3229
Sök

Audi 100 2,3 1992 vill gå varm.

163 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
#1
Har problem med bilen enligt följande.

Audi 100 2,3 -92 vill gå varm. Klättrar förbi 90*c och fortsätter att stiga, ffa om man kört en bit och står stilla i ett rödljus. Har testat följande.

Byta termostat
Termokontakt
Kylfläktsrelä

När jag uppmärksammade problemet så kollade jag relät och såg att det inte ens satt monterat, satte det på plats och då går fläkten konstant och tömmer batteriet om man inte tar bort det.

Har efter det testat att byta termostat, ingen verkan.

Har nu bytt termokontat och monterat ett nytt relä, då startar inte kylfläkten öht. När jag monterar tillbaka det gamla relät så startar fläkten omgående, men jag har nu testat med 2 olika relän som båda ska fungera men då startar inte fläkten.

I övrigt så är det inget vatten i oljan eller tvärtom så det är osannolikt att det är toppackningen som orsakar detta.

Så, detta problem bör ju vara löst förutsatt att jag får igång elfläkten så den går som den ska. Frågan är ju bara hur...


163 Inlägg
22 augusti 2013
Trådstartare
#2
Update: I det hörn där termokontakten sitter så är kylaren så kall att jag kan ta där utan handske och hålla kvar handen, det går inget som helst vatten genom den delen av kylaren. Kan det vara så enkelt att jag måste lufta kylaren?


Avstängd
10 388 Inlägg
22 augusti 2013
#3
Modopopcorn skrev:
Update: I det hörn där termokontakten sitter så är kylaren så kall att jag kan ta där utan handske och hålla kvar handen, det går inget som helst vatten genom den delen av kylaren. Kan det vara så enkelt att jag måste lufta kylaren?

Det kan vara så enkelt ja. Det kan också vara som så att kylaren är igensatt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

163 Inlägg
23 augusti 2013
Trådstartare
#4
Testat att lufta utan resultat, testade även att spola igenom kylaren i alla 3 hålen och det kommer fram vatten utan problem samt att vattnet är helt klart. Efter spolningen blir hela kylaren varm när motorn når 90*c istället för bara den övre delen så något har ju hänt men trots det verkar det som att varmvattnet inte når ner till termokontakten.

Noterade även att över kylarslangen inte fylls upp med vatten utan är i princip tom trots att tempen ligger på 95*c och nivån är på max i expansionskärlet, kan det då vara så att vattenpumpen inte fyller på vatten som det ska, cirkulationen blir för dålig och det 90*c varma vattnet helt enkelt inte hinner ner till termokontakten innan bilen blir för varm?


Avstängd
10 388 Inlägg
23 augusti 2013
#5
Modopopcorn skrev:
Testat att lufta utan resultat, testade även att spola igenom kylaren i alla 3 hålen och det kommer fram vatten utan problem samt att vattnet är helt klart. Efter spolningen blir hela kylaren varm när motorn når 90*c istället för bara den övre delen så något har ju hänt men trots det verkar det som att varmvattnet inte når ner till termokontakten.

Noterade även att över kylarslangen inte fylls upp med vatten utan är i princip tom trots att tempen ligger på 95*c och nivån är på max i expansionskärlet, kan det då vara så att vattenpumpen inte fyller på vatten som det ska, cirkulationen blir för dålig och det 90*c varma vattnet helt enkelt inte hinner ner till termokontakten innan bilen blir för varm?

Kan och kan.

Men, du verkar ju uppenbarligen ha löst ett av problemen (med kylaren). Vattenpumpen kan givetvis ha gett upp. Detta borde du kunna testa med att se om du har värme "i bilen" genom att dra på full värme, cirkulerar vattnet dåligt, borde det följaktligen även påverkas här.

Viktigt att notera är också att tempmätaren inte är någon exakt vetenskap. Är inte heller säker på exakt när fläkten ska dra igång, men av någon anledning ploppar "97c" upp i huvudet på mig, men om det är för 100:an eller inte låter jag vara osagt.

Jag utgår från att du har testat så att fläkten/arna faktiskt fungerar?

Vet inte hur det är på just din bil, men, på vissa av Audis kärror går det att montera termostatet "på fel håll". Risken finns också att du fått ett måndagsexemplar (händer väl inte så ofta, men, det händer trots allt)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

163 Inlägg
23 augusti 2013
Trådstartare
#6
Jo, en vän höll på att lura i mig att det var en speciell vattenpump som gjorde att det kan fungera i kupén men inte i motorkylningen och tvärtom, har inga problem med värmen  inne i kupén.

Iofs skulle det ju kunna vara så, men samtidigt har jag haft 4 andra audifemmor som alltid legat precis på 90*c, det känns ju jävligt konstigt om den här ska ligga på 95*c ish.

Mekaniska snurrar på som den ska, däremot fungerar ju som sagt inte elfläkten som förväntat, har rivit lös kylaren igen och jag kan inte hitta något problem med stopp eller liknande, kan föra upp fingret från det hål termokontakten sitter i till nedre slanganslutningen.

Ska testa att koka termostaten och se när den öppnar, annars vetifan vad jag ska göra.


163 Inlägg
23 augusti 2013
Trådstartare
#7
Har sköljt ur kylaren ordentligt nu och nu flödar det för fullt ur alla hål och kanter, nu ska det inte kunna vara stopp någonstans i den. Passade även på att koka termostaten, självklart fungerade bara min termometer tom 70*c och jag tycker att den öppnades lite väl sent, men öppnades gjorde den. Tycker även att den öppnades väldigt långsamt, vill minnas att de nästan ska hoppa till när de öppnas, detta var snarare utdraget som ett filmintro. Ska testa sätta ihop skiten nu så får vi se vad som händer.


Avstängd
10 388 Inlägg
23 augusti 2013
#8
Modopopcorn skrev:
Jo, en vän höll på att lura i mig att det var en speciell vattenpump som gjorde att det kan fungera i kupén men inte i motorkylningen och tvärtom, har inga problem med värmen  inne i kupén.

Iofs skulle det ju kunna vara så, men samtidigt har jag haft 4 andra audifemmor som alltid legat precis på 90*c, det känns ju jävligt konstigt om den här ska ligga på 95*c ish.

Mekaniska snurrar på som den ska, däremot fungerar ju som sagt inte elfläkten som förväntat, har rivit lös kylaren igen och jag kan inte hitta något problem med stopp eller liknande, kan föra upp fingret från det hål termokontakten sitter i till nedre slanganslutningen.

Ska testa att koka termostaten och se när den öppnar, annars vetifan vad jag ska göra.

Ptja, jag har då aldrig (inte på någon bil) stött på ett sådant system iaf. Med det inte sagt att det inte -kan- finnas någon bil som har det så dock



Modopopcorn skrev:
Har sköljt ur kylaren ordentligt nu och nu flödar det för fullt ur alla hål och kanter, nu ska det inte kunna vara stopp någonstans i den. Passade även på att koka termostaten, självklart fungerade bara min termometer tom 70*c och jag tycker att den öppnades lite väl sent, men öppnades gjorde den. Tycker även att den öppnades väldigt långsamt, vill minnas att de nästan ska hoppa till när de öppnas, detta var snarare utdraget som ett filmintro. Ska testa sätta ihop skiten nu så får vi se vad som händer.

Det är bara att hålla tummarna. Men om du lägger ström "direkt på" elfläkten, sparkar den igång då? (eller har jag missat att du skrivit om det redan?)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

163 Inlägg
23 augusti 2013
Trådstartare
#9
Ingen verkan öht, när jag monterar det trasiga reläet som konstant ligger på så startar fläkten omgående, med 2 relän som ska fungera startar fläkten inte öht. Smackade ihop skiten nu och efter att ha stått på tomgång ett bra tag så gick den som vanligt upp på ca 95*c. Lessnade, drog ihop de delar som behövdes (glömde montera huvöppnarvajern) och gav mig ut och gasade skiten ur bilen. När jag kom tillbaka så var kylaren helt kall, tempen låg på ca 91*c. Lyckades få upp huven underifrån (fråga mig inte hur). Suckade, small igen huven och gick in, åker och köper en kylare på skroten på måndag...


Avstängd
10 388 Inlägg
24 augusti 2013
#10
Modopopcorn skrev:
Ingen verkan öht, när jag monterar det trasiga reläet som konstant ligger på så startar fläkten omgående, med 2 relän som ska fungera startar fläkten inte öht. Smackade ihop skiten nu och efter att ha stått på tomgång ett bra tag så gick den som vanligt upp på ca 95*c. Lessnade, drog ihop de delar som behövdes (glömde montera huvöppnarvajern) och gav mig ut och gasade skiten ur bilen. När jag kom tillbaka så var kylaren helt kall, tempen låg på ca 91*c. Lyckades få upp huven underifrån (fråga mig inte hur). Suckade, small igen huven och gick in, åker och köper en kylare på skroten på måndag...

Ja, jag har slut på ideer, sen om det har med klockan eller ölen att göra, låter jag för stunden vara osagt. Men, det låter ju knepigt åtminstone. Kommer jag på något matnyttigt som kan vara värt att testa, så hojtas det till iaf.

Men, ser du någon rörelse alls om du tittar i expansionskärlet med motorn igång? Kan ju vara svårt att avgöra, men ibland går det att notera att vattnet cirkulerar iaf.
Senast redigerat av it_mutt (24 augusti 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

163 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
#11
Suck, samma fel med en annan kylare, endast överdelen på kylaren blir varm. Misstänker att termostaten jag köpte på mekonomen är kass, varmvattnet från motorn kommer helt enkelt inte in till kylaren utan kommer bakvägen via toppen istället för att komma via termostathuset. Får åka på mekonomen och få en ny imorgon.


45 Inlägg
30 mars 2015
#12
Hej!

Förmodligen SM i trådlyft men jag har precis samma problem med min femma. Termostaten verkar inte öppna trots att jag testat 3 nya och luftat som en dåre!

Fick du någonsin till det?

Mvh

45 Inlägg
31 mars 2015
#14
jaka54 skrev:
Hej!
Funkar vattenpumpen?

Hej!

Ja vattenpumpen fungerar vad jag vet

6 125 Inlägg
31 mars 2015
#15
Hej!
Om nu kylaren är kall på något ställe så verkar det ju vara dålig cirkulation på vattnet och det som får vattnet att cirkulera är vattenpumpen...

Antar att du har likadan "blå givare" nertill på kylaren som jag har på min Audi 100 Avant 2,0E  från -89. Har du bytt den givaren?  Den givaren styr fläkten! Men blir inte vattnet varmt i kylaren så startar inte fläkten.


45 Inlägg
31 mars 2015
#16
jaka54 skrev:
Hej!
Om nu kylaren är kall på något ställe så verkar det ju vara dålig cirkulation på vattnet och det som får vattnet att cirkulera är vattenpumpen...

Antar att du har likadan "blå givare" nertill på kylaren som jag har på min Audi 100 Avant 2,0E  från -89. Har du bytt den givaren?  Den givaren styr fläkten! Men blir inte vattnet varmt i kylaren så startar inte fläkten.

Kylaren är iskall för att termostaten inte öppnar trots byten till 3 olika. Som jag skrev i min egna tråd så funkar kylningen ypperligt utan termostat. Då blir kylaren genomvarm och allt är frid och fröjd.

Dock väldigt jobbigt att ha 90 grader i krypfart och 50 grader i 100 knyck, samt en väldigt långsam process för att få värme från kallstart.

6 125 Inlägg
1 april 2015
#17
Hej!
Antagligen har du fel på vattenpumpen eftersom när du har termostaten monterad så orkar inte vattnet själv cirkulera.
Det är alltså för stort motstånd för att det ska kunna bli självcirkulation med termostat.

Ta bort en av slangarna och starta motorn och kör ett tag (utan termostat). Med fungerande pump ska det spruta ut vatten genom slangen.
Med trasig pump kommer det inget vatten alls


Avstängd
10 388 Inlägg
1 april 2015
#18
jaka54 skrev:
Hej!
Antagligen har du fel på vattenpumpen eftersom när du har termostaten monterad så orkar inte vattnet själv cirkulera.
Det är alltså för stort motstånd för att det ska kunna bli självcirkulation med termostat.

Ta bort en av slangarna och starta motorn och kör ett tag (utan termostat). Med fungerande pump ska det spruta ut vatten genom slangen.
Med trasig pump kommer det inget vatten alls

Fast; nej va?

När termostatet väl öppnar (vilket det då bör göra med tiden oavsett cirkulation), så är det ju öppet och det borde cirkulera även där. Det är ju inte så att vattenpumpen behöver "pressa upp" termostatet i öppet läge.

Sen säger jag för det att pumpen inte kan vara kass, men, det var iofs inte heller det jag "sa emot".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

45 Inlägg
1 april 2015
#19
Om jag ska förklara precis som det är, så har jag inte testat utan termostat, utan jag har kört med en som är sönderklämd. D.v.s den står alltid öppen och bimetallen är "urplockad".

När denna sönderklämda termostat är monterad, så är det inga problem för kylningen. Dock kan denna ej reglera eftersom det är fixerad i ca 50%öppning.

Jag har nu spolat alla öppningar och slangar runt hela motorn och. Kom dock inget smuts och alla öppningar släppte genom vatten.

Ska nu fylla systemet med kylarvätska extremt noga.

Kom på en sak jag aldrig har tänkt på: Ett tomt system innehåller bara luft. Fyller jag då på vatten från högsta punkten så pressar sig vattnet fram genom allt under denna nivå. Luft är lättare än vatten och vill uppåt ur vattnet.

Eftersom lägsta punkten med stängd termostat är i botten på kylaren medan termostaten är i höjd med mitten på kylaren. Fyller jag då kylaren så går knappast luften som ligger innan termostaten neråt i slangen och upp genom kylaren, utan den pressas förmodligen upp mot termostaten när vattnet trycker på.    När motorn blir varm och termostaten öppnar så byter det varma vattnet plats med luften som går in på andra sidan termostaten och stänger termostaten omgående.

Slangen från termostaten ner till kylaren är ca 0.5 meterlång och 2-3cm i diameter.  Det blir en hel del luft, även om man tar hänsyn till den lilla komprimeringen av luften från trycket.

Med termostaten som är öppen hela tiden så har jag inte det här problemet eftersom när vattnet trycker på, går luften in till termostaten. Vattnet fortsätter pressa tills luften går runt hela motorn och går sedan upp genom övre kylarslangen och ut genom expansionskärlet. För jag behöver inte fylla kärlet med den trasiga termostaten. Utan nivån tar sig dit av sig själv när jag fyller kylaren!

Nu ska jag ut och fylla systemet med kylaren i så pass hög höjd att termostathuset blir lägsta punkt!

Återkommer!

6 125 Inlägg
1 april 2015
#20
Hej!
Fyll inte på kylmedel än utan testa först systemet bara med vatten. Det är ju onödigt att fylla på kylvätska om det inte funkar
Med ett fungerande kylsystem så behöver man inte lufta,det luftar sig självt i och med att vattnet cirkulerar runt. Eventuell luft tar sig ut via expansionskärlet.

Att allt fungerar med " 50% öppen termostat"  men inte med en helt fungerande termostat tyder ju på att vattnet inte cirkulerar ordentligt.
Kolla först att vattnet verkligen cirkulerar genom att ta bort din gamla "50% termostat" och kör utan termostat med en av slangarna borttagen från kylaren. Fungerar då vattenpumpen så kommer vatten ut genom slangen ...fungerar inte vattenpumpen så kommer inget vatten ut genom slangen.
Senast redigerat av jaka54 (1 april 2015)



Sök