Bass boost ska man vara försiktig med, men helst inte använda den alls. Den funktionen gör att ett visst begränsat frekvensområde i basen förstärks extra mycket, ofta frekvenserna runt 40-50 Hz, och steget måste då jobba mycket hårt för att förstärka dem.
Vrider man upp kontrollen till 3 dB så blir det samma sak som att steget förstärker dubbelt så mycket, men vrider man till 6 dB så motsvarar det att steget förstärker 4 gånger så mycket. Man ser då att risken för överbelastning av steget är ganska stor och det kan snabbt börja ge ut dålig signal, som i sin tur värmer upp basens talspole extra mycket. Dessa saker kan sluta med sönderbränd talspole och kanske överhettat steg.
Att din bas stinker kan mycket väl bero på att steget skickar ut dålig signal, jag rekommenderar att slå av bass boost och istället grundinställa stegets gainkontroll:
Vrid stegets gainkontroll max moturs och slå sedan igång stereon med den musik du brukar lyssna på, vrid upp stereons volym till ca 70-75% av max. Vrid nu långsamt upp stegets gain tills ljudet precis börjar låta illa, då vrider du tillbaka litegrann tills ljudet låter bra igen.
I detta läge är stegets gain inställd så att förstärkningen matchar stereons utsignal och ljudet borde inte låta dåligt fastän stereons volym är högt uppvriden. Alla tonkontroller på stereon (bas, diskant, EQ) och steget (bass boost) ska vara avstängda eller i neutralläge när du ställer in stegets gain.
128 dB är inte alls dåligt och jag tycker att du kan vara nöjd, men det jag menar är att utifrån vad dagens basar och slutsteg har möjlighet att prestera så är inte 128 dB anmärkningsvärt högt rent generellt.