2836
Sök

Xenon tänder bara ibland, vad är felet ?

3 292 Inlägg
26 augusti 2013
Trådstartare
#1
Jag har 3 stycken Xenonkonverterade NBB extraljus, detta är troligen gjort på firma för flera år sen av monteringen att dömma. MEN nu är det så att alla tänder inte alltid, ibland lyser bara en och ibland två och ibland tre, om jag tänder och släcker på spaken med en sekunds mellandrum så är det olika endå. Spelar ingen roll om alla varit tända i 20 minuter eller 2 sekunder, det blir endå samma fel.

Det sitter ett relä kopplat till dom här lysena, alltså inte 3 relän utan bara 1, därifrån går det en strömkabel och en jordkabel till en snabbkontakt och där blir det tre ström (en till varje lampa) och tre jord (en till varje lampa).

Jag undrar ju förstås varför det sitter ett relä på dessa extraljus ? då jag aldrig nånsin haft nåt sånt på mina andra xenonkonverterade lampor...

Jag har andra balaster som ligger som jag tänkt att jag skulle testa att byta för att kanske det skulle bli bättre, det blev det inte.

Testade även att dra ur den ena lampan som tänder mest ofta för att se om nån annan skulle tända oftare då för att kanske tro att matningen är för klen så man bara kunde sätta i en grövre matarkabel.. det blev ingen skillnad.

Nån som har nån aning om vad som kan vara fel ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

5 127 Inlägg
26 augusti 2013
#2
Dom gånger ja stött på din typ av fel så har det vart dåligt med ström. Mät spänningen vid delningen och se vad du har för volt när du tänder lyset.
Måste vara ganska grova kablar om du vara har en matarkabel då dom drar en del ström. Bör väl vara iaf 4-6mm2 till relät och delningen.
Annars så se över din jordpunkt på ballasterna. Det kan ge spänningsfall.
Är ganska säker på att ditt fel beror på dåligt med ström så mät smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

5 127 Inlägg
26 augusti 2013
#3
Extraljusen har ett relä för att dom behöver direktström från batteriet. Skulle dom kopplas direkt mot bilens kablar så skulle det brinna säkringar och kablar.
Relät styrs av en liten ström som du får från kabeln till ett helljus.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

3 292 Inlägg
26 augusti 2013
Trådstartare
#4
mb_pucken skrev:
Extraljusen har ett relä för att dom behöver direktström från batteriet. Skulle dom kopplas direkt mot bilens kablar så skulle det brinna säkringar och kablar.
Relät styrs av en liten ström som du får från kabeln till ett helljus.

Ja fast jag har inte relä på min andra bil som jag monterat Xenon i halvljuset på.. har även polare som har xenon som heller inte har nåt relä..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Forummoderator
18 038 Inlägg
26 augusti 2013
#5
Danne_1977 skrev:
mb_pucken skrev:
Extraljusen har ett relä för att dom behöver direktström från batteriet. Skulle dom kopplas direkt mot bilens kablar så skulle det brinna säkringar och kablar.
Relät styrs av en liten ström som du får från kabeln till ett helljus.

Ja fast jag har inte relä på min andra bil som jag monterat Xenon i halvljuset på.. har även polare som har xenon som heller inte har nåt relä..

Strömdipp. Eller högst troligare: Ärgade anslutningar. Ta isär och borsta med stålborste eller byt tveksamma anslutningar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 705 Inlägg
26 augusti 2013
#6
Danne_1977 skrev:
Ja fast jag har inte relä på min andra bil som jag monterat Xenon i halvljuset på.. har även polare som har xenon som heller inte har nåt relä..

Reläet är väl för att det är extraljus?
Vanligt halvljus går ju på bilens ordinarie elsystem, medans extraljus är tillbehör.


3 292 Inlägg
26 augusti 2013
Trådstartare
#7
Dieselsmurfen skrev:
Danne_1977 skrev:
mb_pucken skrev:
Extraljusen har ett relä för att dom behöver direktström från batteriet. Skulle dom kopplas direkt mot bilens kablar så skulle det brinna säkringar och kablar.
Relät styrs av en liten ström som du får från kabeln till ett helljus.

Ja fast jag har inte relä på min andra bil som jag monterat Xenon i halvljuset på.. har även polare som har xenon som heller inte har nåt relä..

Strömdipp. Eller högst troligare: Ärgade anslutningar. Ta isär och borsta med stålborste eller byt tveksamma anslutningar.

Jag har haft isär och kollat och det såg inte dåligt ut.. kollade alla kopplingar och kontakter ..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

5 127 Inlägg
26 augusti 2013
#8
Mät som ja skrev när du är där och kollar sen kan du lägga upp lite bilder på kablarna om du vill smile kan man se lite hur det ser ut så kanske vi kan hitta lite eventuella felkällor smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 037 Inlägg
26 augusti 2013
#9
Kan även vara lamporna som ställer till med problem om de är dåliga.

Men som de andra i tråden skriver så kolla först upp spänningen till ballasterna. Har du problem att hitta något ställe att mäta på så kan du även ta bort kontakten till en ballast och mäta i den medans du tänder de andra.

Hittar du inget större spänningsfall så testa med en annan lampa om du har.

3 292 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
#10
mb_pucken skrev:
Mät som ja skrev när du är där och kollar sen kan du lägga upp lite bilder på kablarna om du vill smile kan man se lite hur det ser ut så kanske vi kan hitta lite eventuella felkällor smile

Alla kablarna är rätt snyggt och bra dragna faktiskt, syns att det är gjort på firma eller av en mycket seriös människa, inga konstigheter och inga dåliga kontakter vad jag kan hitta.

Ballasterna som sitter till två av extraljusen är orginal NBB såg jag, ibland får en av lamporna en annan färg, typ nästan lite gul eller så.. släcker jag och tänder igen så är färgen som den ska vara igen..

Det är speciellt en lampa (den till höger) som sällan tänds, den tänder kanske oftare när den är kall och mer sällan när den är varm..

Men generellt så jävlas alla lamporna med att ibland inte tändas, oftast bara en i taget som inte tänds.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

5 127 Inlägg
27 augusti 2013
#11
Spelar ingen roll om kablar är snyggt dragna, det viktiga är att det är rätt kablar av rätt storkek.
En snyggt dragen men för tunn kabel kommer ändå ge spänningsfall.
En kabel med rätt storlek kan du dra över huven eller hur du vill men den kommer ändå funka bättre.

Att lamporna tänder med fel färg kan tyda på kassa lampor. Dom kostar inte många hundringar så kan vara värt att kasta i ett par nya. Dock brukar dom lysa i rosa ton när dom blir dåliga.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

5 127 Inlägg
27 augusti 2013
#12
Är det lampan längst bort från relät som krånglar mest?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

3 292 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
#13
mb_pucken skrev:
Spelar ingen roll om kablar är snyggt dragna, det viktiga är att det är rätt kablar av rätt storkek.
En snyggt dragen men för tunn kabel kommer ändå ge spänningsfall.
En kabel med rätt storlek kan du dra över huven eller hur du vill men den kommer ändå funka bättre.

Att lamporna tänder med fel färg kan tyda på kassa lampor. Dom kostar inte många hundringar så kan vara värt att kasta i ett par nya. Dock brukar dom lysa i rosa ton när dom blir dåliga.

Jo det förstår ju jag åxå, men det ser ut att vara bra, inte så värst tunna kablar heller..

Men ska se över det hela igen o se vad jag kan göra.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
#14
mb_pucken skrev:
Är det lampan längst bort från relät som krånglar mest?

Alla kablar är exakt lika långa, alltså alla sitter lika långt från reläet, men ja det är lyset som sitter längst bort från reläet som krånglar mest..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

2 037 Inlägg
27 augusti 2013
#15
Om en lampa har problem vid varmstart så är det troligen lampan som är dålig eller i slutet av sin livslängd...
Ballasterna drar mindre ström vid varmstart, om de inte är analoga förstås (då drar de i stort sett lika mycket ström vid både kall och varmstart).

3 292 Inlägg
27 augusti 2013
Trådstartare
#16
MammDiin skrev:
Om en lampa har problem vid varmstart så är det troligen lampan som är dålig eller i slutet av sin livslängd...
Ballasterna drar mindre ström vid varmstart, om de inte är analoga förstås (då drar de i stort sett lika mycket ström vid både kall och varmstart).

Ahaa jag förstår.. funderar på att investera i 3 stycken nya Xenon kitt till mina extraljus, xenonet i bilens helljus funkar kanon bra än.. fast ballasterna är daterade 2008, på den tiden kostade Xenon en bra slant mer än idag.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 237 Inlägg
3 december 2014
#17
Lånar tråden och hoppas på hjälp då jag har ett liknande problem.

Har en Mazda 3 2005 med Xenon standard i halvljuset. lyset på passagerarsidan har ofta problem att tända vid kallstart, brukar hjälpa att stänga och lägga på belysningen 5-10 gånger för att få igång den. Om jag nyligen kört och bilen är varm så är det oftast inga problem för det lyset att komma igång.

Antar att det är dåliga kablar/jordning som är boven? Eller kan det vara något relä?

/MVH liquisole smile

Trucker
1 415 Inlägg
4 december 2014
#18
liquisole skrev:
Lånar tråden och hoppas på hjälp då jag har ett liknande problem.

Har en Mazda 3 2005 med Xenon standard i halvljuset. lyset på passagerarsidan har ofta problem att tända vid kallstart, brukar hjälpa att stänga och lägga på belysningen 5-10 gånger för att få igång den. Om jag nyligen kört och bilen är varm så är det oftast inga problem för det lyset att komma igång.

Antar att det är dåliga kablar/jordning som är boven? Eller kan det vara något relä?

/MVH liquisole smile

låter mer som ballasten inte tänder som den ska...
snart kommer den nog lägga av helt, så lika bra och förbereda dig på det smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

2 037 Inlägg
4 december 2014
#19
zleepy skrev:
liquisole skrev:
Lånar tråden och hoppas på hjälp då jag har ett liknande problem.

Har en Mazda 3 2005 med Xenon standard i halvljuset. lyset på passagerarsidan har ofta problem att tända vid kallstart, brukar hjälpa att stänga och lägga på belysningen 5-10 gånger för att få igång den. Om jag nyligen kört och bilen är varm så är det oftast inga problem för det lyset att komma igång.

Antar att det är dåliga kablar/jordning som är boven? Eller kan det vara något relä?

/MVH liquisole smile

låter mer som ballasten inte tänder som den ska...
snart kommer den nog lägga av helt, så lika bra och förbereda dig på det smile

Går även att testa lampan från andra sidan och se om det då funkar. Då vet man rätt så säkert om det är ballasten eller lampan det är fel på.
Senast redigerat av MammDiin (4 december 2014)

Trucker
1 415 Inlägg
4 december 2014
#20
MammDiin skrev:
zleepy skrev:
liquisole skrev:
Lånar tråden och hoppas på hjälp då jag har ett liknande problem.

Har en Mazda 3 2005 med Xenon standard i halvljuset. lyset på passagerarsidan har ofta problem att tända vid kallstart, brukar hjälpa att stänga och lägga på belysningen 5-10 gånger för att få igång den. Om jag nyligen kört och bilen är varm så är det oftast inga problem för det lyset att komma igång.

Antar att det är dåliga kablar/jordning som är boven? Eller kan det vara något relä?

/MVH liquisole smile

låter mer som ballasten inte tänder som den ska...
snart kommer den nog lägga av helt, så lika bra och förbereda dig på det smile

Går även att testa lampan från andra sidan och se om det då funkar. Då vet man rätt så säkert om det är ballasten eller lampan det är fel på.

Självklart, fast lamporna har den egenskapen att dom antagligen funkar eller inte, medans ballasten kan leka sitt egna liv när den är på "sista versen" så säga, har haft samma problem och det är -alltid- ballasten som håller på och gå sönder när lampan vägrar tändas men tillslut gör det efter man slagit av och på halvljus några gånger...
oftast när den är kall, men den sen funkar ganska bra när den har använts och är varm..

lite som ett relä, kan både funka och inte, strular ganska friskt när det håller på och gå sönder helt och hållet smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)


Sök