3231
Sök

Audi 100 2,3 1992 vill gå varm.

Avstängd
10 388 Inlägg
1 april 2015
#21
jaka54 skrev:
Hej!
Fyll inte på kylmedel än utan testa först systemet bara med vatten. Det är ju onödigt att fylla på kylvätska om det inte funkar
Med ett fungerande kylsystem så behöver man inte lufta,det luftar sig självt i och med att vattnet cirkulerar runt. Eventuell luft tar sig ut via expansionskärlet.

Att allt fungerar med " 50% öppen termostat"  men inte med en helt fungerande termostat tyder ju på att vattnet inte cirkulerar ordentligt.
Kolla först att vattnet verkligen cirkulerar genom att ta bort din gamla "50% termostat" och kör utan termostat med en av slangarna borttagen från kylaren. Fungerar då vattenpumpen så kommer vatten ut genom slangen ...fungerar inte vattenpumpen så kommer inget vatten ut genom slangen.

Det där är ju en sanning med modifikation. Inte för inte som ex.vis (vissa) Audi A4 B5 har luftningshål på slangarna till värmepaketet. Anledningen till "(vissa)" är helt enkelt att alla B5:or inte har de hålade slangarna, men, det blir lik förbannat där man får lufta.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

45 Inlägg
2 april 2015
#22
Tjena.

Har luftat som en tok och nu stiger tempen mycket saktare än vad den brukar. Tempen stiger dock fortfarande förbi 90. MEN, termostaten öppnar nu när all luft är borta men vattnet vägrar gå genom kylaren om man inte varvar som en idiot. Då sticker vattnet till kylaren . Samtidigt så brinner man upp i kupén med max värme på, vilket motsäger att pumpen skulle fungera dåligt.

Allt pekar ju mot vattenpumpen trots att den både ser och känns hel ut. Varför cirkulerar vatten med den öppna termostaten?

Jag byter vattenpumpen nu så den kan uteslutas. Fungerar det inte då så kör jag in i en betongvägg med den och eldar upp skiten

6 125 Inlägg
2 april 2015
#23
Hej!
Att vatten cirkulerar utan termostat men inte med beror på att termostaten blockerar vägen! En fungerande termostat öppnar ganska lite vilket innebär att det fodras en fungerande pump för att vattnet ska cirkulera.


45 Inlägg
2 april 2015
#24
jaka54 skrev:
Hej!
Att vatten cirkulerar utan termostat men inte med beror på att termostaten blockerar vägen! En fungerande termostat öppnar ganska lite vilket innebär att det fodras en fungerande pump för att vattnet ska cirkulera.

Logiskt.

Nu har jag sänkt kylaren och höjt expansionskärlet samt luftat ännu mer. Nu börjar vattnet cirkulera i kylaren strax efter 100 grader och håller 104 grader i arbetstemp. Kanske gjorde den det innan med utan att jag visste om det eftersom jag stängde av efter 100.

Har stått på tomgång i 20 minuter. Med fläkten igång så håller motortempen sig konstat på 104 grader.

Avstängd
10 388 Inlägg
2 april 2015
#25
Framhjulsspinn skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Att vatten cirkulerar utan termostat men inte med beror på att termostaten blockerar vägen! En fungerande termostat öppnar ganska lite vilket innebär att det fodras en fungerande pump för att vattnet ska cirkulera.

Logiskt.

Nu har jag sänkt kylaren och höjt expansionskärlet samt luftat ännu mer. Nu börjar vattnet cirkulera i kylaren strax efter 100 grader och håller 104 grader i arbetstemp. Kanske gjorde den det innan med utan att jag visste om det eftersom jag stängde av efter 100.

Har stått på tomgång i 20 minuter. Med fläkten igång så håller motortempen sig konstat på 104 grader.

Det är inte så att det sitter fel tempgivare på bilen? wink tongue

(Har du ac kan du ju för säkerhets skull kontrollera vad kontrollpanelen till den säger om tempen)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 125 Inlägg
2 april 2015
#26
Hej!
Har inte du 87 graders termostat? 100 eller ännu värre 104 grader låter på tok för högt.
Min Audi 100 Avant 2,0E från -89 håller konsttant 85-90 grader när man kör och man fått upp värmen i bilen. Varma sommardagar  med temp runt 25-30 grader och stillastående bilkör kan tempen gå lite över 100...men tempen sjunker direkt när man får fart igen.

Fortfarande kvarstår frågan! -Fungerar vattenpumpen?
Senast redigerat av jaka54 (2 april 2015)


45 Inlägg
3 april 2015
#27
it_mutt skrev:
Framhjulsspinn skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Att vatten cirkulerar utan termostat men inte med beror på att termostaten blockerar vägen! En fungerande termostat öppnar ganska lite vilket innebär att det fodras en fungerande pump för att vattnet ska cirkulera.

Logiskt.

Nu har jag sänkt kylaren och höjt expansionskärlet samt luftat ännu mer. Nu börjar vattnet cirkulera i kylaren strax efter 100 grader och håller 104 grader i arbetstemp. Kanske gjorde den det innan med utan att jag visste om det eftersom jag stängde av efter 100.

Har stått på tomgång i 20 minuter. Med fläkten igång så håller motortempen sig konstat på 104 grader.

Det är inte så att det sitter fel tempgivare på bilen? wink tongue

(Har du ac kan du ju för säkerhets skull kontrollera vad kontrollpanelen till den säger om tempen)

Haha då skulle jag hoppa av glädje big_smile

Har ingen AC, men jag har mätt upp och kokat givaren i ett gasolkök med förlängda kablar till bilen och jämfört med nålen i kupén. Den verkar dessvärre stämma vid 100-strecket. Men vem vet, den kanske ballar ur ändå. Jag hoppas verkligen det är så. motorn har aldrig kokat vad jag vet/hört. Trots 104 grader i utloppet när locket åker av.

Den ska hålla sig vid 90 grader stillastående tills kallvattnet i kylaren tar slut! Alltså det är precis som om jag har en termostat med öppningstemp på 100 grader. Kylaren får inte vatten fören mätaren i bilen drar över 100.

Jag kan väl inte haft sån otur att jag köpt 3 trasiga termostater från olika ställen?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303628
Här är min egna tråd med mycket mer info om vad jag har testat och inte testat om du är intresserad av att lösa världens konstigaste fel

Avstängd
10 388 Inlägg
3 april 2015
#28
Framhjulsspinn skrev:
it_mutt skrev:
Framhjulsspinn skrev:

Logiskt.

Nu har jag sänkt kylaren och höjt expansionskärlet samt luftat ännu mer. Nu börjar vattnet cirkulera i kylaren strax efter 100 grader och håller 104 grader i arbetstemp. Kanske gjorde den det innan med utan att jag visste om det eftersom jag stängde av efter 100.

Har stått på tomgång i 20 minuter. Med fläkten igång så håller motortempen sig konstat på 104 grader.

Det är inte så att det sitter fel tempgivare på bilen? wink tongue

(Har du ac kan du ju för säkerhets skull kontrollera vad kontrollpanelen till den säger om tempen)

Haha då skulle jag hoppa av glädje big_smile

Har ingen AC, men jag har mätt upp och kokat givaren i ett gasolkök med förlängda kablar till bilen och jämfört med nålen i kupén. Den verkar dessvärre stämma vid 100-strecket. Men vem vet, den kanske ballar ur ändå. Jag hoppas verkligen det är så. motorn har aldrig kokat vad jag vet/hört. Trots 104 grader i utloppet när locket åker av.

Den ska hålla sig vid 90 grader stillastående tills kallvattnet i kylaren tar slut! Alltså det är precis som om jag har en termostat med öppningstemp på 100 grader. Kylaren får inte vatten fören mätaren i bilen drar över 100.

Jag kan väl inte haft sån otur att jag köpt 3 trasiga termostater från olika ställen?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303628
Här är min egna tråd med mycket mer info om vad jag har testat och inte testat om du är intresserad av att lösa världens konstigaste fel

Spontanfråga har du köpt termostatet på "samma ställe"? wink tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

45 Inlägg
3 april 2015
#29
Nej, det har jag inte.

Olika fabrikat och olika butiker smile

Avstängd
10 388 Inlägg
3 april 2015
#30
Framhjulsspinn skrev:
Nej, det har jag inte.

Olika fabrikat och olika butiker smile

Ja då låter det ju osannolikt isf ja, OM det nu inte felar i en rekommendationstabell som alla ställena delar givetvis.

Det ska ju, som påpekat i tråden, öppna vid 87c.
Senast redigerat av it_mutt (3 april 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

45 Inlägg
3 april 2015
#31
it_mutt skrev:
Framhjulsspinn skrev:
Nej, det har jag inte.

Olika fabrikat och olika butiker smile

Ja då låter det ju osannolikt isf ja, OM det nu inte felar i en rekommendationstabell som alla ställena delar givetvis.

Det ska ju, som påpekat i tråden, öppna vid 87c.

Står 87c Graverat på samtliga termostater. Den nyaste öppnar dessutom snabbast av alla jag har.

Kan det inte vara så pumpen väljer att ta vatten från en annan vattenkanal innan termostaten öppnar tillräckligt mycket med tanke på att jag har en eftermarknadskylare?

Forummoderator
18 009 Inlägg
3 april 2015
#32
Framhjulsspinn skrev:
it_mutt skrev:
Framhjulsspinn skrev:
Nej, det har jag inte.

Olika fabrikat och olika butiker smile

Ja då låter det ju osannolikt isf ja, OM det nu inte felar i en rekommendationstabell som alla ställena delar givetvis.

Det ska ju, som påpekat i tråden, öppna vid 87c.

Står 87c Graverat på samtliga termostater. Den nyaste öppnar dessutom snabbast av alla jag har.

Kan det inte vara så pumpen väljer att ta vatten från en annan vattenkanal innan termostaten öppnar tillräckligt mycket med tanke på att jag har en eftermarknadskylare?

Hade en 100 som kokade på 90-talet. Det var ett helt sjukt fel som orsakades av en klantig bilmek. Elfläkten gick år fel håll... Osannolikt men ta en koll.

Kan vara väldigt svårt att lufta en bil ibland. Har du klämt på alla slangar när den går för att på så sätt "flytta på luften"?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

45 Inlägg
3 april 2015
#33
Hybridsmurfen skrev:
Framhjulsspinn skrev:
it_mutt skrev:

Ja då låter det ju osannolikt isf ja, OM det nu inte felar i en rekommendationstabell som alla ställena delar givetvis.

Det ska ju, som påpekat i tråden, öppna vid 87c.

Står 87c Graverat på samtliga termostater. Den nyaste öppnar dessutom snabbast av alla jag har.

Kan det inte vara så pumpen väljer att ta vatten från en annan vattenkanal innan termostaten öppnar tillräckligt mycket med tanke på att jag har en eftermarknadskylare?

Hade en 100 som kokade på 90-talet. Det var ett helt sjukt fel som orsakades av en klantig bilmek. Elfläkten gick år fel håll... Osannolikt men ta en koll.

Kan vara väldigt svårt att lufta en bil ibland. Har du klämt på alla slangar när den går för att på så sätt "flytta på luften"?

Fläkten suger luften bakåt med ett jäkla drag

Luftat och klämt har jag gjort på alla möjliga ställen. Både med bilen av och på, Kall som varm.

Folk säger att det är topp-packningen som har gått och säger åt mig att "prova byta" bara för att dom slipper betala.
Jag kan inte tänka mig att det skulle kunna vara den. Och ingen tycks verka veta varför en motor skulle gå varm när den är blåst. Tempen är inte orolig eller så, utan den bara stiger från kallstart till 104 grader istället för 90.

När termostaten öppnar och jag trampar till på gasen så sprutar det vatten i expansionskärlets avluftningsslang.

Avstängd
10 388 Inlägg
3 april 2015
#34
Framhjulsspinn skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Framhjulsspinn skrev:
Står 87c Graverat på samtliga termostater. Den nyaste öppnar dessutom snabbast av alla jag har.

Kan det inte vara så pumpen väljer att ta vatten från en annan vattenkanal innan termostaten öppnar tillräckligt mycket med tanke på att jag har en eftermarknadskylare?

Hade en 100 som kokade på 90-talet. Det var ett helt sjukt fel som orsakades av en klantig bilmek. Elfläkten gick år fel håll... Osannolikt men ta en koll.

Kan vara väldigt svårt att lufta en bil ibland. Har du klämt på alla slangar när den går för att på så sätt "flytta på luften"?

Fläkten suger luften bakåt med ett jäkla drag

Luftat och klämt har jag gjort på alla möjliga ställen. Både med bilen av och på, Kall som varm.

Folk säger att det är topp-packningen som har gått och säger åt mig att "prova byta" bara för att dom slipper betala.
Jag kan inte tänka mig att det skulle kunna vara den. Och ingen tycks verka veta varför en motor skulle gå varm när den är blåst. Tempen är inte orolig eller så, utan den bara stiger från kallstart till 104 grader istället för 90.

När termostaten öppnar och jag trampar till på gasen så sprutar det vatten i expansionskärlets avluftningsslang.

Du hade kört utan termostat och då stannar den på 90? (eller rör jag ihop det här nu?)

- - Edit - -

Jag erkänner att jag, i påskmustdimman, inte orkade scrolla tongue
Senast redigerat av it_mutt (3 april 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

45 Inlägg
3 april 2015
#35
Det stämmer kan man säga. När jag skriver "utan termostat", så menar jag att jag kör med den som har fått stryk och alltid är öppen i fixerat läge.

Den stannar lite var den vill på mätaren då eftersom belastning och utetemp påverkar mest utan reglerande termostat.
Sist jag körde med den öppna termostaten, så låg den runt 90-strecket mest hela tiden. Ibland ner till 80 om jag körde längre sträckor på 50-väg med låg belastning.

Avstängd
10 388 Inlägg
3 april 2015
#36
Framhjulsspinn skrev:
Det stämmer kan man säga. När jag skriver "utan termostat", så menar jag att jag kör med den som har fått stryk och alltid är öppen i fixerat läge.

Den stannar lite var den vill på mätaren då eftersom belastning och utetemp påverkar mest utan reglerande termostat.
Sist jag körde med den öppna termostaten, så låg den runt 90-strecket mest hela tiden. Ibland ner till 80 om jag körde längre sträckor på 50-väg med låg belastning.

Jo, jag förstår det, körde utan termostat på A4:an ett tag, så det varierar ju, eller tar åtminstone en förbannad tid innan man får en jämn temperatur (inget som rekommenderas under vintern kan jag tillägga tongue )

Tänkte mest om den, även då hade gått upp mot 100 (eller strax över) om den fick "stå och gå", eller om den höll sig just vid 90 då också.

För, om den håller sig på 90 om den får "stå och gå", så skulle jag iaf utesluta vattenpumpen, då den annars borde göra "samma sak" då.  Anser, rent spekulativt dock, att det inte skulle göra så stor skillnad för självcirkulationen helt enkelt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

45 Inlägg
3 april 2015
#37
it_mutt skrev:
Framhjulsspinn skrev:
Det stämmer kan man säga. När jag skriver "utan termostat", så menar jag att jag kör med den som har fått stryk och alltid är öppen i fixerat läge.

Den stannar lite var den vill på mätaren då eftersom belastning och utetemp påverkar mest utan reglerande termostat.
Sist jag körde med den öppna termostaten, så låg den runt 90-strecket mest hela tiden. Ibland ner till 80 om jag körde längre sträckor på 50-väg med låg belastning.

Jo, jag förstår det, körde utan termostat på A4:an ett tag, så det varierar ju, eller tar åtminstone en förbannad tid innan man får en jämn temperatur (inget som rekommenderas under vintern kan jag tillägga tongue )

Tänkte mest om den, även då hade gått upp mot 100 (eller strax över) om den fick "stå och gå", eller om den höll sig just vid 90 då också.

För, om den håller sig på 90 om den får "stå och gå", så skulle jag iaf utesluta vattenpumpen, då den annars borde göra "samma sak" då.  Anser, rent spekulativt dock, att det inte skulle göra så stor skillnad för självcirkulationen helt enkelt.

Precis smile

Det är ju så himla skumt. Expansionskärlet, kylaren och motorn håller samma temp från kallstart ända upp till 90 med den öppna termostaten och precis som du säger så tar det en semester innan den kommer upp i temp.

Avstängd
10 388 Inlägg
3 april 2015
#38
Framhjulsspinn skrev:
it_mutt skrev:
Framhjulsspinn skrev:
Det stämmer kan man säga. När jag skriver "utan termostat", så menar jag att jag kör med den som har fått stryk och alltid är öppen i fixerat läge.

Den stannar lite var den vill på mätaren då eftersom belastning och utetemp påverkar mest utan reglerande termostat.
Sist jag körde med den öppna termostaten, så låg den runt 90-strecket mest hela tiden. Ibland ner till 80 om jag körde längre sträckor på 50-väg med låg belastning.

Jo, jag förstår det, körde utan termostat på A4:an ett tag, så det varierar ju, eller tar åtminstone en förbannad tid innan man får en jämn temperatur (inget som rekommenderas under vintern kan jag tillägga tongue )

Tänkte mest om den, även då hade gått upp mot 100 (eller strax över) om den fick "stå och gå", eller om den höll sig just vid 90 då också.

För, om den håller sig på 90 om den får "stå och gå", så skulle jag iaf utesluta vattenpumpen, då den annars borde göra "samma sak" då.  Anser, rent spekulativt dock, att det inte skulle göra så stor skillnad för självcirkulationen helt enkelt.

Precis smile

Det är ju så himla skumt. Expansionskärlet, kylaren och motorn håller samma temp från kallstart ända upp till 90 med den öppna termostaten och precis som du säger så tar det en semester innan den kommer upp i temp.

Ett alternativ skulle faktiskt kunna vara en "slirande" vattenpump. Jag har varit med om det en gång på Audi iofs. Hjulet/impellern satt inte fast "ordentligt" på axeln. (det var inte heller superlöst utan snurrade med). Men, min tanke är då;

"Inget termostat" - minimalt mindre motstånd i systemet och vattenpumpen klarar av att cirkulera vattnet.

"Termostat" - Motståndet blir lite lite högre, vattenpumpen "slirar" och vattnet cirkulerar inte.

Långsökt månne, men en tanke som slog mig precis bara.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

45 Inlägg
3 april 2015
#39
Har hört om det förut. Många med plastimpeller brukar ha det problemet.  Jag har inte tagit lös min, men jag har stoppat in fingret i termostathuset och hållit emot medan jag försöker vrida på remhjulet. Och den verkar sitta fast.

Jag måste lös med kamdrevet för att ta lös vattenpumpen tror jag, eftersom det sitter en plåt över pumpen som går under drevet.

Jag ska prova köra med bilen och se vad som händer igen nu när vattnet faktiskt tar sig ut i kylaren.

Avstängd
10 388 Inlägg
3 april 2015
#40
Framhjulsspinn skrev:
Har hört om det förut. Många med plastimpeller brukar ha det problemet.  Jag har inte tagit lös min, men jag har stoppat in fingret i termostathuset och hållit emot medan jag försöker vrida på remhjulet. Och den verkar sitta fast.

Jag måste lös med kamdrevet för att ta lös vattenpumpen tror jag, eftersom det sitter en plåt över pumpen som går under drevet.

Jag ska prova köra med bilen och se vad som händer igen nu när vattnet faktiskt tar sig ut i kylaren.

Ja. Det vanliga är väl dock att den "lossnar helt" har jag fått för mig (alternativt att plasthjulet spricker och ramlar sönder). Har som sagt bara varit med om det en gång själv

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök