2301
Sök

Vart sitter bensinfiltret på volvo 240 B230A

8 Inlägg
28 juli 2013
Trådstartare
Hej.
Kan någon säga vart bensinfiltret på min volvo 240GL-86 sitter och om den är svår att byta ut på egen hand,behövs speciella verktyg m.m. Den har en B230A motor om det kan vara till någon hjälp.. Jag bor i Thailand och har fått tag på bilen här. Tänker beställa lite delar i Sverige som min kompis tar med när han kommer och hälsar på.

Tack på förhand

519 Inlägg
28 juli 2013
kolla mellan bensinpump och förgasaren i motorummet.sitter på 2st slangklämmor .finns det inget filter där så kapa bara av slangen och sätt dit ett filter..du behöver ej lossa säkring mm då du har en mekanisk pump och förgasare..

5 732 Inlägg
28 juli 2013
Brukar oftast inte vara något filter förutom silen i tankarmaturen, såvida det nu inte är eftermonterat.

8 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare
Hej igen.
Jag vill skicka med en bild på en pryl jag hittade i motorrummet, det kan vara bensinfiltret enligt dan-kristians beskrivning. Men jag vet inte hur man bifogar en bild från mitt fotoalbum. Det står något om att man ska *klistra* in bilden, men f-n vet hur... har bett om hjälp med detta. Återkommer så snart jag har lärt mig hur man ska göra.

Möbelutkörare
358 Inlägg
29 juli 2013
https://www1.garaget.org/gallery/images/196/195761/195761-43aa82bd243c7979f1678a23a6184170.jpg

Här är bilden smile

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.

8 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare

Kanonbra att du fixade bilden. Nu är frågan bara, Är det bensinfiltret på bilden......

5 732 Inlägg
29 juli 2013
Nej det där är inte bensinfiltret. Den där grejjen är till för att samla upp bensinångor från förgasaren som sedan sugs in i luftburken.

Bensinfiltret sitter (om det sitter något) på slangen mellan bränslepump och förgasare. Bränslepumpen sitter på motorblocket nästan bredvid fördelaren, det går en slang in i pumpen från tanken och en slang ut från den upp till förgasaren.

8 Inlägg
29 juli 2013
Trådstartare
Tack, då ska jag kolla det i morgon och återkommer med besked om vad jag hittar där..

8 Inlägg
30 juli 2013
Trådstartare
Hej och tack för alla tips/hjälp. simlar beskrev det så bra att t.o.m jag fattade,nu vet jag vart bränslepumpen sitter också, och det sitter inget filter på slangen. Jag kommer säkert med fler frågor igen och hoppas jag får er hjälp då också.

Sök