Ja, då tar vi det från början, hur det kom sig att det blev just denna och vad som hände den där första månaden i min ägo.
Jag ville ha en ny bil, och helst en kombi. För mig var det 740 eller 940 som fanns att välja på, så jag och mina vänner tog en roadtrip till Nässjö för att titta på en fin, vit 945:a som såg jättefin ut på bild, men när vi kom och såg den i verkligheten så var den ju förstås fin i helhet, men när man kikade noggrannare så var ena tröskeln tryckt, den rostade på sina ställen, klarlacksläpp och gud vet allt, så jag tackade nej, och kände för en stund att resan på 20 mil var helt i onödan. Slängde upp blocket och sökte på Jönköpings län och hittade en rätt fin, blå 945:a.
Ringde och frågade ifall den fanns kvar och ifall man kunde få kolla på den på direkten, och vi var så välkomna så, så tio minuter senare stod vi och kikade på denna istället. Den hade inga dörruppslag, hade gått 30.600 mil ca, fanns lite småpill, men det mesta var i bra skick. Herren som hade bilen hade tillgång till lyft, så vi hissade upp den för att konstatera att den var rätt fräsch undertill med. En liten rostlagning på bakre balken, men i övrigt oskadd.
Christoffer och jag tog och provkörde den, så som Christoffer alltid provkör. Tvärnitar, kastar från sida till sida, fulla rattutslag etc, och sedan sa han "denna är bra!" och då slog jag till.
Knappt en vecka senare, 11 september 2012 hämtade jag bilen, och körde den hem till Kalmar
Direkt när bilen kom till Kalmar så rullade jag in den i garaget och börja skruva isär inredningen, för den var så full av hundhår och smuts att förarstolen inte gick att justera. Hittade massor med gammalt hundgodis mellan sätena och blev så frustrerad så att jag verkligen strippade hela bilen invändigt för att sedan rengöra allt och stoppa in det igen några dagar senare. (eltejpen på taket var för att jag hade en tanke om att gjort en vit Viper-rand längsgående från mitten på hela bilen. Det blev dock inte så mycket av det sedan)
När bilen väl var tömd på mattor och liknande märkte vi att det var blött på förarsidans golv. Det visade sig vara värmekranen som var kass, så snälla Christoffer hjälpte mig att montera dit en ny som jag köpte på Mekonomen. Och när ändå all inredning var borta så skruvade jag loss mätarhuset och de övriga instrumenten med lite vägledning och monterade istället dit blåa dioder från Biltema. Resultatet blev riktigt bra.
All plast som sitter längs med lister och insteg etc var så skitig att jag tog allting, stoppade det i duschen med varmvatten och grönsåpa och diskade det så att all smuts försvann, sedan tog jag interiörpolish och en aning med turtle wax black shine på en fuktig svamp och gnuggade in för den sista finishen, noga med att torka av med torr trasa efteråt.
Sedan efter att ha tampats med ett gammal musbo precis mitt under instrumentbrädan ovanpå mittenfläktarna, så var det dags att plocka ihop bilen! (Musen hade snott gamla besiktningsprotokoll och kuponger och byggt bo med, samt lite skumgummistoppning från handskfacket och stuvat in allting, men med en kraftig dammsugare gick det bra att städa bort allting. Sätena kläddes in och skruvades dit och sedan var det bara ut och köra!
Satte även dit led-lampor i P-ljus och dimljus för att jag tyckte det såg häftigt ut. Såhär i efterhand kan jag ju säga att dimljusen hade en usel räckvidd med de lamporna, och jag funderar på att xenonkonvertera allting istället. Annars blir det gamla hederliga lampor igen
Efter en vecka eller så så tröttnade jag på mina fula dörrsidor, som har det där miljövänliga limmet som gör att dörrsidorna släpper beklädnaden i solljus.. Åkte till skroten och skaffade mig 4 dörrsidor från en gammal 740, sedan blev det återigen som det ska vara!
gamla vs nya
Det var allt jag hade för stunden. Stay tuned!
/Louise