2239
Sök

Två skadade i streetrace

1 532 Inlägg
24 juli 2013
Minns en film som låg ute för flera år sen från Stockholm då en polis kliver rakt ut i mitten med en röd lampa o ska stoppa ett race när det drar förbi 2st 1000hk bilar på sidan o gubben svimmar typ.
Jag o tanten skulle åka hem efter en Lkpg träff förra året då folk sprang rakt över vägen för att titta på race så vi var nära att behöva lägga bilen i diket. OFTAST äre publiken som ställer till med olyckor o inte själva street racerna. Sen att det idag handlar om bilar med 600hk o förare som nyss satt sig bakom spakarna med nytagen lapp gör ju inte saken bättre.Vad är det här o tjaffsa om igentligen då man kan snubbla på gatan o slå i huvet o dö. SHIT HAPPENS. Alla ska vi dö nån gång. Bara hoppas man kör ihjäl sig själv och inte tar med oskyldiga i döden.
Jag önskar själv att jag var ung på 60 -70 talet då det rulla fram rejäla V8or vid varje rödljus som körde.
Streetracing kommer alltid att finnas.
Senast redigerat av Dirtymike (24 juli 2013)

Livsnjutare
1 707 Inlägg
24 juli 2013
tobbeh78 skrev:
Alltså folk som klagar på att det inte finns någonstans att köra på måste nog ta och öppna ögonen lite mer.
Visst man får väl kanske åka några mil och få betala några hundralappar för att få köra några race.
Tex så ordnar Landracing.se flera bra race runt om i landet, senast i Tierp.
Sen finns det en mängd klubbar som fixar dragrace dock oftast måste man ta licens.

kanske folk inte orkar hålla sin bil i sånt skick så att dom klarar besiktningarna osv när det gällar dragrace tävlingar och deras reglementen?

Sen också så är säkerheten bättre på lagliga race då med sjukvårdspersonal, brandmän osv.

Landracing:s evenemang är verkligen inte säkert.

När dom kör i Eskilstuna tex så står det lyktstolpar hela vägen på vänster sida plus högspänningsledning på högersida, rakan avslutas snyggt med en tvär 90 grader vänster.

Vi var där en gång, en bil körde av i den svängen. Det i samband med deras regler räckte för att vi inte var intresserade att köra mer, polisen hade sin besiktnings buss närvarande hela racet, dom stog och skrev upp samtliga närvarandes reg nr.. Bra alternativ? Nej..

543 Inlägg
24 juli 2013
Nu har jag inte varit E-tuna, men som sagt det var ett exempel på att det går att ordna saker och ting själv, dom som jobbar med landracing gör det ideellt samt brinner för sporten, och troligen inte vill leva efter SBF's märkliga regler.

Så istället för att sitta att gnälla om att det "inte" finns några andra val än att köra på gatan och riskera andras liv (vare sig det är före, efter eller under racen) så kan man göra som dom och ta saken i egna händer och försöka göra något åt det.

Trött och bitter?? javisst!

Livsnjutare
1 707 Inlägg
24 juli 2013
Men deras race sker på gatan och det är i vissa fall till och med sämre säkerhet än på natten!?

Man hade aldrig lagt ett natt race där.

Bra att dom undviker sbfs märkliga regler och bjuder in besiktnings bussen istället :p hahahaa

543 Inlägg
24 juli 2013
Fast dom kör ju även på Tierp, Lunda flygfällt, Tallhed i Orsa osv.. så det är ju inte bara på gatan.

Livsnjutare
1 707 Inlägg
24 juli 2013
Och så sent som förra året i Norrtälje med ännu sämre väg än i Eskilstuna, känns inte som säkerheten ligger i fokus där.

543 Inlägg
24 juli 2013
okej, jag kan erkänna att jag inte varit runt på alla deras evenemang, men det var som sagt ett exempel på ett gäng som iaf försöker med lite nytänk.

Detta är inte menat till någon enskild..

Det borde ju finnas många drivande som vill och kan förändra saker här på gorg, men att sitta på ett nätforum gnälla över att det inte finns några lagliga race att köra, så får man ta saken i egna händer och göra något konstruktivt av det, och inte bara vänta på att någonannan ska göra det..

Vill ni ha en öppen serie, med en klass, med tex julgran, så måste det gå att ordna, hur kan tex Landracing få tillstånd att köra tävlingar på gator i Norrtälje, E-tuna, visst jag kan förstå att kommunen säger nej om det kommer en snorig valp till 18 åring och vill ordna streetrace, men har man tillräckligt med underlag och kan presentera det på ett snyggt sätt, samt något som ser ut som en organisation med rätt säkerhetstänk så måste det kunna gå att ordna.

757 Inlägg
24 juli 2013
tobbeh78 skrev:
okej, jag kan erkänna att jag inte varit runt på alla deras evenemang, men det var som sagt ett exempel på ett gäng som iaf försöker med lite nytänk.

Detta är inte menat till någon enskild..

Det borde ju finnas många drivande som vill och kan förändra saker här på gorg, men att sitta på ett nätforum gnälla över att det inte finns några lagliga race att köra, så får man ta saken i egna händer och göra något konstruktivt av det, och inte bara vänta på att någonannan ska göra det..

Vill ni ha en öppen serie, med en klass, med tex julgran, så måste det gå att ordna, hur kan tex Landracing få tillstånd att köra tävlingar på gator i Norrtälje, E-tuna, visst jag kan förstå att kommunen säger nej om det kommer en snorig valp till 18 åring och vill ordna streetrace, men har man tillräckligt med underlag och kan presentera det på ett snyggt sätt, samt något som ser ut som en organisation med rätt säkerhetstänk så måste det kunna gå att ordna.

problemet är att blir det även en öppen serie på strippen där bilar tillåts trailas till så vad tror du det kommer köras för bilar där? inga gatbilar iaf. sen är ju definationen gatbil en annan sak. då kan man ju lika gärna dyka upp i en pro-mod i den klassen. så det funkar inte för en pro-mod skulle inte kunna rulla runt en stockholmsnatt.

757 Inlägg
24 juli 2013
tobbeh78 skrev:
Fast dom kör ju även på Tierp, Lunda flygfällt, Tallhed i Orsa osv.. så det är ju inte bara på gatan.

och något av de är i stockholm? nope det visste jag väll.

757 Inlägg
24 juli 2013
Dirtymike skrev:
Minns en film som låg ute för flera år sen från Stockholm då en polis kliver rakt ut i mitten med en röd lampa o ska stoppa ett race när det drar förbi 2st 1000hk bilar på sidan o gubben svimmar typ.
Jag o tanten skulle åka hem efter en Lkpg träff förra året då folk sprang rakt över vägen för att titta på race så vi var nära att behöva lägga bilen i diket. OFTAST äre publiken som ställer till med olyckor o inte själva street racerna. Sen att det idag handlar om bilar med 600hk o förare som nyss satt sig bakom spakarna med nytagen lapp gör ju inte saken bättre.Vad är det här o tjaffsa om igentligen då man kan snubbla på gatan o slå i huvet o dö. SHIT HAPPENS. Alla ska vi dö nån gång. Bara hoppas man kör ihjäl sig själv och inte tar med oskyldiga i döden.
Jag önskar själv att jag var ung på 60 -70 talet då det rulla fram rejäla V8or vid varje rödljus som körde.
Streetracing kommer alltid att finnas.

Om jag inte minns helt fel så körde en bekant till mig när en polis kom utspringande 150-200 meter ut med en ficklampa om det nu är den filmen? det var inga jävla 1000hk bilar där inte tongue möjligtvis 450. och hur smart är det som polis att gå rakt ut i en väg på natten helt svartklädd med en liten ficklampa och viffta på en motorväg? :S självsanering i poliskåren.

det som det diskuteras nu är ju typ en original blattestylad merca. inget trimmat monster där. han har säkert kört bilen ett tag och har nog inte nytaget körkort heller. men som sagt bara för att man har körtkort eller licens betyder inte att man kan köra.

Rullar feta V8 bilar i SO och KAN då däcksreglerna är fria där. så du är välkommen att komma till stockholm och titta. du kan till och med stå säket uppe på en bro ovanför alternativt uppe på en vall.

8 885 Inlägg
24 juli 2013
robzter skrev:
tobbeh78 skrev:

Många åker från just sthlm till nämda banor och i ärlighetens namn så är det inte så långt, finns även dom som åker ännu längre för att få köra på ex Tierp Arena.
Tror nog att du får dra igång ett eget event om du vill köra runt husknuten, underlaget finns ju så nu är det bara att dra igång ;-)

Fotograf på tierpidag.se

5 198 Inlägg
24 juli 2013
Hamilton skrev:
robzter skrev:
tobbeh78 skrev:

Många åker från just sthlm till nämda banor och i ärlighetens namn så är det inte så långt, finns även dom som åker ännu längre för att få köra på ex Tierp Arena.
Tror nog att du får dra igång ett eget event om du vill köra runt husknuten, underlaget finns ju så nu är det bara att dra igång ;-)

Stockholmarna ska ju alltid ha allting bakom husknuten,, lika med allt,, tänk om de får åka 5 mil ,,,,roll

757 Inlägg
24 juli 2013
Hamilton skrev:
robzter skrev:
tobbeh78 skrev:

Tierp är inget man åker till varje kväll. så är det.

det som dom lokala teamen som faktiskt håller i dom stora cuperna redan gör.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
24 juli 2013
gamlingen skrev:
Hamilton skrev:
robzter skrev:

Stockholmarna ska ju alltid ha allting bakom husknuten,, lika med allt,, tänk om de får åka 5 mil ,,,,roll

Ja fy fan! Jag har 17 km till Kjula! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

757 Inlägg
24 juli 2013
gamlingen skrev:
Hamilton skrev:
robzter skrev:

lätt för dig att säga när 5 mil för er tar 10 minuter. 5 mil är ungefär genom stan här och det tar ja hmm 2 timmar ibland. så där kan du bara hålla käften. trött på dryga bondläppskommentarer. sånt bevisar att ni verkligen inte har någon koll alls.

5 198 Inlägg
24 juli 2013
robzter skrev:
gamlingen skrev:
Hamilton skrev:

lätt för dig att säga när 5 mil för er tar 10 minuter. 5 mil är ungefär genom stan här och det tar ja hmm 2 timmar ibland. så där kan du bara hålla käften. trött på dryga bondläppskommentarer. sånt bevisar att ni verkligen inte har någon koll alls.

haha,, 5 mil 10 minuter,,, vilken värld lever du i ? Bondläppskommentarer får man när man beter sej stockholms drygt,, Är tillräckligt mycket där nere i träsket för se hur vissa beter sej både i trafik och till fots. Hålla käften kan du göra själv,, tål du inte att folk skriver negativt om sthlm,are så kan du öppna en egen privat tråd.

5 198 Inlägg
24 juli 2013
Vettemannen skrev:
gamlingen skrev:
Hamilton skrev:

/Benny

usch flytta,,,, wink alldeles för långt.

8 885 Inlägg
24 juli 2013
robzter skrev:
gamlingen skrev:
Hamilton skrev:

Jag har rätt bra koll på hur det ser ut i sthlm och hur lång tid det tar att ta sig från A till B inom länet och det optimala är att man åker till ett race i god tid för ni kör väll inte under rusningstiden dvs Mån-fre mellan 07.00-18.00?
Tycker du bara ser problem i allt och inga lösningar...

Fotograf på tierpidag.se

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
24 juli 2013
gamlingen skrev:
Vettemannen skrev:
gamlingen skrev:

/Benny

usch flytta,,,, wink alldeles för långt.

haha! Ja, det kanske finns nåt närmare. Näe, men allvarligt så tycker jag det är fränt att det ligger så nära.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

543 Inlägg
24 juli 2013
robzter skrev:
tobbeh78 skrev:

Ja givetvis men då kan man också gnälla på att det är inte på rätt sida Sthlm, jag menar ska jag åka från Åkersberga till Södertälje som faktiskt räknas till sthlm så är det ju lätt över 10 mil och då går inte det heller.

Som jag sa innan så var Landracing ett EXEMPEL på några killar som ordnar egna race, som vart dom kör är en annan fråga.

Sök