Om bilen är extremt inrökt så som du beskriver så är det i bästa fall att man lyckas att få bort rök lukt 50-60%. Men då är det mycket att göra och mycket tid att lägga ner i värsta fall börja skruva bort stolar / baksätet så man får bort all lukt för det sätter sig precis överallt. Och sen så börja att Rengöra invändigt så som Damm torka bilen och dammsuga och vattendammsuga taket / golvet / och hela bagaget. och använda kemikalier som äter lukt när du damm torkar bilen invändigt. sen när du är klar med det att du har gjort rent överallt så använder du en Ozon generator (dödare) för lukten och spraya bio fresch. och låta det stå 12h+. Sen köra ut bilen och vädra ut den sen köra in den och lukta i bilen om det är okey eller inte. Om lukten nu är kvar så kan det krävas 1 omgång till och Köra En AC cleaner (bomb). om det inte fukar så behöver du byta ut vissa delar invändigt.
OBS : En bil som är Extremt inrökt eller som har Stall lukt ifrån häst är det Väldigt svårt att bli av med. Om du köper en sådan bil så ska man Pruta på bilarna Kraftigt. OCH KÖP ALDRIG BILAR på Vinter TID. Då lukter neutraliseras vid minus grader och sen när det blir sommar och varmt så kommer den dolda lukten fram och man blir missnöjd som Bilägare.
Mvh Erik
Bra guide! Måste bara fråga varför just hästlukt är svårt att få bort? Om man nu köper bil på vintern, går det att varmköra och få inredningen att lukta som på sommaren, eller ska man helt enkelt avvakta och köpa när det blivit varmt ute?
Varför just hästlukt är näst intill omöjligt att få bort vet jag inte. Antar för det sätter sig på djupet/överallt i coupén på bilen medans de flesta lukter lägger sig ovanför. Om man nu ska köpa bil på vintern så ska det vara en NY bil med 0 ägare innan. Och det går ej av varmköra bilen och få inredningen att lukta som på sommaren då lukterna fortfarande är neutraliserade - i sånfall ska hela bilen vara varm som utvändigt/invändigt med andra ord det ska vara sommar värme då det framhäver alla lukter bäst. Jag hade personligen Avvaktat med att köpa bil på vinter tid och köpt bil när det är varmt ute för att vara på den säkra sidan.
Anledningen till att jag vet detta är att jag är en '' Bilrekondare '' och har sätt allt för många missnöjda personer med sin bil då dolda lukter träder fram på sommaren när dom har köpt bilen på vinter tid med endast 1 ägare innan osv. och att dom hade provkört / varmkört bilen och att den var okey osv. Och just Hästlukt i en BIL går näst intill ALDRIG bort. Man kan Dölja lukten med doft saker och sånt men häst lukten kommer alltid tillbaka och sitter där.
Varför just hästlukt är näst intill omöjligt att få bort vet jag inte. Antar för det sätter sig på djupet/överallt i coupén på bilen medans de flesta lukter lägger sig ovanför. Om man nu ska köpa bil på vintern så ska det vara en NY bil med 0 ägare innan. Och det går ej av varmköra bilen och få inredningen att lukta som på sommaren då lukterna fortfarande är neutraliserade - i sånfall ska hela bilen vara varm som utvändigt/invändigt med andra ord det ska vara sommar värme då det framhäver alla lukter bäst. Jag hade personligen Avvaktat med att köpa bil på vinter tid och köpt bil när det är varmt ute för att vara på den säkra sidan.
Anledningen till att jag vet detta är att jag är en '' Bilrekondare '' och har sätt allt för många missnöjda personer med sin bil då dolda lukter träder fram på sommaren när dom har köpt bilen på vinter tid med endast 1 ägare innan osv. och att dom hade provkört / varmkört bilen och att den var okey osv. Och just Hästlukt i en BIL går näst intill ALDRIG bort. Man kan Dölja lukten med doft saker och sånt men häst lukten kommer alltid tillbaka och sitter där.
Mvh Erik
Riktigt bra att veta!! Skulle jag nog aldrig tänkt på om jag inte läst detta. (Ska undvika att köpa bil av människor med stall på vintern då )
Såg något avsnitt på mythbusters då de satte in en död gris i en corvette i några månader för att sedan försöka dölja lukten och sälja bilen. Där snackar vi svårsålt! Smakprov: http://youtu.be/AKiB3g9hgQg
"I de flesta bilarna på våra vägar sitter det bara en person, vanligtvis föraren." - Carol Malia, nyhetsankare på BBC