3514
Sök

Turbokonverterad B230F Vilken växellåda ska man ha?

50 Inlägg
31 augusti 2013
Trådstartare
#1
Hej håller som sagt på att turbokonvertera en b230f motor. Ska mest gå på tvären så kommer typ aldrig gå rakt fram smile

Nu kommer jag till denna kluriga fråga, Vilken låda håller för detta!

Har en M45/M46/M47 låda liggandes och ska även åka sinter på skiten..

Har hört på omvägar att od lådan ska hålla för mer än vad m90 lådan gör, och m90 kommer jag aldrig åka med då jag set folk rasa dom på löpande band!

Så frågan är vilken ska man satsa på? Sista utvägen är en zf låda men som sagt det är lite over kill men kanske ett säkert kort?

Tacksam för svar!


385 Inlägg
31 augusti 2013
#2
Ska de hålla är det zf låda eller svetsad m90 som gäller. M46 har jag själv rasat med 16v sugtrim och sinter..

Mvh

664 Inlägg
31 augusti 2013
#3
M46an håller ju bättre än m47an , men är tveksam om den är bättre och mer hållbar än m90in speciellt om den är svetsad.
Sen ligger ju en del på ditt körsätt också och vad för storlek på hjul man har osv.

Har ju sett en sugtrimmad och bänkad 240 med original M47 låda och 260hk under huven , så det är ju upp till en om man våldar som fan eller inte...

1 758 Inlägg
31 augusti 2013
#4
De gamla lådorna i M40-serien går knappt att jämföra med M90. M40 är tvåaxlade härken med en grundkonstruktion som härstammar från äldre stenåldern...
M90 är mycket roligare att köra med och tål betydligt mycket mer. Första generationens M90 hade visserligen en dålig konstruktion av stoppring/synknav på treans växel viket gör att man sabbar synken om man växlar som en klant. Antingen växlar man ordentligt, eller så svetsar man fast stoppringen, eller så ser man till att undvika första generationens M90.

125 Inlägg
31 augusti 2013
#5
Satsa på en zf låda


Försöker iaf
1 998 Inlägg
2 september 2013
#6
Hur mkt effekt ska du ha?

Körde min b230f med bottnad 13c och m47. Skorrade lite när man karateväxlade men den höll 500 stenhårda mil och måååånga däck. Köp en vettig tryckplatta och kör med originallamell så håller lådorna. Sinter dödar lådor fort.
Jag hade en Sachs 655 tryckplatta och de bettade tillräckligt.


Kör nu med annan motor, MYCKE hk, zf och sinter/655-platta och stumma bussningar i bakvagnen. Smäller bra när man karateväxlar och drivlinan mår väl inte så värst bra, men men de går ju att köpa nya grejer lol

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Whatever :)
1 652 Inlägg
3 september 2013
#7
Är lite som Bootrider säger, ju mer man karateväxlar och kör med felande delar så håller det inte så länge.
M90 ska ju palla av 300 hk med -712platta och original lamell om man växlar som man ska. Finns gubbar här som kör med mycket mer hk med M90 men frågan är hur länge. Jag kör/ska köra med zf för att slippa att något havererar smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

50 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
#8
Boostrider skrev:
Hur mkt effekt ska du ha?

Körde min b230f med bottnad 13c och m47. Skorrade lite när man karateväxlade men den höll 500 stenhårda mil och måååånga däck. Köp en vettig tryckplatta och kör med originallamell så håller lådorna. Sinter dödar lådor fort.
Jag hade en Sachs 655 tryckplatta och de bettade tillräckligt.


Kör nu med annan motor, MYCKE hk, zf och sinter/655-platta och stumma bussningar i bakvagnen. Smäller bra när man karateväxlar och drivlinan mår väl inte så värst bra, men men de går ju att köpa nya grejer lol

Effekt mässigt så vet ja inte än, kunna åka fullt ställ på 3.an är meningen wink


50 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
#9
XeptiQ skrev:
Är lite som Bootrider säger, ju mer man karateväxlar och kör med felande delar så håller det inte så länge.
M90 ska ju palla av 300 hk med -712platta och original lamell om man växlar som man ska. Finns gubbar här som kör med mycket mer hk med M90 men frågan är hur länge. Jag kör/ska köra med zf för att slippa att något havererar smile

Ja det är som du säger zf är ett säkert kort, är ju en älskare av karateväxlare så tror inte m90 håller mer än en kväll i min ägo! :p

Men vet folk som åkt od låda och gett den benet och då har den hållt länge. Håller väl så länge man inte skrapar kuggarna smile


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
3 september 2013
#10
Just det där med växellådorna är så jävla olika, många säger att alla m40 modeller är skit och inte håller för nånting. Och vissa säger att m90 inte håller för nått.
Kompisen körde 350hk i sin 240 med M45, hans klarade 2 år med 6 puckad sinter innan den gav upp, och då var den bilen endast till för att leka med.
Själv har man kört nyare modell av m90 utan problem med massa lek.
Frågan är hur mycket effekt du tänkt ha?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Whatever :)
1 652 Inlägg
3 september 2013
#11
740tuurbo skrev:
XeptiQ skrev:
Är lite som Bootrider säger, ju mer man karateväxlar och kör med felande delar så håller det inte så länge.
M90 ska ju palla av 300 hk med -712platta och original lamell om man växlar som man ska. Finns gubbar här som kör med mycket mer hk med M90 men frågan är hur länge. Jag kör/ska köra med zf för att slippa att något havererar smile

Ja det är som du säger zf är ett säkert kort, är ju en älskare av karateväxlare så tror inte m90 håller mer än en kväll i min ägo! :p

Men vet folk som åkt od låda och gett den benet och då har den hållt länge. Håller väl så länge man inte skrapar kuggarna smile

Hehe, jo precis. Min M90 höll hur fint som helst med överladd och cp-växlingar. Tror väl inte någon låda gillar karateväxlingar om man säger så men det är ju alltid något man kan testa på om man har fet plånbok wink

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Försöker iaf
1 998 Inlägg
3 september 2013
#12
Har kört en hel vinter med en chippad 945 och m90. Har alltid karateväxlat när jag leker men jag väntar ju med de tills drivlinan kommit upp i temp. Gör man i te de så skorrar de nästan oavset vad du har för låda.

Tighta bussningar och kortare lägen är att föredra.
Men körde ju minst 15 repor med kompisens 500hk 940 turbo på strippen med slicks. Karateväxlade så det stog härliga till och inte en växel missades på m90in.

Lär man sig att släppa upp kopplingen rätt så skrotar man inte lådor med lägre effekter. Tror mest på handhavandefel.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
3 september 2013
#13
Lär man sig att släppa upp kopplingen rätt så skrotar man inte lådor med lägre effekter. Tror mest på handhavandefel.

Kunde inte sagt det bättre själv

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Fri fart för ett fritt folk!
14 126 Inlägg
4 september 2013
#14
m90 håller så länge ingen missar växeln. Ingen har visat mig en bild på en m90 som rasat pga en massa vrid.
men en halv miss så går synkringen i delar =/


värt att nämna ang zf är att utväxelingen är skit 1:1 på 5:Ans växel. tänk er att köra runt på 4:ans växel hela tiden. för en m90 har 1:1 på 4:an och 0.81 på 5:An

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 september 2013
#15
Jag har kört en uppsjö olika Volvobilar med olika växellådor. Jag håller helt klart på M90 så länge man har rimliga effekter för en gatbil.

Många wannabes byter till div olika lådor med balla namn, vissa med ettan neråt osv, men de har alla gemensamt att växlingarna blir lidande. riktigt rappel med oprecisa lägen, kärvande linkage etc.  Så M90 och en smula vett säger jag också!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Försöker iaf
1 998 Inlägg
4 september 2013
#16
Growe skrev:
m90 håller så länge ingen missar växeln. Ingen har visat mig en bild på en m90 som rasat pga en massa vrid.
men en halv miss så går synkringen i delar =/


värt att nämna ang zf är att utväxelingen är skit 1:1 på 5:Ans växel. tänk er att köra runt på 4:ans växel hela tiden. för en m90 har 1:1 på 4:an och 0.81 på 5:An

Man får räkna med att byta utväxling egentligen. Kompisarna har zf/getrag med 1:1 och 3,54 och de varvar en del.

Jag kör med ZF i min 244 och 3,31.

Gör ca 110km/h på 3000 rpm. Teoretiskt sett gör den runt 300km/h på varvspärr femman men aldrig vågat/haft tanken på att prova. Däremot varvat ut fyran en gång vilket var 240km/h tongue



torpis skrev:
Jag har kört en uppsjö olika Volvobilar med olika växellådor. Jag håller helt klart på M90 så länge man har rimliga effekter för en gatbil.

Många wannabes byter till div olika lådor med balla namn, vissa med ettan neråt osv, men de har alla gemensamt att växlingarna blir lidande. riktigt rappel med oprecisa lägen, kärvande linkage etc.  Så M90 och en smula vett säger jag också!

M90 håller ju för bra mycket mos men ZF finns ju i en uppsjö och kostar nästan ingenting gentemot en m90. Att den sen pallar mycket stryk gör att jag valde en ZF

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

110 Inlägg
9 september 2013
#17
om man våldar är alla lådor dåliga. tro mig har provat..

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
9 september 2013
#18
_Performance_ skrev:
Just det där med växellådorna är så jävla olika, många säger att alla m40 modeller är skit och inte håller för nånting. Och vissa säger att m90 inte håller för nått.
Kompisen körde 350hk i sin 240 med M45, hans klarade 2 år med 6 puckad sinter innan den gav upp, och då var den bilen endast till för att leka med.
Själv har man kört nyare modell av m90 utan problem med massa lek.
Frågan är hur mycket effekt du tänkt ha?

m46 lådorna ger upp runt 300hk.. körde 350hk/570nm med m46or i över ett år.. gick ungefär 1 låda i veckan om det var aktiv körning.. och nää det var inte när man växlade det gav sig utan när laddet kom tongue

Oftast gick ingående axel av men hände ibland att dreven exploderade och slog sönder hela under delen på växellådan smile

~Andy~

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
9 september 2013
#19
Andyy90 skrev:
_Performance_ skrev:
Just det där med växellådorna är så jävla olika, många säger att alla m40 modeller är skit och inte håller för nånting. Och vissa säger att m90 inte håller för nått.
Kompisen körde 350hk i sin 240 med M45, hans klarade 2 år med 6 puckad sinter innan den gav upp, och då var den bilen endast till för att leka med.
Själv har man kört nyare modell av m90 utan problem med massa lek.
Frågan är hur mycket effekt du tänkt ha?

m46 lådorna ger upp runt 300hk.. körde 350hk/570nm med m46or i över ett år.. gick ungefär 1 låda i veckan om det var aktiv körning.. och nää det var inte när man växlade det gav sig utan när laddet kom tongue

Oftast gick ingående axel av men hände ibland att dreven exploderade och slog sönder hela under delen på växellådan smile

Verkar vara jävligt lotto det där, för vissa funkar det andra inte big_smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
9 september 2013
#20
_Performance_ skrev:
Andyy90 skrev:
_Performance_ skrev:
Just det där med växellådorna är så jävla olika, många säger att alla m40 modeller är skit och inte håller för nånting. Och vissa säger att m90 inte håller för nått.
Kompisen körde 350hk i sin 240 med M45, hans klarade 2 år med 6 puckad sinter innan den gav upp, och då var den bilen endast till för att leka med.
Själv har man kört nyare modell av m90 utan problem med massa lek.
Frågan är hur mycket effekt du tänkt ha?

m46 lådorna ger upp runt 300hk.. körde 350hk/570nm med m46or i över ett år.. gick ungefär 1 låda i veckan om det var aktiv körning.. och nää det var inte när man växlade det gav sig utan när laddet kom tongue

Oftast gick ingående axel av men hände ibland att dreven exploderade och slog sönder hela under delen på växellådan smile

Verkar vara jävligt lotto det där, för vissa funkar det andra inte big_smile

Oftast är det väl skicket på lådan som avgör lite också... är ju klart lite mer utmattning i materialet om den gått 35k mil än 15k tongue men runt en vecka per låda var det för min del och nästan alltid samma fel tongue

~Andy~


Sök