Om jag ska förklara precis som det är, så har jag inte testat utan termostat, utan jag har kört med en som är sönderklämd. D.v.s den står alltid öppen och bimetallen är "urplockad".
När denna sönderklämda termostat är monterad, så är det inga problem för kylningen. Dock kan denna ej reglera eftersom det är fixerad i ca 50%öppning.
Jag har nu spolat alla öppningar och slangar runt hela motorn och. Kom dock inget smuts och alla öppningar släppte genom vatten.
Ska nu fylla systemet med kylarvätska extremt noga.
Kom på en sak jag aldrig har tänkt på: Ett tomt system innehåller bara luft. Fyller jag då på vatten från högsta punkten så pressar sig vattnet fram genom allt under denna nivå. Luft är lättare än vatten och vill uppåt ur vattnet.
Eftersom lägsta punkten med stängd termostat är i botten på kylaren medan termostaten är i höjd med mitten på kylaren. Fyller jag då kylaren så går knappast luften som ligger innan termostaten neråt i slangen och upp genom kylaren, utan den pressas förmodligen upp mot termostaten när vattnet trycker på. När motorn blir varm och termostaten öppnar så byter det varma vattnet plats med luften som går in på andra sidan termostaten och stänger termostaten omgående.
Slangen från termostaten ner till kylaren är ca 0.5 meterlång och 2-3cm i diameter. Det blir en hel del luft, även om man tar hänsyn till den lilla komprimeringen av luften från trycket.
Med termostaten som är öppen hela tiden så har jag inte det här problemet eftersom när vattnet trycker på, går luften in till termostaten. Vattnet fortsätter pressa tills luften går runt hela motorn och går sedan upp genom övre kylarslangen och ut genom expansionskärlet. För jag behöver inte fylla kärlet med den trasiga termostaten. Utan nivån tar sig dit av sig själv när jag fyller kylaren!
Nu ska jag ut och fylla systemet med kylaren i så pass hög höjd att termostathuset blir lägsta punkt!
Återkommer!