Det var en lång tråd☺
Får väl skriva lite jag också, med referens till flera egna bilar med just ditt bekymmer. Minns särskilt en 900 som efter eb idiotisk egen idé uppförde sig så.
Bilen ifråga var i mycket bra skick, tills....
Jag tyckte att vattenslangarna var väl hårda när motorn var varm. (Visade sig vara normslt).
Så jag filade upp ett litet spår i anslutningen där locket till expansionskärlet sitter.
Nu blev inte slangarna trycksatta. Det bubblade dessvärre i motorn och motorn kokade ibland. Trots att kylaren var kall nedertill. Det blev alltså luftbubblor då vattnet kokade, precis som i en kastrull, när man kokar vatten.
Kolla bubblorna! De stiger alla uppåt, så även i sjuksysters spruta, när hon lutar den med nålen uppåt. Även i riktigt smala sprutor. Samma i ölglas, fast då är det kolsyra som övergår i gasform, p g a låg tryck än vad det var i burken.
Gamle Saabmecken fick se min lilla pysspricka. Han misstänkte en av locket två fjäderbelastade ventiler, då han varit med om detta tidigare.
Det ska vara tryck i dagens kylsystem, förmodligen på grund av att motorerna utvecklar högre motoreffekt med partiell uppvärmning av gods (mindre gods - viktbesparing), på vissa ställen, högre än 100 grader!
Trycket blir av att vattnet kokar bl a på dessa hetare ställen.
Jämförde med farmors tryckkokare för potatiskokning. Kokade pärer på 10 minuter, vid ca 130 grader. Vatten kokar först vid högre temperatur vid högre tryck. Vid lägre lufttryck, t ex på Himalaya, under 90 grader.
Försvinner inget vatten så har du ett otätt kylsystem ovan vattennivån. Oftast expansionskärlet övre delar. Inklusive ett felaktigt lock. OBS använd ett originallock!
Ska kunna begränsa trycket, vid varm morot och släppa in luft vid kall motor, blir undertryck då luften krymper då den blir kall.
Så be någon mäta trycket i systemet när motorn startas upp och sen når arbetstemperatur. Inget normalt tryck - så får du liknade problem som du har, som jag själv av okunnighet orsakade.
Gamla Volvo järnspisar med tjockt gods, typ B 16, går att köra utan lock på kylaren. Min Traktor med än äldre motor, har inget expansionskärlet ö h t. Bara ett löst liggande lock och ett skvallerrör från toppen av kylaren. Kokar aldrig.
Senast redigerat av Meaganeowner (7 april 2015)