3122
Sök

Bilen läcker bensin Hjälp!!

53 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
Hej allihopa!

Här om dagen började min bil läcka bensin på tanken. Så jag tänkte om nån kan hjälpa mig att hitta problemet.
Det är så att jag körde bilen o va på väg hem och helt plötsligt började bilen läcka bensin och bilen började gå dåligt. Det blev som att bensinen tog slut fast jag hade 30l bensin.
Jag stannade direkt o kollade på bilen då kom det jätte mycket bensin ur tanken och nu vägrar bilen starta. Så jag vet inte om det är nån slang som gått ut eller om det är bensinpumpen som är trasig.

Jag startade bilen efteråt och kollade runt tanken för att veta varifrån det läcker. Då såg jag att bensinen kommer ur ovanför tanken o rinner neråt. Det går att starta bilen men då kommer jätte mycket bensin ur tanken och bilen blir som att det finns inga bensin i bilen fast jag har 30l bensin i tanken.

Så är det bränslepumpen, filter eller nån slang som gått ut pga rost???

Bilen är bmw e36 316i -93 årsmodell
Är tacksam för alla svar! smile

194 Inlägg
17 juli 2013
Om det kommer ovanför tanken så borde inte själva tanken läcka då du har ca 30L i tanken då den är i så fall bara halv full ! det kommer självklart bensin när du försöker starta då du har ett läckage nånstans och eftersom det blir tryck och läcker så borde bensinpumen gå runt men försök kom under bilen och försök lokalisera läckan om du inte ser något direkt eftersom du skriver att det kommer ovanför tanken  så följ bränsleslangen/röret och känn på den så kanske du hittar en sprucken bränsleslang/rör ?

53 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
Bensinen kommer ur tanken bara när jag startar bilen, annars läcker det inte nånstans så bränslepumpen som gett upp?

194 Inlägg
17 juli 2013
Nja om du startar bilen så går ju bränslepumpen igång och börjar pumpa runt bensinen i bränslesystemet och har du då en läcka/hål nånstans i bränslesytemet så kommer det läcka/spruta ut. Hade bränslepumpen vart död hade bilen inte startat pga av att det inte kommer nån bensin i systemet ! Bränslepumpen dog på min 530i E34a den vägrade starta helt och om bränslepumpen dör så ska det inte läcka bensin ! du har ett läckage..

53 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
Bilen går inte starta heller, när jag vrider nyckeln så vägrar bilen starta, det gick aldrig starta bilen helt efter händelsen, vrider jag nyckeln så går det inte starta bilen helt o då kommer bensinen ur tanken. Stor sannolikhet då att bränslepumpen som gett sig eller? hmm

53 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
Ska kolla imon på slangarna också så får vi se om det inte är slangar så är det nåt annat. Får testa imon o se vad som händer

194 Inlägg
17 juli 2013
Okey den startar inte heller alltså? Okey men det kan vara så att du inte får fram något bränsle tack vare att du har ett läckage nånstans i så fall ! för om pumpen går så ska det ju inte läcka bensin utan det logiska är ju att du har ett hål i systemet och det kommer inte fram bränsle nu så bilen går igång tack vare ditt hål ! men menar du att det läcker från tanken när du skriver kommer ur tanken? ta bort baksätet och lyssna om pumpen låter när du vrider på tändningen ? och kolla anslutningarna där också när du ändå är där men gissar på hål i bränsleslang/rör pga av att du säger att det kommer ovanifrån tanken hade du haft hål i själva tanken så hade du kunnat startat och till och med kört bilen

JFfoto
17 juli 2013
ashys skrev:
Hej allihopa!

Här om dagen började min bil läcka bensin på tanken. Så jag tänkte om nån kan hjälpa mig att hitta problemet.
Det är så att jag körde bilen o va på väg hem och helt plötsligt började bilen läcka bensin och bilen började gå dåligt. Det blev som att bensinen tog slut fast jag hade 30l bensin.
Jag stannade direkt o kollade på bilen då kom det jätte mycket bensin ur tanken och nu vägrar bilen starta. Så jag vet inte om det är nån slang som gått ut eller om det är bensinpumpen som är trasig.

Jag startade bilen efteråt och kollade runt tanken för att veta varifrån det läcker. Då såg jag att bensinen kommer ur ovanför tanken o rinner neråt. Det går att starta bilen men då kommer jätte mycket bensin ur tanken och bilen blir som att det finns inga bensin i bilen fast jag har 30l bensin i tanken.

Så är det bränslepumpen, filter eller nån slang som gått ut pga rost???

Bilen är bmw e36 316i -93 årsmodell
Är tacksam för alla svar! smile

Bilen går väl dåligt för att den inte får tillräckligt med soppa? leta på läckan och byt slangen eller vad det är som läcker, ta ner tanken.

53 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
Jag tror inte att det är hål i tanken eftersom då skulle den läcka när bilen är avstängd också. Det läcker bara när jag försöker starta bilen. men vart ligger slangarna till tanken? över tanken?? går det se alla slangar utan att ta bort tanken?

194 Inlägg
17 juli 2013
Jag kommer inte ihåg exakt var längesedan jag ägde en E36a nu men om du kollar under bilen så ska du kunna lokalisera slangarna som går till tanken om du bara kollar ordentligt sen kan du ju lyfta på baksätet ock kolla där också hur det ser ut runt pumpen hoppas det löser sej och jag är ganska säker på att du har ett läckage i en slang nånstans i närheten av tanken skriv en tråd på autopower.se så kan du säkert få en bättre hint om hur du bäst du går tillväga då jag inte har superkoll på bränsleledningar och om du måste ta ner tanken osv då detta gäller en e36a

53 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
Jaha okej tack för alla svar, det hjälpte mycket smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
17 juli 2013
Det är nog hål i en slang eller dyligt efter pumpen och då kan det inte byggas upp tillräckligt tryck för att injektorerna ska få soppa.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 228 Inlägg
21 juli 2013
Hej!
Du har antagligen ett bränslerör som rostat sönder!
Ta ner tanken och byt ut röret!
Tyvärr fanns det inga original rör att få tag på från Audi när jag hade bränsleläckage (ett bränslerör från tanken hade rostat sönder) på min Audi 100 Avant för två år sedan utan då fick jag rådet att använda 8mm plaströr vilka finns att få tag på  hos de flesta biltillbehörsfirmor (inte Mekonomen och Biltema).
Skarven mellan plaströr och befintliga stålrör gör man med lämliga armerade gummislangar som tål högt tryck.
I mitt fall till Audi är bränslepumpens tryck 10bar.

Sök