3838
Sök

Volvo 740 tic bryter på 3500rpm

simoni rimnäisi
269 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
#1
Har en 740tic -88a
Motorn skar på den å så bytte ja blocket till ett nyrenoverat med nya lager, mahle kolvar, h-profil stakar å nya ringar.
När man åker med den så blir den tvär död på 3500rpm. Händer ingenting när man gasar. Den tappar laddtrycket också. Innan block bytet så gick den kanon. Inga problem alls. Den går dåligt på tomgång å ibland ligger tomgången på 2000rpm. Har även bytt rotor, fördelar lock, tändkablar å stift.

Jag har slut på idéer som detta kan bero på å hoppas att nån här kan hjälpa mig smile

simoni rimnäisi

46 Inlägg
2 augusti 2013
#2
så den dör?? kolla soppafilter, tändning, lmm, och laddtrycksspärren också

simoni rimnäisi
269 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
#3
filter är bytt. alla tänddelar är nya, lmm:en funkar. vad är laddtrycksspärren? aldrig hört om..
sitter en cargard 950S larm i den som ja inte får till att fungera så ja tog ur larm modulen. kan de ha nått me de å göra? funderar även på om de kanske är pumpen i tanken som har gett upp? tongue

simoni rimnäisi

simoni rimnäisi
269 Inlägg
9 augusti 2013
Trådstartare
#4
äre ingen som har nått tips??

simoni rimnäisi

730 Inlägg
9 augusti 2013
#5
Hade en polare som hade liknande problem, och för honom så blev insugningsröret platt när laddet kom.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

374 Inlägg
9 augusti 2013
#6
Har du kontrollerat nollställningen så att kammen öppnar fel? Är det någon skillnad om du kopplar ur luftmassemätaren?

Laddtrycksspärren sitter under instrumentpanelen vid pedalstället och ska bryta bränslet vid för högt laddtryck. På 940 vill jag minnas att spärren finns elektroniskt i styrenheten. Det känns dock inte som att det är det här som är orsaken till ditt problem.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

simoni rimnäisi
269 Inlägg
12 augusti 2013
Trådstartare
#7
Ricke W skrev:
Har du kontrollerat nollställningen så att kammen öppnar fel? Är det någon skillnad om du kopplar ur luftmassemätaren?

Laddtrycksspärren sitter under instrumentpanelen vid pedalstället och ska bryta bränslet vid för högt laddtryck. På 940 vill jag minnas att spärren finns elektroniskt i styrenheten. Det känns dock inte som att det är det här som är orsaken till ditt problem.

japp motorn är helt nollställd.. aha.. men 1,0 bar i ladd är då inte för mycke då ja har haft en 745 tic för några år sen som laddade 1,7 å den gick som den skulle..

nä men ja funderar över pumpen i tanken. sitter ju ett cargard 950s larm i bilen och jag har mina funderingar om de kan va me å bryta? för de går inte att larma av skiten så jag rycker ur larm boxen när ja ska åka me bilen tongue

simoni rimnäisi

374 Inlägg
12 augusti 2013
#8
Det är typ vid 1 bar som laddtrycksspärren bryter. På din tidigare så var det med största sannolikhet urkopplad.

Det beror på hur larmet är kopplat och vad den bryter.
Med mitt gamla larm så gick bilen inte att starta om boxen var urkopplad. Men ett dåligt fungerande larm kan vara värt att plocka bort om du inte har tänkt att få det att funka igen, då det kan ställa till med mycket konstiga fel.

Vad händer om du kopplar ur kontakten till luftmassemätaren?

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

4 190 Inlägg
12 augusti 2013
#9
Det kan vara bränslepumpen under bilen också. Jag hade liknande symtom på min 740 tic 87a när pumpen under förarsätet gav sig.


755 Inlägg
12 augusti 2013
#10
kolla så att inte insugsslangen sugs ihop vid ladd, som tidigare skrivare skrev.

If you want to win, You mustn't loose.

simoni rimnäisi
269 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
#11
Ricke W skrev:
Det är typ vid 1 bar som laddtrycksspärren bryter. På din tidigare så var det med största sannolikhet urkopplad.

Det beror på hur larmet är kopplat och vad den bryter.
Med mitt gamla larm så gick bilen inte att starta om boxen var urkopplad. Men ett dåligt fungerande larm kan vara värt att plocka bort om du inte har tänkt att få det att funka igen, då det kan ställa till med mycket konstiga fel.

Vad händer om du kopplar ur kontakten till luftmassemätaren?

okej.. ja har ingen aning hur de e kopplat.. har tagit en kabel direkt från solonoiden på start motorn till batteriet för att kunna starta den iaf..

tar jag ur kontakten till LMM:en så dör bilen tongue

simoni rimnäisi

simoni rimnäisi
269 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
#12
zemet skrev:
Det kan vara bränslepumpen under bilen också. Jag hade liknande symtom på min 740 tic 87a när pumpen under förarsätet gav sig.

den surrar de i iaf så den bör ju funka smile

simoni rimnäisi

simoni rimnäisi
269 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
#13
MSpader skrev:
kolla så att inte insugsslangen sugs ihop vid ladd, som tidigare skrivare skrev.

de gör den inte tongue

simoni rimnäisi

4 190 Inlägg
13 augusti 2013
#14
simonr skrev:
zemet skrev:
Det kan vara bränslepumpen under bilen också. Jag hade liknande symtom på min 740 tic 87a när pumpen under förarsätet gav sig.

den surrar de i iaf så den bör ju funka smile

Inte säkert den fungerar för det, men det är ju ett gott tecken:)

Ta bort slangen in till fuelrailen och stoppa i en flaska. Ta sedan en kabelstump och bygla mellan 30 och 87/1 och sedan mellan 30 och 87/2 och kolla så det kommer soppa som det ska:)


simoni rimnäisi
269 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
#15
zemet skrev:
simonr skrev:
zemet skrev:
Det kan vara bränslepumpen under bilen också. Jag hade liknande symtom på min 740 tic 87a när pumpen under förarsätet gav sig.

den surrar de i iaf så den bör ju funka smile

Inte säkert den fungerar för det, men det är ju ett gott tecken:)

Ta bort slangen in till fuelrailen och stoppa i en flaska. Ta sedan en kabelstump och bygla mellan 30 och 87/1 och sedan mellan 30 och 87/2 och kolla så det kommer soppa som det ska:)

30 och 87/1, å 30 och 87/2???

simoni rimnäisi

Forummoderator
26 397 Inlägg
14 augusti 2013
#16
simonr skrev:
Ricke W skrev:
Har du kontrollerat nollställningen så att kammen öppnar fel? Är det någon skillnad om du kopplar ur luftmassemätaren?

Laddtrycksspärren sitter under instrumentpanelen vid pedalstället och ska bryta bränslet vid för högt laddtryck. På 940 vill jag minnas att spärren finns elektroniskt i styrenheten. Det känns dock inte som att det är det här som är orsaken till ditt problem.

japp motorn är helt nollställd.. aha.. men 1,0 bar i ladd är då inte för mycke då ja har haft en 745 tic för några år sen som laddade 1,7 å den gick som den skulle..

nä men ja funderar över pumpen i tanken. sitter ju ett cargard 950s larm i bilen och jag har mina funderingar om de kan va me å bryta? för de går inte att larma av skiten så jag rycker ur larm boxen när ja ska åka me bilen tongue

Hahaha..jomenvisst.

Bara för skojs skull..prova och ställa ner laddet med denna och se om du får samma reaktioner som du har nu?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

simoni rimnäisi
269 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
#17
Mack skrev:
simonr skrev:
Ricke W skrev:
Har du kontrollerat nollställningen så att kammen öppnar fel? Är det någon skillnad om du kopplar ur luftmassemätaren?

Laddtrycksspärren sitter under instrumentpanelen vid pedalstället och ska bryta bränslet vid för högt laddtryck. På 940 vill jag minnas att spärren finns elektroniskt i styrenheten. Det känns dock inte som att det är det här som är orsaken till ditt problem.

japp motorn är helt nollställd.. aha.. men 1,0 bar i ladd är då inte för mycke då ja har haft en 745 tic för några år sen som laddade 1,7 å den gick som den skulle..

nä men ja funderar över pumpen i tanken. sitter ju ett cargard 950s larm i bilen och jag har mina funderingar om de kan va me å bryta? för de går inte att larma av skiten så jag rycker ur larm boxen när ja ska åka me bilen tongue

Hahaha..jomenvisst.

Bara för skojs skull..prova och ställa ner laddet med denna och se om du får samma reaktioner som du har nu?

ska kolla de.. har pysventil på den så de e lätta fixat smile

simoni rimnäisi

4 190 Inlägg
14 augusti 2013
#18
simonr skrev:
zemet skrev:
simonr skrev:

den surrar de i iaf så den bör ju funka smile

Inte säkert den fungerar för det, men det är ju ett gott tecken:)

Ta bort slangen in till fuelrailen och stoppa i en flaska. Ta sedan en kabelstump och bygla mellan 30 och 87/1 och sedan mellan 30 och 87/2 och kolla så det kommer soppa som det ska:)

30 och 87/1, å 30 och 87/2???

Bakom myntfacket/askkoppen där säkringarna och reläna sitter så sitter ett stort vitt relä. Ta loss det och kolla under. På undersidan av relät så står siffrorna jag pratade om.

Bygla i relähållaren så ska pumparna börja gå.


simoni rimnäisi
269 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
#19
zemet skrev:
simonr skrev:
zemet skrev:

Inte säkert den fungerar för det, men det är ju ett gott tecken:)

Ta bort slangen in till fuelrailen och stoppa i en flaska. Ta sedan en kabelstump och bygla mellan 30 och 87/1 och sedan mellan 30 och 87/2 och kolla så det kommer soppa som det ska:)

30 och 87/1, å 30 och 87/2???

Bakom myntfacket/askkoppen där säkringarna och reläna sitter så sitter ett stort vitt relä. Ta loss det och kolla under. På undersidan av relät så står siffrorna jag pratade om.

Bygla i relähållaren så ska pumparna börja gå.

ahaa de va så du menade ja smile ska kolla de

simoni rimnäisi

1 532 Inlägg
14 augusti 2013
#20
Givarna på kopplingskåpan hade gått på min TIC o då varva den 3400-3500 varv bara.



Sök