2790
Sök

Crossmoped (Derbi Senda) går dåligt efter byte av avgasrör.

7 Inlägg
2 augusti 2013
Trådstartare
#1
Hej! Det är så att efter att jag har bytt avgasrör från original till ett Metrakit Thrower ALU så går mopeden verkligen dåligt, jag har även drevat om den, 13/53 just nu, originalet var 13/65.

Just nu har den vääldigt svårt för att varva ut riktigt och den går bara allmänt dåligt, den ORKAR inte alltså.

Innan bytet av avgassystem så gick den finfint utan problem, jag letade efter tjuvluft och har bestyckat om den m.m., blev less och lämnade in den på verkstad där dom rengjorde förgasare och en massa annat för att ändra bensinflödet (pilla med nålen m.m.) men problemet återstår. Fick idag tips av någon som sade att systemet kunde vara pluggat (jag köpte det begagnat så fick inte så mycket information) men ser då ingen plugg i mynningen som det ska vara i de pluggade systemen...

Det jag tänkte försöka med nu är att sota ur röret med kallavfettning och se om det hjälper men känns lite som en longshot.. Någon kunnig här som kan ha någon idé om vad problemet är? Blir tokig snart.

Tack i förhand! smile

Påstängd
1 197 Inlägg
2 augusti 2013
#2
Häll i bensin eller t-röd och skaka om, tänd sen på.
Asläskigt första gången man gör de, kan smälla rätt bra. tongue


61 Inlägg
2 augusti 2013
#3
Det är en kombination melkan luft och bensin...
Vad du för luftfilter?
Byta munstycken?

Original är det optimerat, börjar du ändra något så måste du ofta korrigera nåt annat.

<passing side - suicide>

En såndär Multitasker
152 Inlägg
2 augusti 2013
#4
Ghurra skrev:
Det är en kombination melkan luft och bensin...
Vad du för luftfilter?
Byta munstycken?

Original är det optimerat, börjar du ändra något så måste du ofta korrigera nåt annat.

är garanterat munstycken som inte har justeras


du har ändrat förbränningsration ( om vi kan kallar det så ... ? )

du har ett mer avgasvänligare system på utblåset och det bidrar att han vill antingen ha mer soppa eller mer luft ( detta fallet är du får för lite soppa och lagom med luft )

så det är bara byta upp sig i munstycken då jag ska montera samma rör på min moppe nu innan försäljning


ett bra rikt märke är att runt 12-14 stlar större än orginal är rekomenderat på ett annat avgassystem och allting orgianl

men just för din motor är din motor så kan man omöjligt veta vilket munstycke just du ska ha, det är bara att testa gå uppåt ( runt detta 12-14 )


vid andra frågor så får jag hänvisa dig till www.twostrokeraiders.se
hängde mycket där när jag var yngre och dem kan ta väll hand om dig och din maskin samt svara på frågor.

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !

7 Inlägg
2 augusti 2013
Trådstartare
#5
Walleandersson skrev:
Ghurra skrev:
Det är en kombination melkan luft och bensin...
Vad du för luftfilter?
Byta munstycken?

Original är det optimerat, börjar du ändra något så måste du ofta korrigera nåt annat.

är garanterat munstycken som inte har justeras


du har ändrat förbränningsration ( om vi kan kallar det så ... ? )

du har ett mer avgasvänligare system på utblåset och det bidrar att han vill antingen ha mer soppa eller mer luft ( detta fallet är du får för lite soppa och lagom med luft )

så det är bara byta upp sig i munstycken då jag ska montera samma rör på min moppe nu innan försäljning


ett bra rikt märke är att runt 12-14 stlar större än orginal är rekomenderat på ett annat avgassystem och allting orgianl

men just för din motor är din motor så kan man omöjligt veta vilket munstycke just du ska ha, det är bara att testa gå uppåt ( runt detta 12-14 )


vid andra frågor så får jag hänvisa dig till www.twostrokeraiders.se
hängde mycket där när jag var yngre och dem kan ta väll hand om dig och din maskin samt svara på frågor.

Tack för svaret

MEN det är nog inte bestyckningsfel, det som satt på var 96, jag har testat allt från lägre till högre, har testat från 76 till 115.

Jag har originalluftfilter.
Senast redigerat av tratthalvan (2 augusti 2013)

En såndär Multitasker
152 Inlägg
2 augusti 2013
#6
och efter man har läst igenom allting och förståt man har missat några inlägg så tar jag några andra tips

"spränga röret" är en bra ide då ullen i MK rören har en tendens att ja .... blocka det ... har haft det med minst ett rör innan jag skaffa det här

se över bestycknigen en gång till

jag tror snarare mer på det sissta alt för det är oftast det som ingen kan ( säger jag inte att du inte kan men jag vill gärna veta hur du har gjort )

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !

7 Inlägg
2 augusti 2013
Trådstartare
#7
Walleandersson skrev:
och efter man har läst igenom allting och förståt man har missat några inlägg så tar jag några andra tips

"spränga röret" är en bra ide då ullen i MK rören har en tendens att ja .... blocka det ... har haft det med minst ett rör innan jag skaffa det här

se över bestycknigen en gång till

jag tror snarare mer på det sissta alt för det är oftast det som ingen kan ( säger jag inte att du inte kan men jag vill gärna veta hur du har gjort )

Jo jag förstår att man kan ha för bråttom osv men nu har jag ju även lämnat in den på verkstad och gav då mekanikern munstyckesseten och även han har alltså testat att bestycka om den.

"Spränga röret"? Har kört med kallavfettning nu och ska låta verka över natten men behöver det sprängas tro? smile

5 119 Inlägg
3 augusti 2013
#8
Hade liknande problem på min dtr när ja åkte moppe. Bytte till trimpipa och laborerade med munstycken utan att den gick mycket bättre. Bytte sedan till en trim cdi-box och laborera vidare men munstycken och då vart det snurr på den.
Mätte lite hastigheter.
Orginal-35
Trimpipa-45
Trim-cdi och orginalsystem- 45
Trim-cdi och trimpipa 90+

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

280 Inlägg
3 augusti 2013
#9
"Innan bytet av avgassystem så gick den finfint utan problem"

Var drevningen gjord innan byte av avgassystemet?

/Fredrik


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
3 augusti 2013
#10
dela själva ljuddämparen och kolla så där är fritt flås, sen ser du över din bestyckning en gång till

måste också fråga som ovanstående var drevningen gjord innan pip bytet ? är cdi boxen bytt ? den är ju väldigt strypt där annars ... fick en senda till att göra 75 ärliga på gps med pip byte och cdi box med orginal drevning, detta var 90 på mätaren


7 Inlägg
3 augusti 2013
Trådstartare
#11
crescentcompact skrev:
"Innan bytet av avgassystem så gick den finfint utan problem"

Var drevningen gjord innan byte av avgassystemet?

/Fredrik

CHEEVA skrev:
dela själva ljuddämparen och kolla så där är fritt flås, sen ser du över din bestyckning en gång till

måste också fråga som ovanstående var drevningen gjord innan pip bytet ? är cdi boxen bytt ? den är ju väldigt strypt där annars ... fick en senda till att göra 75 ärliga på gps med pip byte och cdi box med orginal drevning, detta var 90 på mätaren

Jag bytte avgassystem och drevning på samma gång innan jag körde mopeden.

CDI-boxen är strypt på äldre modeller tror jag, har X-Race 04 och den stryper inte förrän 12 000 RPM

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
3 augusti 2013
#12
tratthalvan skrev:
crescentcompact skrev:
"Innan bytet av avgassystem så gick den finfint utan problem"

Var drevningen gjord innan byte av avgassystemet?

/Fredrik

CHEEVA skrev:
dela själva ljuddämparen och kolla så där är fritt flås, sen ser du över din bestyckning en gång till

måste också fråga som ovanstående var drevningen gjord innan pip bytet ? är cdi boxen bytt ? den är ju väldigt strypt där annars ... fick en senda till att göra 75 ärliga på gps med pip byte och cdi box med orginal drevning, detta var 90 på mätaren

Jag bytte avgassystem och drevning på samma gång innan jag körde mopeden.

CDI-boxen är strypt på äldre modeller tror jag, har X-Race 04 och den stryper inte förrän 12 000 RPM

cdin är strypt på din också smile var en 06 xtream jag hade... den ska varva betydligt mer än 12 000 ! 15 500 varvade min smile


7 Inlägg
3 augusti 2013
Trådstartare
#13
CHEEVA skrev:
tratthalvan skrev:
crescentcompact skrev:
"Innan bytet av avgassystem så gick den finfint utan problem"

Var drevningen gjord innan byte av avgassystemet?

/Fredrik

CHEEVA skrev:
dela själva ljuddämparen och kolla så där är fritt flås, sen ser du över din bestyckning en gång till

måste också fråga som ovanstående var drevningen gjord innan pip bytet ? är cdi boxen bytt ? den är ju väldigt strypt där annars ... fick en senda till att göra 75 ärliga på gps med pip byte och cdi box med orginal drevning, detta var 90 på mätaren

Jag bytte avgassystem och drevning på samma gång innan jag körde mopeden.

CDI-boxen är strypt på äldre modeller tror jag, har X-Race 04 och den stryper inte förrän 12 000 RPM

cdin är strypt på din också smile var en 06 xtream jag hade... den ska varva betydligt mer än 12 000 ! 15 500 varvade min smile

Men även om den är strypt så ska väl inte moppen gå som piss? Ska väl endast strypas men nu orkar den ju inte alls. sad

280 Inlägg
3 augusti 2013
#14
Testa att plocka tillbaka orginaldrevet bak, kanske får du en helt "ny" moped, det är ju ganska många kuggar du har drevat vilket gör att den inte orkar.

/Fredrik
Senast redigerat av crescentcompact (3 augusti 2013)


5 119 Inlägg
3 augusti 2013
#15
tratthalvan skrev:
CHEEVA skrev:
tratthalvan skrev:
crescentcompact skrev:
"Innan bytet av avgassystem så gick den finfint utan problem"

Var drevningen gjord innan byte av avgassystemet?

/Fredrik


Jag bytte avgassystem och drevning på samma gång innan jag körde mopeden.

CDI-boxen är strypt på äldre modeller tror jag, har X-Race 04 och den stryper inte förrän 12 000 RPM

cdin är strypt på din också smile var en 06 xtream jag hade... den ska varva betydligt mer än 12 000 ! 15 500 varvade min smile

Men även om den är strypt så ska väl inte moppen gå som piss? Ska väl endast strypas men nu orkar den ju inte alls. sad

Fast en cdi gör ju mera än att flytta varvstoppet. Den justerar ju tändkurvor osv och kan vara så att tändningen original är programerad för lägre hastighet på bränsle/luftblandningen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 196 Inlägg
3 augusti 2013
#16
Jag hade 15/53 tror jag det va min senda, den gick som fan 1-5an men orkade inte varva ur 6an, så fick byta till 14 fram, då gick den mkt bättre

32 Inlägg
3 augusti 2013
#17
MetraKit är låg/mellanvarvigt, så att byta CDI-box bör inte göra någon skillnad.

Fel munstycke eller för tung drevning är min gissning.


7 Inlägg
3 augusti 2013
Trådstartare
#18
crescentcompact skrev:
Testa att plocka tillbaka orginaldrevet bak, kanske får du en helt "ny" moped, det är ju ganska många kuggar du har drevat vilket gör att den inte orkar.

/Fredrik

Förstår inte vad du menar? Hehe.. Ska jag dreva till 65 sedan tillbaka till 53? tongue

Brake for nobody
85 Inlägg
3 augusti 2013
#19
Haft samma problem oxå. Jag borrade upp några småhål i luftburken! Sen blev min en helt ny moped som gick jävligt bra, med skönt axx och bra toppfart

Get in, shut up and hold on
Sluta vela, ladda mera

Forummoderator
18 009 Inlägg
3 augusti 2013
#20
Moped-tråd kan jag i undantagsfall släppa igenom om brukaren är över 18 år och har bilar dessutom. Men i detta fall så låser jag tråden.

Lycka till med moppen och lova att du lägger upp en bil när det är dags!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök