3082
Sök

Piffa upp T4

773 Inlägg
21 augusti 2013
#61
A-Dahlgren skrev:
Softis skrev:
A-Dahlgren skrev:
Du hör skillnad på ett sportfilter i burken också!

Ja det gör man säkert, fast inte alls lika mycket

Förstår inte varför man vill ha ut det ljudet i en bil som knappt rör sig.
Man blir bara lurad av ljudet och tror att bilen går bra!
Satsar man på mer effekt så kommer sången förbättras smile

För antalet hks ljud mot av med dämpare ljud om man tänker ekonomiskt vinner ju sistnämda alla dagar, men som du säger så låter ju fler hk sång bättre än plocka bort en dämpare:smile

Men vad gör inte en fattig man för att låta som dem rika:)


97 Inlägg
21 augusti 2013
Trådstartare
#62
200hk räcker väl och lite till som första bi för mig! folk åker ju runt i 740 som låter som ett jas-plan och vad har dom? typ 70hk?? wink


4 693 Inlägg
22 augusti 2013
#63
A-Dahlgren skrev:
Softis skrev:
A-Dahlgren skrev:
Du hör skillnad på ett sportfilter i burken också!

Ja det gör man säkert, fast inte alls lika mycket

Förstår inte varför man vill ha ut det ljudet i en bil som knappt rör sig.
Man blir bara lurad av ljudet och tror att bilen går bra!
Satsar man på mer effekt så kommer sången förbättras smile

Knappt rör sig?
Tycker den sticker iväg rätt bra, 320 hk i min....

Booyakasha!

875 Inlägg
22 augusti 2013
#64
Pekkan1 skrev:
200hk räcker väl och lite till som första bi för mig! folk åker ju runt i 740 som låter som ett jas-plan och vad har dom? typ 70hk?? wink

115 tror jag till och med att mitt gamla hatobjekt hade;)


Dahlgren
450 Inlägg
22 augusti 2013
#65
Softis skrev:
A-Dahlgren skrev:
Softis skrev:
Ja det gör man säkert, fast inte alls lika mycket

Förstår inte varför man vill ha ut det ljudet i en bil som knappt rör sig.
Man blir bara lurad av ljudet och tror att bilen går bra!
Satsar man på mer effekt så kommer sången förbättras smile

Knappt rör sig?
Tycker den sticker iväg rätt bra, 320 hk i min....

Nu var det ju inte din bil jag menade....


Pekkan1 skrev:
200hk räcker väl och lite till som första bi för mig! folk åker ju runt i 740 som låter som ett jas-plan och vad har dom? typ 70hk?? wink

Precis det jag menar.. vad är vitsen med att göra att en orignal 740 skall låta som riktigt trimmad bil?
Och när de sedan gasar så låter det bara mycket men bilen står typ still.


Fast jag kanske är trött på högljudda bilar, förutom min s4a, Men den har en behaglig ljudnivå i bilen iaf.

Min s60 jag nyss sålde som hade 300hk lät förjävla högt när jag köpte den
3" dp, racekatt , rakt 3" catback. jbr k25 öppen dump, BMC dubbelkonat sportfilter.

Efter bara några månader så tog jag bort catback och byggde i 2,5" och 2 ljuddämpare.
Bort med dump, öppetfilter, monterade original luftbox med sportfilter.
Monterade andra spridare och mappade om bilen till 314hk
Gick bättre och lät mindre. när man väl drog på så var det en ljuvlig sång!
Senast redigerat av A-Dahlgren (22 augusti 2013)


97 Inlägg
24 augusti 2013
Trådstartare
#66
A-Dahlgren skrev:
Softis skrev:
A-Dahlgren skrev:

Förstår inte varför man vill ha ut det ljudet i en bil som knappt rör sig.
Man blir bara lurad av ljudet och tror att bilen går bra!
Satsar man på mer effekt så kommer sången förbättras smile

Knappt rör sig?
Tycker den sticker iväg rätt bra, 320 hk i min....

Nu var det ju inte din bil jag menade....


Pekkan1 skrev:
200hk räcker väl och lite till som första bi för mig! folk åker ju runt i 740 som låter som ett jas-plan och vad har dom? typ 70hk?? wink

Precis det jag menar.. vad är vitsen med att göra att en orignal 740 skall låta som riktigt trimmad bil?
Och när de sedan gasar så låter det bara mycket men bilen står typ still.


Fast jag kanske är trött på högljudda bilar, förutom min s4a, Men den har en behaglig ljudnivå i bilen iaf.

Min s60 jag nyss sålde som hade 300hk lät förjävla högt när jag köpte den
3" dp, racekatt , rakt 3" catback. jbr k25 öppen dump, BMC dubbelkonat sportfilter.

Efter bara några månader så tog jag bort catback och byggde i 2,5" och 2 ljuddämpare.
Bort med dump, öppetfilter, monterade original luftbox med sportfilter.
Monterade andra spridare och mappade om bilen till 314hk
Gick bättre och lät mindre. när man väl drog på så var det en ljuvlig sång!

Min v40 har ju 200hk, enligt mig så låter den förjävla fint med bakdämparn borta, den låter inte högt invändigt men när man drar på så låter den fint. Fasst man vill ju ha insugsljud också...

Jag är inte ute efter att den ska låta vassare än vad den är. Utan jag är ute efter att JAG ska höra dom 200 vilda hästarna under huven smile


Reservdansk
6 271 Inlägg
25 augusti 2013
#67
torpis skrev:
Original luftburk funkar absolut bäst!  Avskärmningarna är ett skämt, det hjälper ingenting(!)

Jag tycker du ska lyssna på Torpis om du inte bara vill ha ett "häftigt motorrum", han har byggt S40 med 600hk effekt, och han har gjort allt från grunden.

Säger han att original luftburk är bäst, är det inte för att han är rolig, utan för att han har provat, mätt, testat och kommit fram till vad som funkar och inte.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

97 Inlägg
25 augusti 2013
Trådstartare
#68
TurbOla skrev:
torpis skrev:
Original luftburk funkar absolut bäst!  Avskärmningarna är ett skämt, det hjälper ingenting(!)

Jag tycker du ska lyssna på Torpis om du inte bara vill ha ett "häftigt motorrum", han har byggt S40 med 600hk effekt, och han har gjort allt från grunden.

Säger han att original luftburk är bäst, är det inte för att han är rolig, utan för att han har provat, mätt, testat och kommit fram till vad som funkar och inte.

lät som... sant :p men vad kan man mer göra om man har kvar luftburken för att få mer insugsljud?


354 Inlägg
25 augusti 2013
#69
ta ur all isolering i luftburken, så får du skönt insugsljud! å ja du märker stor skillnad!


773 Inlägg
25 augusti 2013
#70
rudarmy skrev:
ta ur all isolering i luftburken, så får du skönt insugsljud! å ja du märker stor skillnad!

Måste fråga vadå isolering ?

Hur gör man det:)?


881 Inlägg
25 augusti 2013
#71
silversnurran skrev:
rudarmy skrev:
ta ur all isolering i luftburken, så får du skönt insugsljud! å ja du märker stor skillnad!

Måste fråga vadå isolering ?

Hur gör man det:)?

Han driver nog med dig tongue Tror han menar på att du ska ta bort filtret ur burken. Vilket du absolut inte ska göra. smile


773 Inlägg
25 augusti 2013
#72
PlumCrazy skrev:
silversnurran skrev:
rudarmy skrev:
ta ur all isolering i luftburken, så får du skönt insugsljud! å ja du märker stor skillnad!

Måste fråga vadå isolering ?

Hur gör man det:)?

Han driver nog med dig tongue Tror han menar på att du ska ta bort filtret ur burken. Vilket du absolut inte ska göra. smile

Tänkte i den banan men man vet aldrig, tror även tröttheten spelar mig ett sprat:D

Men om ts är ute efter insugsljud och skiter i effekt är ju ett effektivt sätt att montera sportluftfilter, eller sätt in en turbinvissla i blåset och agera störningsmoment:)


Forummoderator
26 339 Inlägg
25 augusti 2013
#73
silversnurran skrev:
PlumCrazy skrev:
silversnurran skrev:

Måste fråga vadå isolering ?

Hur gör man det:)?

Han driver nog med dig tongue Tror han menar på att du ska ta bort filtret ur burken. Vilket du absolut inte ska göra. smile

Tänkte i den banan men man vet aldrig, tror även tröttheten spelar mig ett sprat:D

Men om ts är ute efter insugsljud och skiter i effekt är ju ett effektivt sätt att montera sportluftfilter, eller sätt in en turbinvissla i blåset och agera störningsmoment:)

På en original T4 räcker det med öppet filter så får man ett rejält insugsljud i alla fall.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

236 Inlägg
25 augusti 2013
#74
silversnurran skrev:
PlumCrazy skrev:
silversnurran skrev:
Måste fråga vadå isolering ?

Hur gör man det:)?

Han driver nog med dig tongue Tror han menar på att du ska ta bort filtret ur burken. Vilket du absolut inte ska göra. smile

Tänkte i den banan men man vet aldrig, tror även tröttheten spelar mig ett sprat:D

Men om ts är ute efter insugsljud och skiter i effekt är ju ett effektivt sätt att montera sportluftfilter, eller sätt in en turbinvissla i blåset och agera störningsmoment:)

rudarmy skämtar inte.
Öppnar du luftburken så kommer du se att det sitter ett svart och mjukt isoleringsmaterial runt väggarna i hela burken. Isoleringsmaterialet är fastlimmat och kan slitas bort ganska enkelt. Var dock noga med att ta bort ALL isolering, så att småbitar inte råkar lossna och åker in i motorn!! smile (ja, isoleringen sitter både innan och efter filtret)


Edit:
Jag kan lägga till att torpis menar att luftbuken gör ett bättre jobb än ett öppet filter om det öppna filtret suger varmluft! Skaffar du ett oljefritt öppet filter (mindre risk att skada LMM:n) och placerar den rätt så får du grymt bättre ljud, och lika bra prestanda som originalburken.
Senast redigerat av CustomSS1 (25 augusti 2013)

Power is measured in dB

243 Inlägg
26 augusti 2013
#75
CustomSS1 skrev:
silversnurran skrev:
PlumCrazy skrev:
Han driver nog med dig tongue Tror han menar på att du ska ta bort filtret ur burken. Vilket du absolut inte ska göra. smile

Tänkte i den banan men man vet aldrig, tror även tröttheten spelar mig ett sprat:D

Men om ts är ute efter insugsljud och skiter i effekt är ju ett effektivt sätt att montera sportluftfilter, eller sätt in en turbinvissla i blåset och agera störningsmoment:)

rudarmy skämtar inte.
Öppnar du luftburken så kommer du se att det sitter ett svart och mjukt isoleringsmaterial runt väggarna i hela burken. Isoleringsmaterialet är fastlimmat och kan slitas bort ganska enkelt. Var dock noga med att ta bort ALL isolering, så att småbitar inte råkar lossna och åker in i motorn!! smile (ja, isoleringen sitter både innan och efter filtret)


Edit:
Jag kan lägga till att torpis menar att luftbuken gör ett bättre jobb än ett öppet filter om det öppna filtret suger varmluft! Skaffar du ett oljefritt öppet filter (mindre risk att skada LMM:n) och placerar den rätt så får du grymt bättre ljud, och lika bra prestanda som originalburken.

Spelar ingen roll vart du sätter ett öppet filter, så länge det sitter någonstans under huven kommer det dra i sig varmluft.

Men det där med isoleringen har jag inte tänkt på innan, ska testas!  smile
Senast redigerat av marcus0510 (26 augusti 2013)

354 Inlägg
26 augusti 2013
#76
PlumCrazy skrev:
silversnurran skrev:
rudarmy skrev:
ta ur all isolering i luftburken, så får du skönt insugsljud! å ja du märker stor skillnad!

Måste fråga vadå isolering ?

Hur gör man det:)?

Han driver nog med dig tongue Tror han menar på att du ska ta bort filtret ur burken. Vilket du absolut inte ska göra. smile

Har man inget vettigt å säga så kan man lika gärna vara tyst..
Tror gör man i kyrkan..

Men som någon skrev, skiter ts i hur bilen går bara det låter mer, så kör dump och öppet filter isf!

Men jag som kör x40 å vet vad som funkar säger, behåll original-luftburk med urriven isolering ev sportluftfilter åxå, så kommer insugsluft å originaldump låta härligt å motorn funkar som den ska!

Mvh Bengt



Sök