Hej! Det är så att efter att jag har bytt avgasrör från original till ett Metrakit Thrower ALU så går mopeden verkligen dåligt, jag har även drevat om den, 13/53 just nu, originalet var 13/65.
Just nu har den vääldigt svårt för att varva ut riktigt och den går bara allmänt dåligt, den ORKAR inte alltså.
Innan bytet av avgassystem så gick den finfint utan problem, jag letade efter tjuvluft och har bestyckat om den m.m., blev less och lämnade in den på verkstad där dom rengjorde förgasare och en massa annat för att ändra bensinflödet (pilla med nålen m.m.) men problemet återstår. Fick idag tips av någon som sade att systemet kunde vara pluggat (jag köpte det begagnat så fick inte så mycket information) men ser då ingen plugg i mynningen som det ska vara i de pluggade systemen...
Det jag tänkte försöka med nu är att sota ur röret med kallavfettning och se om det hjälper men känns lite som en longshot.. Någon kunnig här som kan ha någon idé om vad problemet är? Blir tokig snart.
Det är en kombination melkan luft och bensin... Vad du för luftfilter? Byta munstycken?
Original är det optimerat, börjar du ändra något så måste du ofta korrigera nåt annat.
är garanterat munstycken som inte har justeras
du har ändrat förbränningsration ( om vi kan kallar det så ... ? )
du har ett mer avgasvänligare system på utblåset och det bidrar att han vill antingen ha mer soppa eller mer luft ( detta fallet är du får för lite soppa och lagom med luft )
så det är bara byta upp sig i munstycken då jag ska montera samma rör på min moppe nu innan försäljning
ett bra rikt märke är att runt 12-14 stlar större än orginal är rekomenderat på ett annat avgassystem och allting orgianl
men just för din motor är din motor så kan man omöjligt veta vilket munstycke just du ska ha, det är bara att testa gå uppåt ( runt detta 12-14 )
vid andra frågor så får jag hänvisa dig till www.twostrokeraiders.se hängde mycket där när jag var yngre och dem kan ta väll hand om dig och din maskin samt svara på frågor.
Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !
Det är en kombination melkan luft och bensin... Vad du för luftfilter? Byta munstycken?
Original är det optimerat, börjar du ändra något så måste du ofta korrigera nåt annat.
är garanterat munstycken som inte har justeras
du har ändrat förbränningsration ( om vi kan kallar det så ... ? )
du har ett mer avgasvänligare system på utblåset och det bidrar att han vill antingen ha mer soppa eller mer luft ( detta fallet är du får för lite soppa och lagom med luft )
så det är bara byta upp sig i munstycken då jag ska montera samma rör på min moppe nu innan försäljning
ett bra rikt märke är att runt 12-14 stlar större än orginal är rekomenderat på ett annat avgassystem och allting orgianl
men just för din motor är din motor så kan man omöjligt veta vilket munstycke just du ska ha, det är bara att testa gå uppåt ( runt detta 12-14 )
vid andra frågor så får jag hänvisa dig till www.twostrokeraiders.se hängde mycket där när jag var yngre och dem kan ta väll hand om dig och din maskin samt svara på frågor.
Tack för svaret
MEN det är nog inte bestyckningsfel, det som satt på var 96, jag har testat allt från lägre till högre, har testat från 76 till 115.
och efter man har läst igenom allting och förståt man har missat några inlägg så tar jag några andra tips
"spränga röret" är en bra ide då ullen i MK rören har en tendens att ja .... blocka det ... har haft det med minst ett rör innan jag skaffa det här
se över bestycknigen en gång till
jag tror snarare mer på det sissta alt för det är oftast det som ingen kan ( säger jag inte att du inte kan men jag vill gärna veta hur du har gjort )
Jo jag förstår att man kan ha för bråttom osv men nu har jag ju även lämnat in den på verkstad och gav då mekanikern munstyckesseten och även han har alltså testat att bestycka om den.
"Spränga röret"? Har kört med kallavfettning nu och ska låta verka över natten men behöver det sprängas tro?
Hade liknande problem på min dtr när ja åkte moppe. Bytte till trimpipa och laborerade med munstycken utan att den gick mycket bättre. Bytte sedan till en trim cdi-box och laborera vidare men munstycken och då vart det snurr på den. Mätte lite hastigheter. Orginal-35 Trimpipa-45 Trim-cdi och orginalsystem- 45 Trim-cdi och trimpipa 90+
dela själva ljuddämparen och kolla så där är fritt flås, sen ser du över din bestyckning en gång till
måste också fråga som ovanstående var drevningen gjord innan pip bytet ? är cdi boxen bytt ? den är ju väldigt strypt där annars ... fick en senda till att göra 75 ärliga på gps med pip byte och cdi box med orginal drevning, detta var 90 på mätaren
"Innan bytet av avgassystem så gick den finfint utan problem"
Var drevningen gjord innan byte av avgassystemet?
/Fredrik
CHEEVA skrev:
dela själva ljuddämparen och kolla så där är fritt flås, sen ser du över din bestyckning en gång till
måste också fråga som ovanstående var drevningen gjord innan pip bytet ? är cdi boxen bytt ? den är ju väldigt strypt där annars ... fick en senda till att göra 75 ärliga på gps med pip byte och cdi box med orginal drevning, detta var 90 på mätaren
Jag bytte avgassystem och drevning på samma gång innan jag körde mopeden.
CDI-boxen är strypt på äldre modeller tror jag, har X-Race 04 och den stryper inte förrän 12 000 RPM
"Innan bytet av avgassystem så gick den finfint utan problem"
Var drevningen gjord innan byte av avgassystemet?
/Fredrik
CHEEVA skrev:
dela själva ljuddämparen och kolla så där är fritt flås, sen ser du över din bestyckning en gång till
måste också fråga som ovanstående var drevningen gjord innan pip bytet ? är cdi boxen bytt ? den är ju väldigt strypt där annars ... fick en senda till att göra 75 ärliga på gps med pip byte och cdi box med orginal drevning, detta var 90 på mätaren
Jag bytte avgassystem och drevning på samma gång innan jag körde mopeden.
CDI-boxen är strypt på äldre modeller tror jag, har X-Race 04 och den stryper inte förrän 12 000 RPM
cdin är strypt på din också var en 06 xtream jag hade... den ska varva betydligt mer än 12 000 ! 15 500 varvade min
"Innan bytet av avgassystem så gick den finfint utan problem"
Var drevningen gjord innan byte av avgassystemet?
/Fredrik
CHEEVA skrev:
dela själva ljuddämparen och kolla så där är fritt flås, sen ser du över din bestyckning en gång till
måste också fråga som ovanstående var drevningen gjord innan pip bytet ? är cdi boxen bytt ? den är ju väldigt strypt där annars ... fick en senda till att göra 75 ärliga på gps med pip byte och cdi box med orginal drevning, detta var 90 på mätaren
Jag bytte avgassystem och drevning på samma gång innan jag körde mopeden.
CDI-boxen är strypt på äldre modeller tror jag, har X-Race 04 och den stryper inte förrän 12 000 RPM
cdin är strypt på din också var en 06 xtream jag hade... den ska varva betydligt mer än 12 000 ! 15 500 varvade min
Men även om den är strypt så ska väl inte moppen gå som piss? Ska väl endast strypas men nu orkar den ju inte alls.
Testa att plocka tillbaka orginaldrevet bak, kanske får du en helt "ny" moped, det är ju ganska många kuggar du har drevat vilket gör att den inte orkar.
/Fredrik
Senast redigerat av crescentcompact (3 augusti 2013)
"Innan bytet av avgassystem så gick den finfint utan problem"
Var drevningen gjord innan byte av avgassystemet?
/Fredrik
Jag bytte avgassystem och drevning på samma gång innan jag körde mopeden.
CDI-boxen är strypt på äldre modeller tror jag, har X-Race 04 och den stryper inte förrän 12 000 RPM
cdin är strypt på din också var en 06 xtream jag hade... den ska varva betydligt mer än 12 000 ! 15 500 varvade min
Men även om den är strypt så ska väl inte moppen gå som piss? Ska väl endast strypas men nu orkar den ju inte alls.
Fast en cdi gör ju mera än att flytta varvstoppet. Den justerar ju tändkurvor osv och kan vara så att tändningen original är programerad för lägre hastighet på bränsle/luftblandningen.
Testa att plocka tillbaka orginaldrevet bak, kanske får du en helt "ny" moped, det är ju ganska många kuggar du har drevat vilket gör att den inte orkar.
/Fredrik
Förstår inte vad du menar? Hehe.. Ska jag dreva till 65 sedan tillbaka till 53?