Jag noterade för några dagar sen helt plötsligt ett väldigt irriterande men litet missljud från motorrummet vid gaspådrag (lättast att uppfatta på 2an och 3ans växel) när man går över 3000 varv. Det är ett ganska tystlåtet "tickande" som ökar i tempo ju mer varvtalet ökar. Jag har skummat runt lite och någon antydde att man skulle byta spännrullen till drivremmen. Vad tror ni? Bilen har gått hur fint som helst innan och detta är irriterande!
Ingen olja bytt nyligen! Köpte däremot Castrol olja och filter på mekonomen under gårdagen så kommer byta nu till helgen. Ibland är missljudet tydligt om man lyssnar noga och vissa dagar som bortblåst. Om det nu är som jag misstänker att det har att göra med ventilerna, är det svårt att åtgärda? Är nämligen relativt ny på att skruva
blåst grenrörspackning eller sprickor i grenröret kan också avge ett tickande ljud, speciellt sprickor då dessa kan krympa beroende på temperatur, 940 grenrören är rätt kända för att spricka..
Efter oljebytet är tickandet inte alls lika tydligt, kan knappt uppfatta något ljud längre även fast jag lyssnar noga! Ska även kika på grenrören bara för att som du antyder 240bns