Hej! Det är så att en kompis har en renault clio som har gett upp. En verkstad konstaterade (förmodligen med felkodsläsare el. dyl.) att det är bränslepumpen som är trasig. Eftersom dom ville ha 4000:- för jobbet och lika mycket för pumpen så har jag lovat att försöka lösa det istället. Då jag stött på lite problem så tänkte jag nu kolla om det finns några duktiga och snälla personen som kanske har någon lösning eller synpunkt på det hela.
Problem 1 är att i kontakten som sitter på pumpen är det 4 kablar och när jag slår igång tändningen och mäter spänningen över de olika stiften i kontakten så får jag ut 4,9volt på ett stift och 0,2v på ett annat. Kan det vara rätt? Borde inte pumpen matas med 12volt?
Till nästa problem: Är det någon som har ett bra tips på hur man ska få lös pumpen? Den sitter fast med en svart plastring runt som jag antar är gängad och den går ej att knacka lös, plasten bara spricker. (Jag tror att konstruktionen ser samma ut i flera volvobilar och även i andra renaulter där pumpen sitter under baksätet)
Eftersom jag köpte en ny pump på skroten så fick jag med plastmuttern som dom hade lyckats få lös hel så jag tog en huggmejsel och knackade lös den gamla. Den satt som fan! Problemet var att få dit den nya muttern, den gick också den h*vetes tungt.
MEN
jag hittade nåt magiskt som heter silikonspray, spraya på alla gäng samt gummipackningen. torka av med trasa. sen gick den att skruva för hand förutom sista centimeterna som jag knackade försiktigt med en mejsel!
Så tips till er som ska göra samma manöver, Silikonspray!