3059
Sök

Bygga egen ljuddämpare, hur går jag till väga?

R1 driver!
5 128 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
#1
Hejsan!

Det är så att jag snart måste byta avgassystem på min bil, och tänkte då att jag ska bygga ett eget.
Tanken är att köpa en liten universalkatalysator, sen bygga en egen, lite större ljuddämpare på en av originalplatserna (sista har gott om utrymme!).

Så, mina funderingar är hur man ska gå till väga? Svets och allt har jag tillgång till, så är väl snarare hur den bör se ut på insidan, vilka material man ska använda och liknande.

Alla tips är välkomna!


908 Inlägg
18 augusti 2013
#2
Ngt som e lätt e ju o åka till biltema. Där finns helsatser ju så lägg de på marken sen bara plocka ihop rätt böjar o storlek du önskar

R1 driver!
5 128 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
#3
Lätt, ja! Kul, nej.
Halva poängen med det hela är att jag vill lära mig. Vill utveckla mina mekaniska kunskaper, och om det dessutom är något jag kan ha nytta av så är det ju ännu bättre!


svetsare
13 Inlägg
18 augusti 2013
#4
Hur grovt har du tänkt dig bygga det? Det är svårare att dämpa ljudet på en sug motor mot en turbo så ar du tänkt dig 2,5" system så lär du få ha mer än en ljuddämpare om du inte vill att den ska låta som en epa. Ferrita använder sig av ett glasfiberroving som man blåser upp till ett ull, finns nog att köpa hos dom annars tillverkas deras ull i Falkenberg. Har byggt en del system mest till turbobilar men även sugisar och då montera jag 2 st dämpare på en Golf 1.8l och jag tyckte det dåna för mycket så jag byggde en lång dämpare till till den o då bliv det lagom sportigt ljud. Beror ju lite på hur mycket du vill den ska föra liv wink!
Mvh Jonas

R1 driver!
5 128 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
#5
Jag hade tänkt mig att helst klara mig med 1 dämpare, men behövs det så är det ju inte värre än att man får köpa/tillverka en lite mindre att montera innan. Planerna är att det ska va en boxliknande ljuddämpare, likt original (som för övrigt inte är original på bilden, men själva burken är den samma.)

http://i.ebayimg.com/t/Volkswagen-Lupo-1998-2005-Sport-Performance-Exhaust-Rear-Box-Silencer-Muffler-/00/s/NjAwWDgwMA==/$(KGrHqNHJEwE92gJ2C6gBPfJ5Vjv2g~~60_35.JPG

Hur löser man det med rören inuti? Är det bara ett rör rakt igenom med en massa hål i? Eller går ett rör in, sen ett annat ut, och avgaserna letar sig genom ullen? Är som sagt en glad novis som verkligen vill lära mig hur det fungerar. smile
Senast redigerat av _DamnIt (18 augusti 2013)


847 Inlägg
18 augusti 2013
#6
såhär låter min med 1 ljuddämpare och slut dämparutblåset http://www.youtube.com/watch?v=LBXpnns9GmE   (ej min bil)

Kan säga att det låter ju gutt, men på långsträckor gör det gryymt ont i öronen , glömmer alltid ljuddämpar insatsen innan jag ska iväg,  men så som han skrev innan att åka till biltema o pussla ihop är ju en bra ide, och sen kan du ju byta ut vissa av dom "tråkiga" delarna till lite värre smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

svetsare
13 Inlägg
19 augusti 2013
#7
_DamnIt skrev:
Jag hade tänkt mig att helst klara mig med 1 dämpare, men behövs det så är det ju inte värre än att man får köpa/tillverka en lite mindre att montera innan. Planerna är att det ska va en boxliknande ljuddämpare, likt original (som för övrigt inte är original på bilden, men själva burken är den samma.)

http://i.ebayimg.com/t/Volkswagen-Lupo- … ~60_35.JPG

Hur löser man det med rören inuti? Är det bara ett rör rakt igenom med en massa hål i? Eller går ett rör in, sen ett annat ut, och avgaserna letar sig genom ullen? Är som sagt en glad novis som verkligen vill lära mig hur det fungerar. smile

Själv har jag bara byggt fullflödes dämpare med rakt rör, ska man bygga en sådan som på bilden så får man ha någon typ av förgrening invändig som löper ut till två rör, lite svårt blir det när du ska ha ett perforerat rör o böja det, ett alternativ är att bygga en ljuddämpare utan ull men med  lite olika väggar inne i dämparen som ljudet kan studsa mot och slå sönder ljudet!
Mvh Jonas

R1 driver!
5 128 Inlägg
19 augusti 2013
Trådstartare
#8
Det där va bara ett exempel på burken, original går det bara ut ett rör, vilket är planen.
Men då är det till att böja och borra röret och sen fylla upp tomrummet med ull?


847 Inlägg
19 augusti 2013
#9
Men om du vill ha lite mer sound från bilen, så är det bara att plocka bort sista ljuddämparen, och bygga ett eget rakt rör med ett utblås , liknande detta eller något, då kommer du få ett grymt härligt ljud men går nog inte igenom besiktning

http://www.stylingbutiken.se/avgas-ljud … /andror/66

sen annars kan du ju sätta rakt rör med en sånhär: http://www.stylingbutiken.se/avgas-ljud … dampare/64   för där går det ju sätta i Ljuddämpar insatsen vid besiktning smile

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

4 179 Inlägg
19 augusti 2013
#10
Crxkoffe skrev:
Men om du vill ha lite mer sound från bilen, så är det bara att plocka bort sista ljuddämparen, och bygga ett eget rakt rör med ett utblås , liknande detta eller något, då kommer du få ett grymt härligt ljud men går nog inte igenom besiktning

http://www.stylingbutiken.se/avgas-ljud … /andror/66

sen annars kan du ju sätta rakt rör med en sånhär: http://www.stylingbutiken.se/avgas-ljud … dampare/64   för där går det ju sätta i Ljuddämpar insatsen vid besiktning smile

Varför skulle han inte komma igenom bes med en dämpare? har du fått någon tvåa på det själv?

Jag själv och många kompisar kör endast med 1 dämpare och bes har aldrig klagat på det...


408 Inlägg
19 augusti 2013
#11
du kan köra med raka rör (ja bortsett från katten som är krav på bilar tillverkade med katt)

så länge du inte överskrider db nivån och ljudet inte anses "bullrigt" (vilket det definitvt kommer göra med underdimensionerat system) så går den igenom bes.

Men att bara ha katt + en dämpare betyder absolut inte den ej går igenom bes. Finns många bilar orginal som bara har 1 ljuddämpare. Där är dock dämpen så stor så den klarar av att dämpa ljudet.

ett väl avstämt avgassystem som är dimensionerat för motorn kan inte bara ge motorn ett riktigt fint ljud utan även några hästar till wink

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

847 Inlägg
19 augusti 2013
#12
zemet skrev:
Crxkoffe skrev:
Men om du vill ha lite mer sound från bilen, så är det bara att plocka bort sista ljuddämparen, och bygga ett eget rakt rör med ett utblås , liknande detta eller något, då kommer du få ett grymt härligt ljud men går nog inte igenom besiktning

http://www.stylingbutiken.se/avgas-ljud … /andror/66

sen annars kan du ju sätta rakt rör med en sånhär: http://www.stylingbutiken.se/avgas-ljud … dampare/64   för där går det ju sätta i Ljuddämpar insatsen vid besiktning smile

Varför skulle han inte komma igenom bes med en dämpare? har du fått någon tvåa på det själv?

Jag själv och många kompisar kör endast med 1 dämpare och bes har aldrig klagat på det...

Kolla videon ja länkat ovanför, där jag skrev hur min låter, dom högg som satan! på mej när jag körde in på besiktning MED ljuddämparinsats i , så jag förlängde insatsen och ändå en 2a så fick ja göra den svinlång o då sa dom att jag ligger på gränsen, mitt system ser ut såhär :

http://www.mrtuning.se/p/avgassystemtil … 88-91.html

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

R1 driver!
5 128 Inlägg
19 augusti 2013
Trådstartare
#13
Poängen i det hela är inte att jag vill att den ska låta mer, jag vill lära mig hur fan dom är byggda, och hur jag gör en egen!


847 Inlägg
19 augusti 2013
#14
aha okej då fattade jag fel tongue

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

R1 driver!
5 128 Inlägg
19 augusti 2013
Trådstartare
#15
Med tanke på rubriken i tråden så förstår jag verkligen inte hur man ens kan missta det för att jag skulle vilja köra med raka rör som en epa raggare!


847 Inlägg
19 augusti 2013
#16
jo då ska ja förklara..

Nu så skriver du att du vill veta hur dom e byggda
Men sen vill du bygga eget med EN ljuddämpare , då lär det ju låta betydligt mer inte sant??

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

klabbarpan
3 041 Inlägg
19 augusti 2013
#17
Bygg två gavlar med ett rör emellan, hål borra detta till en förbannelse klä sedan dätta med dämparull och boxa ihop den med den formen du vill ha. Hur själva röret går inne i dämparenspelar ju ggivetvis roll på ljudet men enkelt uppbyggt så smile


4 179 Inlägg
19 augusti 2013
#18
_DamnIt skrev:
Poängen i det hela är inte att jag vill att den ska låta mer, jag vill lära mig hur fan dom är byggda, och hur jag gör en egen!

Enklaste sättet att förstå är nog att ta vinkelslipen och dela en gammal dämpare i 2. Då ser du exakt och får bäst förståelse.

Teoretiskt så fungerar ju en ljuddämpare så att den sänker hastigheten på avgaserna och därmed ljudet. Svårt att förklara hur dom är byggda men dela en i 2 så ser du själv:) Och så slipper du förlita dig på vad random inetheroes har att säga om saken:)


R1 driver!
5 128 Inlägg
19 augusti 2013
Trådstartare
#19
nixon89 skrev:
Bygg två gavlar med ett rör emellan, hål borra detta till en förbannelse klä sedan dätta med dämparull och boxa ihop den med den formen du vill ha. Hur själva röret går inne i dämparenspelar ju ggivetvis roll på ljudet men enkelt uppbyggt så smile

zemet skrev:
_DamnIt skrev:
Poängen i det hela är inte att jag vill att den ska låta mer, jag vill lära mig hur fan dom är byggda, och hur jag gör en egen!

Enklaste sättet att förstå är nog att ta vinkelslipen och dela en gammal dämpare i 2. Då ser du exakt och får bäst förståelse.

Teoretiskt så fungerar ju en ljuddämpare så att den sänker hastigheten på avgaserna och därmed ljudet. Svårt att förklara hur dom är byggda men dela en i 2 så ser du själv:) Och så slipper du förlita dig på vad random inetheroes har att säga om saken:)

Tack ska ni ha! Då ska jag försöka ragga upp en gammal ljuddämpare och mörda. Sen fram med svetsen och bygga en egen!


R1 driver!
5 128 Inlägg
19 augusti 2013
Trådstartare
#20
Crxkoffe skrev:
jo då ska ja förklara..

Nu så skriver du att du vill veta hur dom e byggda
Men sen vill du bygga eget med EN ljuddämpare , då lär det ju låta betydligt mer inte sant??

"Bygga egen ljuddämpare, hur går jag till väga?" tycker jag bara kan uppfattas som att jag vill bygga en egen. Men oavsett vad, tack för visat intresse och försök till hjälp! smile



Sök