Behövde vända bilen för att komma åt förarsidan, så jag körde ut bilen.
Det har lagt sig ett tjockt dammlager på hela bilen , när jag har hållit på att såga och slipa.
Så den fick en välbehövlig tvätt
Sköljde av i motorrummet också
Och titta, det fanns en svart bil under dammlagret :-)
Dammsugade golvet och blåste de flesta hyllorna med tryckluft, så mycket damm åker ut.
Avslutatade med att skrubba väggarna och golvet med grönsåpa och vatten.
Det är inte så ofta som garaget är tomt så det gäller att passa på.
Med bilen inne i garaget igen så var det bara att börja skruva. Handsfacket och facket under ratten ska bort, sedan de yttersta ventilationsutblåsen. Sen kommer man åt originalhögtalarna som är skruvade från undersidan
De båda Blaupunkt-högtlarna som jag flyttade med från min röda GTE är nu bortskruvade.
Baksidan
Köpte ett par 4" på Biltema som verkade ha rätt mått.
Låter säkert mycket bättre än de gamla.
Gallret kommer jag inte kunna använda, då det är runt.
Så här ser högtalaren ut.
Jag behövde bara anpassa den överkanten genom att slipa ner ena hörnet och in till mitten lite grann. Här har jag även målat över chromet på diskanten med en svart tuchpenna så det inte ska lysa så mycket.
Då passade den, sen behövdes det tas bort lite material av panelen i kanten som är bakåt i bilen. Det räckte med att skära bort den svarta ytan på panelen så kom högtalaren att ligga rakt i hålet. Den sticker upp lite i bakkant på bilden.
Eftersom stereon jag monterade inte har någon ingång för extern källa, och jag gärna vill ha handsfree och kunna lyssna på modern musik (då jag inte har det på kasett eller cd ;-))
Så kom jag på att jag borde kunna montera en Belkin blåtand som jag har liggandes, och koppla ihop den med en kasett-adapter.
Kopplade in en cigarettuttagshona på tändström , via en brytare så jag kan stänga av den om jag vill.
Då slipper jag kapa sönder Belkinen.
Skruvade bort överdelen på instrumentpanelen så jag kom åt att dra upp blåtandspucken
Lirkade ut den genom en av dummyknapparna
Tvättade av panelen och monterade pucken, som är mic och tryckknapp på sidan av instrumenthuset.
Här ser man även kabeln som går från kasett-adaptern och in under panelen
Och efter lite vinylglans så ser det bra ut igen.
När man inte använder kasettadaptern så kan man ta bort kasett"bandet" och då kan man hänga kabeln mellan knapparna.
Funderade på hur man skulle kunna lösa högtalargallrer.
Kom efter lite funderande på att man borde kunna göra ett par egna ramar av plast och klä det med högtalartyg.
Ritade av originalhögtalarnas form på en plastbit.
Fick mäta ut vart högtalaren hamnar och vart diskanten kommer hamna.
Innerhålet för diskanten klart.
Båda klara så långt, sen behöver man ha en liten ram eller nåt som håller i tyget. Men samtidigt så måste ljudet från basen också kunna komma förbi.
Funderade här på om man skulle ha 4 st anslutningar, det som är målat med tuschpenna.
Eller om man bara ska ha 3 anslutningar till ramen
Bestämde mig för 3, så jag börjar borra hål så jag kan komma åt att slipa med dremmeln och filen.
Tanken är att det är det blanka området som ska sparas.
På god väg
Sista finputsningen
Kanterna blev mycket smalare än jag ritat ut, men det räcker gott och väl.
Provmontering.
Även här så fick jag slipa lite på baksidan i nederkant . Annars så ligger den mot högtalaren.
Köpte svart högtalartyg.
Klippte till 2 bitar tyg och sprayade spraylim på plastbitarna och tygets baksida.
efter 5 minuter så var det bara att pressa ihop. och då spreya ytterkanterna med lim.
Efter ytterligare några minuter så vek jag upp tyget runt kanterna och fäste det på baksidan. Sen var det bara att klippa bort överfödigt tyg.
Blev helnöjd med mina högtalargaller.
Så här blev det med de monterat.
Förarsidan
Passargerarsidan