Jag såg att oljetrycksgivaren som suttit på den ny fixade toppen inte var så fin.
Den ska sitta i bakkant på toppen mot torpeden.
Så det var bara att borsta av den så jag kunde se artikelnret
Hittade till slut att den heter 056 919 081C och 0,15-0,45 bar , det fanns flera träffar på det nr på autodoc, men väldigt få som hade rätt arbetsområde.
Passade även på att beställa 8 nya pinnbultar till grenröret. Artnr N 0444115 och M8X30
Den gamla bakljusrampen var lagad på flera ställen och det satt en smart förstärkning på baksidan
Rampen är inte till för att lyfta i, men det gör ALLA som ska öppna bakluckan. Och det är därför som det spricker och går sönder. Nu när jag äntligen hittat en NOS som är hel. Så tänkte jag att jag gör en sådan förstärkning direkt och monterar, så den nya rampen förhoppningsvis inte ska spricka.
Började mäta lite och hittade med en bit aluplåt som jag hade liggandes som fick kapas ner lite.
Mäta lite mer och började bocka
Färdig bockad, och här ser man att den har böjts och smalnats av i kanterna också
Maskerade nya rampen så det inte skulle bli några repor.
När den hade bra passform så lackade jag den i svart halvmatt färg
På båda sidorna
Medan färgen torkade så hittade även 2 st audi plastpluggar som passade i originalhålen i bakluckan till nummerplåten
Sen var det dags att montera den nya medföljade tätningslisten på rampen. ( tyvärr var limmet inte så bra, så det fick bli några droppar superlim med några centimeters avstånd runt hela listen.
Sen när färgen var torr
Så limmade jag fast den nya förstärkningsplåten , med 2 komponents Gorillalim och satte det i spänn.
Limmet är genomhärdat på 24 timmar. Så jag letade efter nya skruvar till nummerplåtsfästena.
Hittade en modell som var onödigt lång, men tillräckligt grov. Men då fästhålen i nummerplåtshållaren inte passade med de färdiga hålen i bakluckan. Så behövde jag fila upp hålen i hållaren, men då behövde jag ha brickor för att skruven skulle täcka de ovala hålen i hållaren. Men då kom skruven högre upp och skruvskallen tog då i baksidan på nummerplåten. Så det var bara att fila ner skruvskallen, men då skulle det inte funka med en 8mm hylsa så jag gjorde även ett spår i den så det skulle gå att skruva dit den med en spårskruvmejsel.
Eftersom jag slipat och kapat skruvarna så målade jag de och de nya brickorna också svarta.
Dagen efter så när limmet härdat så monterade jag rampen.
Här är nummerlåtshållaren monterade med skruvarna och brickorna
Och så här blev det 😊
Efterbild
Och en Förebild