorlampan igen. Suck! Kunde det vara dumpventilen? Eller kanske Gasspjället?
Jag provade att beställa två nya ventiler från VAG som jag trodde hörde till vevhusventilationen eftersom det iaf blev bättre med bytet av PCV-ventilen. När jag skulle hämta ut dessa så såg killen lite misstänksam ut. "Nä, jag tror inte att det är dom här grejerna" sa han efter att jag förklarat symptomen. Vi gick ut tillsammans till parkeringen och han kikade en stund, och så utbrast han: Nej, det är den här lilla rackarn! Han pekade på en liiiiten backventil som satt under inloppsröret till motorn. "När oljelocket suger så där hårt, då brukar det vara den här" sa han. Till min stora förtjusning kostade den bara 10% av de grejerna jag hade beställt och han hade den hemma på lagret. Ventilen byttes snabbt på ca 10 min och nu...nu, nu äntligen försvann alla symptom och bilen går klockrent igen!

Så till er alla med liknande symptom som på min bil... pröva denna lilla backventil först! 100:- och 10 minuters jobb.


https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-12dd1d3b342388bf37043dd3d0dde4f1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-39998971c952720d691a06908d204c9a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-c1e5e5550f6fbe525f1296f131c650f4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171172/171172-09e0aa53dd61bbbeb2240bf31302d3ab.jpg


398 Inlägg
18 september 2013
#18
Detta låter intressant.
Får följa det och se vad som händer

You say Tomato. I say fuck you!!!
470 Inlägg
18 september 2013
#19
haha! låter som det klassiska misstaget alla gör. brukar nästan alltid vara det enkla problemet när de gäller bilar.

You say tomato
I say Fuck you!

50 Inlägg
18 september 2013
#20
Klassiskt fel på 1,8t:) snygg bil för övrigt, påminner lite om min;)



Sök