2145
Sök

Reduceringsventil 142 -74a problem?

243 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
#1
Hejsan!

Har nyligen varit inne på besiktningen med gamle holken.
Har haft problem tidigare med reduceringsventil den ena han ville antingen full broms eller ingen broms.
Bytte då till en ny (ny, fast legat på hylla ett tag) gick ett tag. Packningarna torra troligtvis eftersom de började läcka.

Bytte ytterligare en gång till en ny (ny,fast legat på hylla ett tag) och har fungerat bra förrutom nu när jag testade den i bromsprovaren så bromsar den inte alls lika bra som den andra reduceringsventilen.

Sitter nu alltså en gammal orginal ventil och en utbytt nyare skick på.
Vänstra broms (2,4 - ny)
Högra broms (1,4 - ny, fast legat)

Kolvarna rör sig fint och kärvar inte, testade på båda sidorna.
Testat o lufta ytterligare gång men ser kanon fint ut.

Ända problemet jag kan komma på är reduceringsventilen.

Någon som vet om de går o slita dän dessa o ha raka rör istället hela vägen? eller bromsar den fullt bak o lite fram då eller hur fungerar detta. Någon som vet?

Tack för all hjälp jag kan få!

Mvh Max

1 020 Inlägg
12 september 2013
#2
Säker på att det är ventilen? Hade bry med min oxå, det visade sig till slut vara huvudbromscylindern som ej gav vad den skulle i ena utgången.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

243 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
#3
andreas1 skrev:
Säker på att det är ventilen? Hade bry med min oxå, det visade sig till slut vara huvudbromscylindern som ej gav vad den skulle i ena utgången.

Har nu åkt på ombes o gick ej igenom, nu fick jag även en till 2a efter ombess haha? :o
Men har nu bytt båda reduceringsventilerna bak, nya bromsslangar, luftat 2 gånger för att vara 100%.

Någon som har några idéer hur jag kan se om bromsarna tar jämnt?

Har fått tips, testa på grus men ser ju fan ingen skillnad där inte.
Har då testat innan o efter byte o ser ingen skillnad xD

Där emot så verkar de som de tar som fan fram om man jämför med bak efter bytet av ventiler.
Byte till exakt lika dana från en annan -74a.

Ingen lust o åka in o upptäcka att de tar ojämnt igen, blir rätt dyrt när man har dålig inkomst..

EDIT: Glömde säga att huvudcylindern är bytt för några år sedan med.
Senast redigerat av MaxxeT (16 september 2013)

1 020 Inlägg
16 september 2013
#4
Börja med att kolla att det kommer vätska ur alla hål i huvudcylindern.
Har du haft ok av? Sitter luftnipplarna uppåt? Så du inte råkat byta sida.
Luftat i rätt ordning och alla nipplarna (sitter 3 på var framok)
Har ett svagt minne att det även sitter nån reduseringsventil vid bakaxelen.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

243 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
#5
andreas1 skrev:
Börja med att kolla att det kommer vätska ur alla hål i huvudcylindern.
Har du haft ok av? Sitter luftnipplarna uppåt? Så du inte råkat byta sida.
Luftat i rätt ordning och alla nipplarna (sitter 3 på var framok)
Har ett svagt minne att det även sitter nån reduceringsventil vid bakaxeln.

Yepp, kommer vätska från alla hål.
Mjo, lustig jävla ordning var det men hittade på nätet som tur var, de sitter två reduceringsventiler precis innan bakaxeln, och efter dem har jag bytt slangarna med. Så nu kan de ju nästan inte gå fel känns de som.
Om inte dessa ventiler är dåliga med, begagnade.

Men skulle ju vara roligt o kontrollera dessa om de går på något sätt?

Funderar på att åka in imorgon o se om de går, i så fall är ju vinterbilen klar! ;D

1 020 Inlägg
17 september 2013
#6
Enda sättet är väl att hissa bilen,  snurra på bägge hjulen när nån bromsar lungt.
Dom ska bli lika tröga samtidigt. Annars är det bara hoppas på att bes är snälla o låter dig testa bromstestet innan du betalar, har fått backa ut några ggr o sluppit betala.
Var inne 5 ggr med en ford innan jag fattade att det var lastventilen som bråka

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår


Sök