Hej alla.
Är en nybliven golf ägare som har ett problem som jag hoppas att någon kan hjlälpa mig med.
Bilen startar utan problem. Tomgången är stabil. Har bra CO värden enligt besiktningspapperna. Motorn är pigg. Allt verkar bra.
Problemet kommer lite senare, när motorn blir varm. Då tappar den varvtalet. Mätaren åker ner i botten och bilen tappar all effekt. Då hjälper bara att hålla ner kopplingen eller lägga i friläge.
Efter ett tag så åker varven upp till normala tomgången igen och man kan köra iväg. Sen kan man köra två meter, 200 meter eller två kilometer tills det händer igen.
Problemet förvärras ju varmare motorn blir och efter ett tag måste man helt enkelt låta motorn vara avstängd ett tag.
Sen att problemen endast kommer då den är varm. Kan det inte vara något med kylningen?
Efter den har tappat varv och sedan kommit igång så blir det "förgasarsmällar", fast det är det ju inte eftersom det är insprutning... Men det smäller i alla fall. Det luktar lite bränt och det ryker lite extra (vit rök).
Trodde först att det var tändstiften, bytte utan förbättring.
Sedan bytte jag ut en del vakuum slangar, det stabiliserade tomgången, men problemet kvarstår.
Bilen är en Golf II GTI 1985
Hjälp...
Senast redigerat av idoru (7 juni 2005)