3923
Sök

Volvo 855 - 94a. Luktar konstigt, Ryker , Skuren AC? Behöver HJÄLP (Min första bil, som köptes igår)

17 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
Hej alla på Garaget. Jag är ny här och också ny inom bilkunskaper. Jag kan nästintill inget och har inte planerat att bli ett proffs heller. Därför vänder jag mig till er för hjälp!

Min bil Volvo 855 94a modell började ryka gott under huven och lukta konstigt (kan jämföras med ett bränt gummi till viss mån, men samtidigt luktar det inte alls exakt som det, kanske bränd plast? elkablar?) efter en väldigt noggran tvätt med vatten och massa annat medel.

Min instinkt säger att vatten tagit sig till motorn och fått den att lukta som den gjorde men nej, inte enligt internet.
Jag köpte bilen igår och då blev jag tillsagd att bilens AC var ur funktion och jag tror han använde ordet "skuren".
Efter lite googlande så verkade detta precis vara mitt problem.

Efter att ha fastställt var problemet kommer ifrån så verkar lösningen vara att byta "multirem?", därför att på min bil så ska den  remmen vara samman kopplad med ACn på något vänster. Eftersom det inte är en 740/940 så kan du inte "klippa" av remmen och lösa problemet, utan du behöver en ny rem. alltså till min fråga:

Var eller hur kan jag skaffa en drivrem som finns till 855 Manuell 94årsmodell som är anpassad till en bil utan AC? För då ska det tydligen bara vara till att byta och slänga på. Jag hittar inget på Biltema eller vissa andra sidor. Jag skulle verkligen uppskatta hjälp från er! Jag är helt okunnig inom detta område.

Kan finnas en annan lösning kanske? Som inte betyder att man måste byta rem? Kom gärna med allt ni har, jag sitter fast här. Detta är min förstabil!

PS. Bilen kostade 3800kr och fungerade fullt tills detta hände och inga andra fel har synts och det verkar rulla bra, så jag skulle också kolla om ni ansåg att det var ett bra köp?

Tack på förhand till svar, jag uppskattar allt

Söktaggar: Volvo , 850 , 855 , AC Skuren , AC
Senast redigerat av Badgez (8 juli 2013)

17 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
Glömde tillägga att det började också låta från bilen, ett sorts pipigt jobbigt ljud som inte direkt skär i öronen, men man märkte markant skillnad från tills att den gick bra tills att den börja lukta. Detta ljud kanske kommer från remmen? Något som "slirar" eller dylikt.

Jag är helt ute och cyklar och är orolig sad

Avstängd
1 418 Inlägg
8 juli 2013
gå in på närmaste volvo butik och fråga efter remmen du söker så plockar dom fram en åt dig

17 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
Även på Volvo center ? (Bot i Malmö och finns 1 jag känner till) eller hos en volvo verkstad? Kanske en löljlig fråga men hittade inget när jag gick in på deras sida. Tack för svar dock! Bra att veta att de remmar finns!

...has left the building...
4 474 Inlägg
8 juli 2013
Öh...Om kompressorn skurit o den drivs av den där remmen du planerar att byta, så kommer det fortfarande att gnissla o lukta illa med den nya remmen. Varför? Jo för remmen nöts mot kompressorns remhjul, bara en tidsfråga innan remmen nöts av, om man nu står ut med oljudet o lukten. Problemet löser du antingen genom att byta rem OCH kompressor, eller att du sätter dit en rem som är anpassad till en bil utan AC (om det ens är möjligt?). Skall tillägga att kompressorn har i regel (alltid?) en magnetkoppling till remhjulet, denna koppling aktiveras när man trycker på AC-knappen varvid kompressorn börja gå. Det kan tänkas att din magnetkoppling har knasat så den driver konstant (nåja den är ju skuren så den lär inte gå, utan remmen som glider..)? Isf testa med att rycka strömkabeln till kompressorn. Jag är ingen expert på AC-system.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

17 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
Okej tack! Ska kolla upp allt det där

Avstängd
1 418 Inlägg
8 juli 2013
dawwe skrev:
Öh...Om kompressorn skurit o den drivs av den där remmen du planerar att byta, så kommer det fortfarande att gnissla o lukta illa med den nya remmen. Varför? Jo för remmen nöts mot kompressorns remhjul, bara en tidsfråga innan remmen nöts av, om man nu står ut med oljudet o lukten. Problemet löser du antingen genom att byta rem OCH kompressor, eller att du sätter dit en rem som är anpassad till en bil utan AC (om det ens är möjligt?). Skall tillägga att kompressorn har i regel (alltid?) en magnetkoppling till remhjulet, denna koppling aktiveras när man trycker på AC-knappen varvid kompressorn börja gå. Det kan tänkas att din magnetkoppling har knasat så den driver konstant (nåja den är ju skuren så den lär inte gå, utan remmen som glider..)? Isf testa med att rycka strömkabeln till kompressorn. Jag är ingen expert på AC-system.

tyckte mig läsa i hans text att han skulle byta till en ny rem är till en utan ac och alltså koppla bort den?

Forummoderator
18 178 Inlägg
8 juli 2013
Starta bilen. Leta upp kompressorn. Ser ut som en generator. Googla. Står den still men remmen går ska du inte köra bilen.

Har du stängt av AC?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

17 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
Tack Dieselsmurfen! Jag har kollat och både den runda kompressor saken och remmen snurrar, det har jag sett nu. Tycker du att jag kan köra lugnt och inte vara orolig tills jag fixar problemet med en ny rem? Tack för svar

Forummoderator
18 178 Inlägg
8 juli 2013
Badgez skrev:
Tack Dieselsmurfen! Jag har kollat och både den runda kompressor saken och remmen snurrar, det har jag sett nu. Tycker du att jag kan köra lugnt och inte vara orolig tills jag fixar problemet med en ny rem? Tack för svar

Snurrar "remskivan" så har du ju inget motstånd där. Inga problem. Se bara till att AC inte är på. Inte ens på AUTO. Hugger den och försöker dra runt är det mindre bra.

Jag tror att problemet är ett annat. Tror alltså.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

17 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
Ja av det jag kan se så snurrar allt bra men för ca 2 minturr sedan så började den låta rätt mycket från just den delen av motorn, men jag ser inte att remmen på något sätt inte glider som den ska, alla runda saker snurrar med den. Endå började den låta, märkligt. Du tror att det är något annat problem?  Någon aning?

Forummoderator
18 178 Inlägg
8 juli 2013
Badgez skrev:
Ja av det jag kan se så snurrar allt bra men för ca 2 minturr sedan så började den låta rätt mycket från just den delen av motorn, men jag ser inte att remmen på något sätt inte glider som den ska, alla runda saker snurrar med den. Endå började den låta, märkligt. Du tror att det är något annat problem?  Någon aning?

Rekommenderar att du filmar med mobil/kamera och laddar upp. Vattenpumpen?

17 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
Kan man ladda upp videon i komnentars fältet?

Forummoderator
18 178 Inlägg
8 juli 2013
Badgez skrev:
Kan man ladda upp videon i komnentars fältet?

Youtube gäller numera. Posta länken är väl det enklaste.

17 Inlägg
8 juli 2013
Trådstartare
http://www.youtube.com/watch?v=utglKRaC-XY

Här är en länk på hur den låter ungefär, kan ibland låta lite högre. Jag skulle kunna tycka att det låter som att något slipas mot metall på något sätt. Men som sagt, när jag undersöker allt så snurrar allt bra vad jag kan se!

Kan ta andra videor om ni tycker att jag inte fick fram de ni sökte

Avstängd
1 418 Inlägg
8 juli 2013
Badgez skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=utglKRaC-XY

Här är en länk på hur den låter ungefär, kan ibland låta lite högre. Jag skulle kunna tycka att det låter som att något slipas mot metall på något sätt. Men som sagt, när jag undersöker allt så snurrar allt bra vad jag kan se!

Kan ta andra videor om ni tycker att jag inte fick fram de ni sökte

bra att klippet är privat så ingen kan se det:)

17 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
https://www.youtube.com/watch?v=utglKRaC-XY

Förlåt, mitt misstag. Nu är det offentligt! Kan tillägga att bilen dog idag cirka 30 minuter sedan. Vanlig körning, sen dog den, startade igen och då började det lukta samma skit igen och den lät som fan!

2 266 Inlägg
9 juli 2013
Såg väldigt grön ut hela kompressorn av spårmedelt dom använder för att felsöka läckage i ac system.

Ta av multiremmen och mät med ett snöre runt alla remskivor förutom ackompressorn ha gärna nån mer med dig som hjälper dig att spänna upp spännhjulet(alufärgade lilla hjulet) så ni får fram ett nytt mått på hur lång remmen är utan ac.

Så fick jag göra när ac kompressorn skar på min v70 tdi på en semester, så var jag in på mekonomen (närmaste och hade öppet då).
Kllen där skrev in längden och hur många ribbor remmen hade så fick jag en rem som var till vw polo och bmw z4 på den, sen var de bara montera och starta och fortsatta semestern.

Vet inte hur mycket de skiljer på rem dragning mellan bensin och dieselmotor på 850 och v70 men de såg väldigt lika ut.

svetsdiff !!!

17 Inlägg
9 juli 2013
Trådstartare
Wow ok! Jag vart faktiskt inne på Bilia i Malmö och pratade med killen bakom disken. Jag var tydlig att säga att jag sökte en drivrem för att ersätta nuvarande multirem med en som "ignorera" ACn och är därför kortare till en 855 Manuell 94modell bil.

Han svarade med ett lätt "ja, det kan beställas" - jag vågar inte lova att han förstod vad jag menade eller om han verkligen hade beställt rätt rem men tydligen ska den finnas i deras butik om någon dag för 319:- att hämta ut.

Finns den dock på mekonomen för ett billigare pris så tar jag den direkt!

PMPerformance, kände du av de andra symtomen på din bil som till ex: Rök under huven (hände en gång efter en tvätt) , Otroligt äcklig lukt i form av nästan brända kablar eller dylikt , och viktigast av allt, hörde du något missljud? Som i min film jag la upp, väldigt högljutt nu och får mig att bli orolig.

Om allt detta passar in på din bil så borde jag kunna fixa det på samma sätt med en fin lite mindre rem, sen borde det vara att tuta och köra som perfekt skick?

Hoppas verkligen allt löser, detta är min första bil och den började direkt klydda, hoppas detta inte blir ett fiasko!

2 266 Inlägg
9 juli 2013
Japp klart de finns billigare på dom ställen bara man vet en hyfsad längd. Ja visst när magnet kopplingen brann upp. Lukta varm metall typ vinkelslip samma som bränd elektronik och lät fan. Ja mitt lager gick så de vart tvärstopp på motorn. Gick inte att starta den förens jag hängt av och bytt till kortare rem.

svetsdiff !!!

Sök