Håller med Torpis!
Autobahn är ingen höjdare. Tycker iofs att folk generellt har vett, men idioter finns som alltid.
Det där med att samma bil envisas med att köra om en hela tiden, för att sedan slå av och tvinga dig köra om igen, igen och igen ... känner jag igen.
Men om man nu ska envisas att köra autobahn:
Håll koll! Gäller både framåt och i backspegeln.
Den största faran framåt är stillastående köer (Stau). De kan uppkomma lika plötsligt som de upplöses. Därför jäkligt viktigt att ha blicken så långt framåt som möjligt. Föreställ dig själv att du kommer där i 150 km/h ++ och upptäcker att trafiken några hundra meter bort står still. Inte kul. Så planera körningen, blicken framåt och även fokus extra långt framåt.
Folk brukar tända varningsblinkerserna för att göra övriga uppmärksamma på att trafiken på detta.
Det är av yttersta vikt att alltid ligga två/tre steg framåt i din körning och körstil. Impulsiva beteenden på autobahn är ingen höjdare.
Bakåt om någon Snurre Sprätt kommer i 200 km/h++. Händer, men mycket av snacket om hur vanliga dessa är, är överdrivet, även på fri fart-sträckorna.
Marschar du 150-160 km/h så vågar jag lova att du följer trafikrytmen helt ok, även för att ligga i yttersta omkörningsfil. Dock: Håll alltid koll bakåt. De extrema hastigheterna är ovanliga, men förekommer.
I de få fall det inträffar så är dina 150-160 km/h i princip farmor-Anka på söndagstur.
Håll även koll på hastighetsskyltar. Andelen sträckor med fri fart blir allt färre. Och hastighetsövervakning tillämpas givetvis.
I regel gäller 120 km/h, på vissa sträckor så lite som 80 km/h.
Vägarbeten är mer regel än undantag, precis som Torpis nämner. Dessa sträckor kan också vara mycket långa (mil). Vid vägarbeten med omdragna filer är yttersta högerfil alltid bredare än övriga filer, allt för att lastbilar lättare ska kunna manövrera.
Känner du dig osäker när marginalerna krymper rekommenderar jag dig varmt att använda nämnda högerfil i dessa lägen. En ovan förare som är lite stressad i omkörningsfilen under de begränsade filer som vägarbetssträckor bjuder på är ingen dröm och kan sluta väldigt illa. Föreställ dig betongsuggor på vänster sida av bilen och en långtradare på höger sida, allt med mycket knappa marginaler, dundrades i 80-100 km/h, så får du en hint.
Har du möjlighet, avverka den längsta autobahn-sträckan som du har planerat under helgdag/dagtid.
Då råder, i stort, lastbilsförbud på samtliga motorvägssträckningar genom Tyskland. Ett förbud som märks.
Risken för kö (Stau) minskar också drastiskt.
Ha dricka i bilen! Alltid!
Hamnar du i en kö (vilket man nästan får räkna med när man närmar sig någon av de större städerna), så kan du bli sittande i den ett bra tag. Ibland löser de sig på några minuter, ibland kan det ta närmare en timma innan du når punkten där trafiken flyter på bra igen.
Av samma anledning är det en god idé att tömma blåsan regelbundet, även om behovet inte känns så trängande.
Vid absolut minsta tecken på trötthet: Kör in på närmaste avfart/rastställe etc. Byt förare eller ta ett break!
Autobahn är definitivt inget ställe som du vill såsa okontrollerat mellan filerna ...
Håll koll på miljözonerna!
Har inte så mycket med autobahn att göra, men ...
Se till att lösa ett särskilt miljömärke hos valfri tysk besiktningsstation. Flera större tyska städer är miljözoner och då krävs sådan plakett. Gäller bilens livslängd ut och kostar någonstans runt 5 Euro att lösa på plats (går att beställa hem i förväg, tror leveranstiden hem är 2-3 veckor).
Konsekvenserna om du blir ertappad i sådan zon utan plakett är böter och bärgning (på din bekostnad) ut ur zonen. Har inte varit med om, eller hört talas om, att detta hänt i praktiken. Men knappast värt risken sett till den blygsamma kostnad som ger dig tillstånd att köra i dessa zoner.
Finns hos exempelvis Dekra m.fl.
Du måste givetvis ha bilens registreringsbevis med dig om du fixar det på plats.
Slutligen, om ditt mål bara är att passera Tyskland, i jakten på syd-Europa:
Skit i autobahn helt och hållet. Kör genom Polen!
Har ett helt nytt motorvägsnät uppbyggt som är markant bättre än autobahn ur flera aspekter.
Fortfarande 2-3-4-filiga sträckor, men betydligt lättare trafikflöde än i Tyskland. Glöm köer, trafiken flyter, hela tiden, alla dagar i veckan, dygnet runt!
Kvaliten på vägarna är dessutom markant bättre än de slitna autobahn-sträckorna. Ironiskt nog framstår nu autobahn som något du hittar i ett U-land ... I Polen är motorvägssträckorna fortfarande som helt nya.
Att allt dessutom är billigt som fan längst med vägen gör det inte sämre.
Nackdel Polen: Vägtullar, men det tjänar man både i tid och bränsle. Finns ingen fri fart-sträcka, max hastighetsbegränsning är 130 km/h och poliserna är på hugget (men trevliga, talat av egen erfarenhet).
Sedan motsvarar vissa landsvägssträckningar alla fördomar om polsk standard. Men motorvägarna tillhör garanterat de absolut bästa som finns i Europa just nu. Garanterat!
Senast redigerat av 9Femma (19 augusti 2013)
Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!