2857
Sök

Vart sitter vevhusventilationen på b234f?

600 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
då bilen är varm å go så ryker det lite ur oljestickan. Den har också lite dåligt tätad ventilkåpa så misstänker att det är vevhusventen som sitter igen och trycker ur sig lite gran här och där. Var å rotade under insuget hittade en svart liten burk är det den? Läste i hayness men fick inte ur någon information och jag letade också en guide men det fanns till b230 men tyckte inte det var speciellt likt under min huv som i den guiden?

8 252 Inlägg
18 augusti 2013
Oljefällan till vevhusventilationen är det svarta plastburken under insuget.

110 Inlägg
18 augusti 2013
som sagt under 3 och 4 insug

Bakhjulsdriven
340 Inlägg
18 augusti 2013
Ser egentligen likadant ut som på 8v blocken. Bara att ditt insug är annorlunda utformat så det blir eg. lite mer plats under. Fast ska du ta bort burken (vevhusventen) helt behöver du nog ta bort insuget först så att du kan dra den rakt upp.

600 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
tackar för hjälpen. Vet alltså att jag hittat rätt
Arly165 skrev:
Ser egentligen likadant ut som på 8v blocken. Bara att ditt insug är annorlunda utformat så det blir eg. lite mer plats under. Fast ska du ta bort burken (vevhusventen) helt behöver du nog ta bort insuget först så att du kan dra den rakt upp.

kan man rengöran utan att plocka lös insuget? Menar du gjutjärnet på toppen eller själva luftburken och slangarna ?

Dahlgren
450 Inlägg
18 augusti 2013
ErsdaHL skrev:
Arly165 skrev:

kan man rengöran utan att plocka lös insuget? Menar du gjutjärnet på toppen eller själva luftburken och slangarna ?

Lättast är väll att köpa en ny oljefälla/Oljeavskiljare och sätta dit.
Och sedan göra rent slangarna med tex tryckluft och bromsrengörning.
kostar väll knappt 200kr.

Bytte nyss fälla på min v70.
Där tog jag bara bort fläckten och tryckrören samt oljestickan så fick man lös den,
Men lättast är nog att plocka bort insug.

600 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
A-Dahlgren skrev:
ErsdaHL skrev:
Arly165 skrev:

Lättast är väll att köpa en ny oljefälla/Oljeavskiljare och sätta dit.
Och sedan göra rent slangarna med tex tryckluft och bromsrengörning.
kostar väll knappt 200kr.

Bytte nyss fälla på min v70.
Där tog jag bara bort fläckten och tryckrören samt oljestickan så fick man lös den,
Men lättast är nog att plocka bort insug.

ok. Tog nyss lös nippel och slangarna till vevventen men dom var tom och filtret i nippeln var inte alls igensatt nånting. men spolade lite varmvatten och diskmedel genom den tjocka slangen mellan insug och nippeln ändå.

600 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
Marlboroman skrev:

Slangarna till den var inte igensatta men om jag kände lite med fingret där den ansluter till oljefällan så fick jag lite olja på fingret. går det att få lös den utan ta lös insuget? Verktyg som kan behövas?

Dahlgren
450 Inlägg
18 augusti 2013
ErsdaHL skrev:
Marlboroman skrev:

Slangarna till den var inte igensatta men om jag kände lite med fingret där den ansluter till oljefällan så fick jag lite olja på fingret. går det att få lös den utan ta lös insuget? Verktyg som kan behövas?

Som jag skrev i mitt inlägg så tog jag bort min utan att ta bort insug, Och det känns ju som att det är lite mer trångt i min v70 än i din bil.

Som sagt.. På min tog jag bort Fläkten till kylaren,Oljestickan,Tryckrör,
Sedan var det bara att ta bort 2 skruv på fällan.
Ena skruven såg jag.
Den andra fick man skruva i blindo..
Fast jag hade ju en ny fälla så jag visste ju vart skruven skulle sitta.
Men det är TRÅNGT att montera dit alla slangar igen.
Så du spar tid på att ta bort insug.

600 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
A-Dahlgren skrev:
ErsdaHL skrev:
Marlboroman skrev:

Som jag skrev i mitt inlägg så tog jag bort min utan att ta bort insug, Och det känns ju som att det är lite mer trångt i min v70 än i din bil.

Ena skruven såg jag.

var ut å kika lite nu, plockade väck alla slangar till den och kikade runt lite kommer nog åt att göra rent den utan att ta bort insuget men. Jag blåste i slangen som sitter på undersidan till insuget och tog löst oljestickan och helt utan ansträning kände jag luften komma ut genom oljestickans hål.

469 Inlägg
18 augusti 2013
ErsdaHL skrev:
A-Dahlgren skrev:
ErsdaHL skrev:

Ena skruven såg jag.

var ut å kika lite nu, plockade väck alla slangar till den och kikade runt lite kommer nog åt att göra rent den utan att ta bort insuget men. Jag blåste i slangen som sitter på undersidan till insuget och tog löst oljestickan och helt utan ansträning kände jag luften komma ut genom oljestickans hål.

är det inte b234f som har den jättelånga vevhusventilationen som går ner i blocket? jag kan ha fel men tror att det var det på min flickväns 745:a med 16v b234f =/ det gick iaf att ta loss den utan att lossa på insuget.

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

110 Inlägg
19 augusti 2013
tror det t.o.m går ner i tråget.

klabbarpan
3 041 Inlägg
19 augusti 2013
Går att lossa den utan att riva insuget ja

110 Inlägg
19 augusti 2013
han behöver ju inte lossa allt, kolla om fällan är igentäppt räcker. är den inte täppt lär inte inte slangarna heller va det.

469 Inlägg
19 augusti 2013
jag kan ju säga att på den b234f:en jag gjorde det på så var fällan ganska så okej men däremot själva röret som går ner i blocket var igentäppt som tusan, fick lägga det i diesel i ett dygn för att få den ren sitter diverse silar i den om jag inte minns fel =/

600 Inlägg
19 augusti 2013
Trådstartare
Kan blåsa rakt igenom till olje stickan men måste jag plocka ner Olje tråg för att rengöra det röret du pratar om?

469 Inlägg
20 augusti 2013
ErsdaHL skrev:
Kan blåsa rakt igenom till olje stickan men måste jag plocka ner Olje tråg för att rengöra det röret du pratar om?

för mig så följde hela röret med upp när jag tog bort oljefällan. Det är väl ca 20cm långt i plast.

Sök