2674
Sök

Motorproblem efter byte till optiflowfilter, Audi A4 1.8T -97

8 Inlägg
3 november 2006
Trådstartare
#1
Hej allihopa!

Bytte till ett BSR optiflowfilter för att bilen skulle låta lite roligare, ca 2 veckor efter bytet så började bilen gå dåligt. Jag har inte samma vridmoment på någon av växlarna, och så händer det emellanåt att vid full gas på 3:an så "dör" effekten vid 5500 varv, allt bara försvinner.

Har märkt av att bilen är slöare och toppfarten har minskat med ca 20km/h. Har haft den inlämnad på verkstad men dem trodde det var dumpens fel pga trasig o-ring. Nu är originaldumpen monterad men bilen går fortfarande lika illa och dem vet inte vad det kan vara.

Har hört att luftmassemätaren är väldigt känslig, låter det som att det kan vara den? Har även hört att man kan inte kontrollera om det är den som är trasig. Känner inte riktigt för att köpa en ny lmm bara för att testa om det kan vara den, dem är inte precis gratis. Det är inga felkoder i datorn eller dylikt.

Tacksam för all hjälp jag kan få!


29 Inlägg
4 november 2006
#2
Hmm när min Lmm gick sönder.. SÅ fick jag väldigt väldigt ostabil tomgång, och över 4500rpm så totalt tvärdog motorn i princip! Det ända jag vet att du kan kolla det på är om du kopplar ut lmm'en och startar bilen. Går den bättre på tomgång då så ska det vara Lmmen som e kass.



//mvh Richard

8 Inlägg
4 november 2006
Trådstartare
#3
Min tomgång är hur stabil som helst, och det är bara ibland på trean som effekten försvinner på högt varv. Men bilen är hur som helst slöare på alla växlar hela tiden mot vad den var förut... sad


14 Inlägg
4 november 2006
#4
99% säkert att massm är slut, du kan även plocka bort den och kolla in i den,  du ska se en tråd innuti den har säkert brunnit av (tråden är tjock som ett hårstrå och kan brinna upp pga filteroljan)

Jag gasar tills det rasar!

8 Inlägg
4 november 2006
Trådstartare
#5
Okej! Ska kika imorgon.. Sånt där borde BSR varna för om det nu är det som är fel. Ska jag köra med torrt öppet koniskt filter i framtiden för att inte kunna sabba lmm eller bör jag byta tillbaka till originalluftburken?


14 Inlägg
4 november 2006
#6
audi är känsliga som fan orginalburken är tyvärr det bästa alternativet

Jag gasar tills det rasar!

41 Inlägg
4 november 2006
#7
Tjenare!

Jag känner igen ditt problem. Det är känt att LMM väldigt lätt kan gå sönder om man kör med öppet sportluftfilter på Audi. Jag hade själv en A3 en gång i tiden och fick samma problem med LMM efter byte till just samma filter som du har. Jag köpte en ny LMM och problemet försvann.

Med tanke på dina symptom så är det, precis som det skrevs tidigare, 99% säkert att det är din LMM som är trasig.

Kolla LMM och se efter. Ser du även massa olja och skit på tråden är sannolikheten stor att den är trasig.

/Mvh Robban - XZ-Evo

Någon Form Av Proffs
214 Inlägg
4 november 2006
#8
kabel87 skrev:
Hmm när min Lmm gick sönder.. SÅ fick jag väldigt väldigt ostabil tomgång, och över 4500rpm så totalt tvärdog motorn i princip! Det ända jag vet att du kan kolla det på är om du kopplar ut lmm'en och startar bilen. Går den bättre på tomgång då så ska det vara Lmmen som e kass.



//mvh Richard

Jag kopplade bort sladden till min och då dog den och inte ville starta!!!
Men min Audi mor för tillfälligt inte alls bra!

Januari 2007 Försvann 9 Meter Av Skåne!!!

8 Inlägg
4 november 2006
Trådstartare
#9
Jag kopplade bort sladden till min och då dog den och inte ville starta!!!
Men min Audi mor för tillfälligt inte alls bra!

Jag tänker inte koppla ur min lmm, bara kika på den och skaffa en ny om den verkar dålig. När jag ändå har en tråd så kan jag fråga om ni audivänner vet exakt vad som är fel i framvagnen när det börjar låta som att man kör över vita vägstreck fast man kör rakt fram på en väg som inte har vägstreck? Dugligt irriterande.


14 Inlägg
4 november 2006
#10
Den var lite klurig kan vara hjullager,drivknut,däcken vibrerar den oxså???

Jag gasar tills det rasar!

8 Inlägg
4 november 2006
Trådstartare
#11
Malmgren828 skrev:
Den var lite klurig kan vara hjullager,drivknut,däcken vibrerar den oxså???

Den vibrerar inte så pass att det är kännbart. Kör jag med stereon på så glömmer jag bort felet X) Ignorerar det helst, orkar inte med mer fel! Däcken är det inte, för problemet fortsatte sen jag bytte till vinterdäcken.


14 Inlägg
4 november 2006
#12
ok blir skivorna varma ev hela fälgen? Kan även vara resterna av någons katt som inte vill lossna,sånt händer!!!

Jag gasar tills det rasar!

8 Inlägg
4 november 2006
Trådstartare
#13
Malmgren828 skrev:
ok blir skivorna varma ev hela fälgen? Kan även vara resterna av någons katt som inte vill lossna,sånt händer!!!

Skivorna blir varma men det är antagligen för att jag bromsar, men har nyss bytt alla skivor och belägg, problemet fortsatte. Jag trodde oxå det var skivorna först för jag hade massa missljud från dem innan för dem var helt slut, men det försvann som sagt inte när jag bytte skivor. Någons katt bör det inte vara, det borde jag ha märkt.. smile


14 Inlägg
4 november 2006
#14
Det finns VÄÄÄÄLDIGT små katter... skämo å sido jag tror på hjullager i första hand drivknut i andra och tredje Korn på högsta volym.

Jag gasar tills det rasar!

8 Inlägg
4 november 2006
Trådstartare
#15
Malmgren828 skrev:
Det finns VÄÄÄÄLDIGT små katter... skämo å sido jag tror på hjullager i första hand drivknut i andra och tredje Korn på högsta volym.

Tack för hjälpen, nu har jag en del att undersöka/byta ut på bilen smile Får bli tredje valet fram tills löning smile


1 Inlägg
27 januari 2007
#16
Hejsan
Jag ska byta drivknut på min honda civic -89 men kan inte få loss bultarna runt hjulhuset. Muttrarna var inga problem men bultarna sitter som sten. Hur gör jag!

69 Inlägg
22 maj 2007
#17
Länkarmarna brukar fara titt som tätt....be en kompis ratta lite fram och tillbaka med motorn avstängd små små rattrörelser fram och tillbaka..medans du tittar på länkarmarnas kopplingar..jämnför höger och vänstersida det syns/hörs direkt om det är glappa...
kostar runt 800 spänn relativt lätt att byta eftersom det sällan hinner rosta fast innan det är dax att byta igen tongue


Sök