3219
Sök

Audi 100 2,3 1992 vill gå varm.

45 Inlägg
3 april 2015
#41
it_mutt skrev:
Framhjulsspinn skrev:
Har hört om det förut. Många med plastimpeller brukar ha det problemet.  Jag har inte tagit lös min, men jag har stoppat in fingret i termostathuset och hållit emot medan jag försöker vrida på remhjulet. Och den verkar sitta fast.

Jag måste lös med kamdrevet för att ta lös vattenpumpen tror jag, eftersom det sitter en plåt över pumpen som går under drevet.

Jag ska prova köra med bilen och se vad som händer igen nu när vattnet faktiskt tar sig ut i kylaren.

Ja. Det vanliga är väl dock att den "lossnar helt" har jag fått för mig (alternativt att plasthjulet spricker och ramlar sönder). Har som sagt bara varit med om det en gång själv

Ja pecis. Vilken tur jag har en utav metall smile

Upptäckte nu att exp.locket läcker ut tryck ibland också trots att den inte gjorde sist jag kollade.
Den har nog finger med i spelet också.

6 125 Inlägg
3 april 2015
#42
Hej!
Läste jag rätt att vattennivån i expansionskärlet varierar från kall till varm motor??
Om det är så så har du garanterat en topplockspackning som är trasig eller en skev topp vilket gör att tryck från förbränningrummen trycksätter vattnet.
Brorsan hade det felet på sin 745:a men vi märkte ingen missfärgning av vattnet. Envis som jag är sa jag till honom att  ta bort toppen och kolla!Och vad fann vi, jo en knapp hårtrådsvid spricka i packningen.
När vi bytt packning fungerade allt perfekt igen och vattennivån i expansionskärlet var konstant.

På min Audi 100 Avant 2,0E -89 så kommer full värme efter ca 2-3km körning och man märker bara en lätt "puff" när man öppnar expansionskärlets lock  när motorn blivit varm. Någon variation av vattennivån finns inte!


Avstängd
10 388 Inlägg
3 april 2015
#43
jaka54 skrev:
Hej!
Läste jag rätt att vattennivån i expansionskärlet varierar från kall till varm motor??
Om det är så så har du garanterat en topplockspackning som är trasig eller en skev topp vilket gör att tryck från förbränningrummen trycksätter vattnet.

Brorsan hade det felet på sin 745:a men vi märkte ingen missfärgning av vattnet. Envis som jag är sa jag till honom att  ta bort toppen och kolla!Och vad fann vi, jo en knapp hårtrådsvid spricka i packningen.
När vi bytt packning fungerade allt perfekt igen och vattennivån i expansionskärlet var konstant.

På min Audi 100 Avant 2,0E -89 så kommer full värme efter ca 2-3km körning och man märker bara en lätt "puff" när man öppnar expansionskärlets lock  när motorn blivit varm. Någon variation av vattennivån finns inte!

Att nivån varierar mellan kall och varm motor innebär inte alls "garanterat" att topplockspackningen är trasig eller att toppen är skev.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
18 009 Inlägg
3 april 2015
#44
it_mutt skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Läste jag rätt att vattennivån i expansionskärlet varierar från kall till varm motor??
Om det är så så har du garanterat en topplockspackning som är trasig eller en skev topp vilket gör att tryck från förbränningrummen trycksätter vattnet.

Brorsan hade det felet på sin 745:a men vi märkte ingen missfärgning av vattnet. Envis som jag är sa jag till honom att  ta bort toppen och kolla!Och vad fann vi, jo en knapp hårtrådsvid spricka i packningen.
När vi bytt packning fungerade allt perfekt igen och vattennivån i expansionskärlet var konstant.

På min Audi 100 Avant 2,0E -89 så kommer full värme efter ca 2-3km körning och man märker bara en lätt "puff" när man öppnar expansionskärlets lock  när motorn blivit varm. Någon variation av vattennivån finns inte!

Att nivån varierar mellan kall och varm motor innebär inte alls "garanterat" att topplockspackningen är trasig eller att toppen är skev.

Japp. Fullt normalt. MEN om bilen står på tomgång och man öppnar locket och det bubblar över vid halvvarm maskin är väl inte så bra...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
10 388 Inlägg
3 april 2015
#45
Hybridsmurfen skrev:
it_mutt skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Läste jag rätt att vattennivån i expansionskärlet varierar från kall till varm motor??
Om det är så så har du garanterat en topplockspackning som är trasig eller en skev topp vilket gör att tryck från förbränningrummen trycksätter vattnet.

Brorsan hade det felet på sin 745:a men vi märkte ingen missfärgning av vattnet. Envis som jag är sa jag till honom att  ta bort toppen och kolla!Och vad fann vi, jo en knapp hårtrådsvid spricka i packningen.
När vi bytt packning fungerade allt perfekt igen och vattennivån i expansionskärlet var konstant.

På min Audi 100 Avant 2,0E -89 så kommer full värme efter ca 2-3km körning och man märker bara en lätt "puff" när man öppnar expansionskärlets lock  när motorn blivit varm. Någon variation av vattennivån finns inte!

Att nivån varierar mellan kall och varm motor innebär inte alls "garanterat" att topplockspackningen är trasig eller att toppen är skev.

Japp. Fullt normalt. MEN om bilen står på tomgång och man öppnar locket och det bubblar över vid halvvarm maskin är väl inte så bra...

Nej, inte vid halvvarm motor nej. Skulle det göra det vid "fullvarm motor" så skulle inte jag misstänka något trasigt iaf. Sen om det är något som varierar från bil till bil låter jag givetvis vara osagt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

45 Inlägg
3 april 2015
#46
Har varit ute och kört en längre bit nu och bilen håller sig vid 102-103 grader hela tiden. Termostaten är öppen och kylaren blir genomvarm.

Ur den lilla slangen till exp.kärlet kommer det en stråle i full fart på tomgång. Fläkten startade även en gång när jag hade stannat efter färden. ungefär vid 106-107 grader på mätaren.

Mina kylarslangar var ganska hårda och låg på gränsen på att tryckvakten i exp.käl-locket låg och småpös ibland. Men detta tror jag beror på att jag tankade för mycket kylarvätska innan jag startade bilen. Vätska är ju inte så bra på att komprimera sig och den lilla luftficka jag lämnade var antagligen för liten.

jaka54 skrev:
Hej!
Läste jag rätt att vattennivån i expansionskärlet varierar från kall till varm motor??
Om det är så så har du garanterat en topplockspackning som är trasig eller en skev topp vilket gör att tryck från förbränningrummen trycksätter vattnet.
Brorsan hade det felet på sin 745:a men vi märkte ingen missfärgning av vattnet. Envis som jag är sa jag till honom att  ta bort toppen och kolla!Och vad fann vi, jo en knapp hårtrådsvid spricka i packningen.
När vi bytt packning fungerade allt perfekt igen och vattennivån i expansionskärlet var konstant.

På min Audi 100 Avant 2,0E -89 så kommer full värme efter ca 2-3km körning och man märker bara en lätt "puff" när man öppnar expansionskärlets lock  när motorn blivit varm. Någon variation av vattennivån finns inte!

Varför tror du att vattnet ska vara konstant? Vattnet blir varmt och expanderar vilket innebär att det stiger i kärlet och luften som finns i kärlet är till för att låta vätskan just expandera samt skapa ett tryck på strax under 1 bar. om vätskan är konstant så saknar du tryck i ditt system. Eller?  Rätta mig om jag har fel!

6 125 Inlägg
4 april 2015
#47
Hej!
Vatten som kokar (100 grader eller mer) expanderar!
Men nu är det inte rent vatten vi har i kylarna utan en blandning av vatten och 30-50% glykol vilket innebär att kylarvätskan inte alls kokar,expanderar, vid normal motortemp.
Expansionskärlet finns där som extra säkerhet OM man på något sätt skulle få motorn att koka, gå varm.
Skulle inte expansionskärlet finnas då skulle antingen en slang eller kylaren sprängas av trycket.
Så jag insisterar!
Varierar vattennivån i expansionskärlet från kall motor till varm...så har du förbränningsgaser som läcker ut i kylarvattnet (trasig topplockspackning).


45 Inlägg
6 april 2015
#48
jaka54 skrev:
Hej!
Vatten som kokar (100 grader eller mer) expanderar!
Men nu är det inte rent vatten vi har i kylarna utan en blandning av vatten och 30-50% glykol vilket innebär att kylarvätskan inte alls kokar,expanderar, vid normal motortemp.
Expansionskärlet finns där som extra säkerhet OM man på något sätt skulle få motorn att koka, gå varm.
Skulle inte expansionskärlet finnas då skulle antingen en slang eller kylaren sprängas av trycket.
Så jag insisterar!
Varierar vattennivån i expansionskärlet från kall motor till varm...så har du förbränningsgaser som läcker ut i kylarvattnet (trasig topplockspackning).

Jag har nu bytt kylarlock och nu stiger inte nivån lika mkt.

Jag har konstaterat att det är dålig cirkulation då värmen vid termostaten tar bakvägen mot kylaren innan tempen når 100c. Nu beställer jag en pump och byter eländet och hoppas på att det löser sig trots att jag inte kan försåt hur den jag har ska kunna vara dålig då allt sitter fast och inte läcker.

Löser inte en ny pump problemet så måst det vara den nya kylaren som släpper igenom vatten för lätt eller för tungt. Men det låter så långsökt att det är omöjligt. En frisk pump ska väl skyffla vatten oavsett.

Som tidigare nämnt så går bilen att köra nu men nålen stannar på 102 grader oavsett belastning.

All luft är nästan garanterat borta vid termostaten. Släppte på huset efter en längre tur, och ut kommer bara vatten. Även vid värmepaketet.
Senast redigerat av Framhjulsspinn (6 april 2015)

6 125 Inlägg
6 april 2015
#49
Hej!
Hur är det med vattenvariationerna i expansionskärlet?? Finns de kvar?


Avstängd
10 388 Inlägg
6 april 2015
#50
jaka54 skrev:
Hej!
Vatten som kokar (100 grader eller mer) expanderar!
Men nu är det inte rent vatten vi har i kylarna utan en blandning av vatten och 30-50% glykol vilket innebär att kylarvätskan inte alls kokar,expanderar, vid normal motortemp.
Expansionskärlet finns där som extra säkerhet OM man på något sätt skulle få motorn att koka, gå varm.
Skulle inte expansionskärlet finnas då skulle antingen en slang eller kylaren sprängas av trycket.
Så jag insisterar!
Varierar vattennivån i expansionskärlet från kall motor till varm...så har du förbränningsgaser som läcker ut i kylarvattnet (trasig topplockspackning).

Igen; NEJ. Säg inte att det -är- så när det inte alls -måste- vara så.

Vidare så har vatten sitt densitetsmaximum vid +4c, Så nej, vatten expanderar dock även långt innan 100c. Bara för sakens skull; Volumetriska expansionskoefficienten ar 2.1e-4 / °C (alternativt; 1.8e-4 / °C beroende på vem du frågar, var du kollar osv).

Det spelar egentligen ingen roll, det visar oavsett vilket på att rent vatten expanderar för varje grad <punkt>

Nu är det inte heller glykolen som gör att "vattnet" inte kokar. en 50/50-blandning höjer kokpunkten med ca 8-10c, däremot gör trycket (undrar var det kommer ifrån....) att kylarvätska (glykol+vatten) inte börjar koka före 120-130c (beroende på blandning osv).

Men insistera på bäst du vill för allt i världen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 250 Inlägg
7 april 2015
#51
Det var en lång tråd&#9786;
Får väl skriva lite jag också, med referens till flera egna bilar med just ditt bekymmer. Minns särskilt en 900 som efter eb idiotisk egen idé uppförde sig så.

Bilen ifråga var i mycket bra skick, tills....
Jag tyckte att vattenslangarna var väl hårda när motorn var varm. (Visade sig vara normslt).
Så jag filade upp ett litet spår i anslutningen där locket till expansionskärlet sitter.
Nu blev inte slangarna trycksatta. Det bubblade dessvärre i motorn och motorn kokade ibland. Trots att kylaren var kall nedertill. Det blev alltså luftbubblor då vattnet kokade, precis som i en kastrull, när man kokar vatten.
Kolla bubblorna! De stiger alla uppåt, så även i sjuksysters spruta, när hon lutar den med nålen uppåt. Även i riktigt smala sprutor. Samma i ölglas, fast då är det kolsyra som övergår i gasform, p g a låg tryck än vad det var i burken.

Gamle Saabmecken fick se min lilla pysspricka. Han misstänkte en av locket två fjäderbelastade ventiler, då han varit med om detta tidigare.

Det ska vara tryck i dagens kylsystem, förmodligen på grund av att motorerna utvecklar högre motoreffekt med partiell uppvärmning av gods (mindre gods - viktbesparing), på vissa ställen, högre än 100 grader!

Trycket blir av att vattnet kokar bl a på dessa hetare ställen.

Jämförde med farmors tryckkokare för potatiskokning. Kokade pärer på 10 minuter, vid ca 130 grader. Vatten kokar först vid högre temperatur vid högre tryck. Vid lägre lufttryck, t ex på Himalaya, under 90 grader.

Försvinner inget vatten så har du ett otätt kylsystem ovan vattennivån. Oftast expansionskärlet övre delar. Inklusive ett felaktigt lock. OBS använd ett originallock!
Ska kunna begränsa trycket, vid varm morot och släppa in luft vid kall motor, blir undertryck då luften krymper då den blir kall.

Så be någon mäta trycket i systemet när motorn startas upp och sen når arbetstemperatur. Inget normalt tryck - så får du liknade problem som du har, som jag själv av okunnighet orsakade.

Gamla Volvo järnspisar med tjockt gods, typ B 16, går att köra utan lock på kylaren. Min Traktor med än äldre motor, har inget expansionskärlet ö h t. Bara ett löst liggande lock och ett skvallerrör från toppen av kylaren. Kokar aldrig.
Senast redigerat av Meaganeowner (7 april 2015)

2 250 Inlägg
7 april 2015
#52
Att mäta trycket är billigast första åtgärd, än att riva av toppen. Därmed inte sagt att det inte är blockpackningen som felar. Eller att det är spricka i block eller topp.
Kan oftast konstateras med ett enkelt prov av kylarvätskan på verkstad.
Senast redigerat av Meaganeowner (7 april 2015)

45 Inlägg
7 april 2015
#53
Meaganeowner skrev:
Att mäta trycket är billigast första åtgärd, än att riva av toppen. Därmed inte sagt att det inte är blockpackningen som felar. Eller att det är spricka i block eller topp.
Kan oftast konstateras med ett enkelt prov av kylarvätskan på verkstad.

Hej! Min egna tråd dog ut lika snabbt som den startades. Så jag lånade den här och det blev en jävla fart.

Mitt problem är inte trycket. Jag har väldigt bra med tryck, och motorn har aldrig kokat i min ägo.
Problemet är en arbetstemp på 102 grader pga dålig cirkulation. Vad det beror på vet jag inte.
Vattenpumpen ser och känns hel ut. Den läcker inte heller.   Men vattnet vill hellre gå runt i motorn och in i värmepaketet än ut i kylaren och tillbaka.

Från termostathuset tar vattnet bakvägen innan termostaten öppnar fullt.

Den stannar på "102 grader" så länge jag har drag på kylararen. Varken mer eller mindre.

Mvh


Sök