11.5L/100km är ingen dålig siffra i stadstrafik om du är lite gasglad, enligt de officiella siffrorna skall den dricka nästan 1dl mer per mil vid ren stadskörning.
Däremot så dricker en dieselbil i regel mindre bränsle än en bensindriven bil även om den inte blivit helt genomvarm, skall du köra mycket korta sträckor i stadstrafik bör du däremot tänka på att exempelvis dieselmotorns partikelfilter tycker illa om det. Byter du till diesel för ekonomins skull bör du även räkna med den högre skatten, högre servicekostnader och att där finns mer som kan krångla på en modern turbodiesel vilket i längden kräver sitt av plånboken.
Dessutom dricker inte en bil automatiskt 5L/100km bara för att den dricker diesel som många tyvärr tror, en 325d motsvarande din bil dricker närmre eller runt 10L/100km vid stadskörning i praktiken men visst det blir mindre än idag. Ta reda på hur mycket du kör per år, hur mycket du hade sparat per mil på en diesel och hur mycket mer en diesel kostar i skatt, underhåll och eventuellt försäkring är mitt tips.
Dessutom rekommenderar jag att du skall provköra ordentligt, en raka bensinsexa som den du har idag är en av de mjukaste motorerna du kan köra eftersom de rent fysiskt är i naturlig balans med ytterst lite eller inga vibrationer alls . En diesel är en helt annan sak de både vibrerar och låter lite, särskilt på tomgång samt lägre varv där man för det mesta ligger vid stadskörning.
Även om du sparar en liten slant på att byta, är den motorn du har idag värd merkostnaden jämfört med en råare (men snålare) diesel eller inte?
Senast redigerat av Rquired (1 augusti 2013)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.