3144
Sök

Bmw M5 E39, går dåligt när den är varm. (snabba svar, ska kanske köpa bilen)

93 Inlägg
31 augusti 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Har fått ett bra pris på en M5 E39a -99, problemet är att bilen tydligen går dåligt när den är varm, uppskattningsvis ca 200hästar enligt säljaren.

När den är kall går den tydligen som den ska, är det någon som har några ideer på vad det kan vara för fel?

Han har tydligen bytt luftmassemätarna utan någon förbättring. Han säger även att den inte visar några felkoder, men de vet jag ju inte.

Skulle behöva snabba svar då enda möjligheten att hämta bilen är ikväll.

Tack på förhand!

1 277 Inlägg
31 augusti 2013
#2
det kan va motortempgivare, lägesgivare, tändspolar mm, oavsett vad så kostar det pengar

93 Inlägg
31 augusti 2013
Trådstartare
#3
Ca hur mycket pengar? Får bilen för ca 30 000 billigare än motsvarande på blocket.

359 Inlägg
31 augusti 2013
#4
Hur långt är ett snöre?

93 Inlägg
31 augusti 2013
Trådstartare
#5
St3v3 skrev:
Hur långt är ett snöre?

Har svårt att se hur det är relevant, man brukat uttrycka sig som du just gjorde när det är en fråga som är omöjlig att svara på. Hur mycket de sakerna han radade upp kostar bör ju vara långt ifrån omöjligt att svara på. Antingen kan man ju hjälpa till, komma med konstruktiv kritik eller hålla käft, du gjorde tyvärr inget av dessa.

228 Inlägg
93 Inlägg
31 augusti 2013
Trådstartare
#7
Kamberg skrev:
kolla felkoder kan ju vara nåt.

Hade önskat de vore möjligt, har egen felkodsläsare men lämnade den hemma, är på semester och hade egentligen inte tänkt köpa en till bil nu men då hittade jag den här, så har tyvärr inte med mig den och ingen verkstad har väll helgsöppet.

359 Inlägg
31 augusti 2013
#8
enblabil skrev:
St3v3 skrev:
Hur långt är ett snöre?

Har svårt att se hur det är relevant, man brukat uttrycka sig som du just gjorde när det är en fråga som är omöjlig att svara på. Hur mycket de sakerna han radade upp kostar bör ju vara långt ifrån omöjligt att svara på. Antingen kan man ju hjälpa till, komma med konstruktiv kritik eller hålla käft, du gjorde tyvärr inget av dessa.

Din fråga är relativt omöjlig att svara på med den informationen du ger, därav svaret.. Hade det varit nåt enkelt fel hade tidigare ägare troligen fixat det?
Kan vara allt från att han glömt tanka till totalt haveri

Går den BRA när den är kall? Ryker den från vevhusventilationen? Är det tryck i vevhuset? Tryck i kylsystemet? M.m.

93 Inlägg
31 augusti 2013
Trådstartare
#9
St3v3 skrev:
enblabil skrev:
St3v3 skrev:
Hur långt är ett snöre?

Har svårt att se hur det är relevant, man brukat uttrycka sig som du just gjorde när det är en fråga som är omöjlig att svara på. Hur mycket de sakerna han radade upp kostar bör ju vara långt ifrån omöjligt att svara på. Antingen kan man ju hjälpa till, komma med konstruktiv kritik eller hålla käft, du gjorde tyvärr inget av dessa.

Din fråga är relativt omöjlig att svara på med den informationen du ger, därav svaret.. Hade det varit nåt enkelt fel hade tidigare ägare troligen fixat det?
Kan vara allt från att han glömt tanka till totalt haveri

Går den BRA när den är kall? Ryker den från vevhusventilationen? Är det tryck i vevhuset? Tryck i kylsystemet? M.m.

Jag syftade dock på priset för de sakerna ''cykelpump'' radade upp.
Anledningen till att ägaren inte fixat problemet var tydligen att han var arbetslös och inte hade råd att ha kvar bilen och laga promlemet.


Han påstår den går perfekt när den är kall.
Hur kollar man enklast vevhusventillationen?
Hur kollar jag det?
Det är det.

1 277 Inlägg
31 augusti 2013
#10
men om vi säger såhär, priset för att fixa bilen kan va allt från 0:- till flera tusen. vevhusvent har inte påverkan på gången, den trycker ur sig olja ur varenda tätning istället. du måste kolla felkoder eller köra komponenttester via felkodsläsaren, du måste göra detta för att få veta mer, din fråga är så pass ospecifierad.

93 Inlägg
31 augusti 2013
Trådstartare
#11
cykelpump skrev:
men om vi säger såhär, priset för att fixa bilen kan va allt från 0:- till flera tusen. vevhusvent har inte påverkan på gången, den trycker ur sig olja ur varenda tätning istället. du måste kolla felkoder eller köra komponenttester via felkodsläsaren, du måste göra detta för att få veta mer, din fråga är så pass ospecifierad.

Jag förstår det, tänkte om det var några vanliga fel på dessa som gav dessa symptom att den går dåligt varm.

Han har nu sagt efter hårda förhandlingar att han kan släppa den för 45-50 000 ungefär. Det måste väll vara ett jävla bra pris, 20 000mil, ser fin ut och är välutrustad och välfylld servicebok, fan vilket svårt beslut...

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
31 augusti 2013
#12
Bilar som är billiga i inköp brukar inte vara billiga att äga.

Hittade på autopower att tändstiften slits när lmm är dålig och får bilen att gå illa, hacka när motorn blir varm.

2slow

93 Inlägg
31 augusti 2013
Trådstartare
#13
azid skrev:
Bilar som är billiga i inköp brukar inte vara billiga att äga.

Hittade på autopower att tändstiften slits när lmm är dålig och får bilen att gå illa, hacka när motorn blir varm.

Det har du rätt i! Det får bli en chansning antar jag.

Han säger att den går mjukt och fint men är slö.


Vi ska mötas inom 2 timmar, tips på saker att kolla uposkattas!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
31 augusti 2013
#14
enblabil skrev:
azid skrev:
Bilar som är billiga i inköp brukar inte vara billiga att äga.

Hittade på autopower att tändstiften slits när lmm är dålig och får bilen att gå illa, hacka när motorn blir varm.

Det har du rätt i! Det får bli en chansning antar jag.

Han säger att den går mjukt och fint men är slö.


Vi ska mötas inom 2 timmar, tips på saker att kolla uposkattas!

Vad han säger och du upplever kan vara 2 skilda saker.

Här kan du kolla lite om modellen och problem med dom http://www.autopower.se/default.asp

2slow

193 Inlägg
31 augusti 2013
#15
kan tyvärr inte hålla med dig där smile finns väl massvis med billiga bilar som är billiga å äga?
azid skrev:
Bilar som är billiga i inköp brukar inte vara billiga att äga.

Hittade på autopower att tändstiften slits när lmm är dålig och får bilen att gå illa, hacka när motorn blir varm.


450 Inlägg
31 augusti 2013
#16
Holmstrom1 skrev:
kan tyvärr inte hålla med dig där smile finns väl massvis med billiga bilar som är billiga å äga?
azid skrev:
Bilar som är billiga i inköp brukar inte vara billiga att äga.

Hittade på autopower att tändstiften slits när lmm är dålig och får bilen att gå illa, hacka när motorn blir varm.


"för" billiga entusiastbil som denna blir aldrig ett billigt ägande, naturens lag. själv tycker jag att ge sig på en risig m5 som var och varannan snorig 18 åring har rå med är som att ge sig på en krasslig rs6 enligt mitt eget tycke smile lycka till

Forummoderator
17 996 Inlägg
31 augusti 2013
#17
M5 -99 på 200hk? Har han satt en mopedmotor i bilen?

EDIT: läste slarvigt. Men jag hade undvikit bilen. Kan kosta sjuka summor att fixa.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (31 augusti 2013)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
31 augusti 2013
#18
Jag skulle undvika den.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
31 augusti 2013
#19
Holmstrom1 skrev:
kan tyvärr inte hålla med dig där smile finns väl massvis med billiga bilar som är billiga å äga?
azid skrev:
Bilar som är billiga i inköp brukar inte vara billiga att äga.

Hittade på autopower att tändstiften slits när lmm är dålig och får bilen att gå illa, hacka när motorn blir varm.


Läs vad det handlar om för biltyp...roll

2slow

Forummoderator
17 996 Inlägg
31 augusti 2013
#20
Evildan skrev:
Jag skulle undvika den.

Köper TS bilen har vi mycket att göra sen. Trådar som "Varför blir min BMW varm" och "Varför flög toppen upp genom huven" osv...

Köp inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök