3524
Sök

Vilket luft tryck ska jag ha i däcket

Offroad Racing
3 122 Inlägg
17 september 2013
#21
Det beror helt på om du har standarddäck eller andra däck med annan storlek/profil. Däck som slits i mitten har för högt lufttryck, slits det mest på sidorna är det för lågt tryck.

För övrigt så kollas och justeras däcktryck enbart när däcken är kalla.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

5 089 Inlägg
17 september 2013
#22
henke_99 skrev:
Det beror helt på om du har standarddäck eller andra däck med annan storlek/profil. Däck som slits i mitten har för högt lufttryck, slits det mest på sidorna är det för lågt tryck.

För övrigt så kollas och justeras däcktryck enbart när däcken är kalla.

På nutidens däck så har du för lite lufttryck slits det på mitten. Har du för mycket så slits det på sidorna.

Förr var det tvärtom. konstigt att det hände över en helg nästan:P

\Lindgren

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
17 september 2013
#23
kristinas40 skrev:
Oki. Det har jag gjort..
Men den sliter i mitten än då..
Så därför undrar jag om jag ska ha 2,5 i däcken kalla
Eller de som står i boken?
Där i står det 2,2 fram å 2,1 bak

Eller ska jag ha 2,4 i dom.
Vill bara att den inte sliter i mitten

Men låt bilen stå stilla om du inte vill slita på däcken.

Är du alltid så osäker?

2slow

Muttley
17 september 2013
#24
Ha som i boken om du är rädd för det.

Jag har 3,0 i mina och de rullar på bra.

2 011 Inlägg
17 september 2013
#25
2,8 - 2,9 runt om. Varför de slits i mitten är pga för lågt tryck. Däckens bredd gör att gummit blir sladdrigt i mitten / går varma och äts upp snabbare. Upp med trycket ska du se att det blir bättre. Detta tryck vid det du kallar kalla osv.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

huh?
10 427 Inlägg
17 september 2013
#27
Ptja, enligt manualen kan du ju även köra med 2,6 Bar runt om vid maxlast, det som på senare tid
även kallas "eco-tryck".


Japan Quality
670 Inlägg
17 september 2013
#28
Tryck i ädelgas så slipper du högre respektive lägre lufttryck i däcken.... Den påverkas inte av kyla eller värme.
Senast redigerat av Powerman (17 september 2013)

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

2 011 Inlägg
17 september 2013
#30
När däcken börjar gå mot 215 och mer i bredd, så i med högre tryck. Såg du hade 225 och ihop med ballong profilen 55. Så blir 2,8 - 2,9 runt om bra. Det som står i instruktions bok osv ska du inte följa. Är bara så de kan sälja mer däck wink

Inte farten som dödar. Det är stoppen

174 Inlägg
17 september 2013
Trådstartare
#31
Oki jag pumpa i 2,5 kalla när dom är varma var dom 2,7
Så det sliter inte i mitten då med de ?

Enligt boken så är 2,6 över 160 och Max last 2,7

Så 2,5 är ju lite under. Men den sliter inte i mitten nu när jag har 2,5 i kalla och dom är 2,7 varma??
Senast redigerat av kristinas40 (17 september 2013)


469 Inlägg
17 september 2013
#32
Åk till en däckverkstad som kan pumpa Nitrogen(kvävgas) då slipper du att lufttrycket vandrar, 2,5 kalla är 2,5 varma med nitrogen.

BTW 2,5 är absolut lagom om det är sommardäck.

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

174 Inlägg
17 september 2013
Trådstartare
#33
Oki. Då är det kalla däck med 2,5 som jag har nu då.


huh?
10 427 Inlägg
17 september 2013
#34
Clintan66 skrev:
När däcken börjar gå mot 215 och mer i bredd, så i med högre tryck. Såg du hade 225 och ihop med ballong profilen 55. Så blir 2,8 - 2,9 runt om bra. Det som står i instruktions bok osv ska du inte följa. Är bara så de kan sälja mer däck wink

..eller för att ingen ska klaga på att det blir för stötigt wink

Förresten så körde Vi Bilägare med 2 uppsättningar 16" Continental PremiumContact 2 i något
däck för något år sen, en av uppsättningarna med 30% högre däcktryck än biltillverkarens rekommendation
och just den uppsättningen presterade bättre i undanmanöver, bromsprov samt våtgrepp (tror jag) än vad
rekommenderade däcktrycks-uppsättningen gjorde. Men sämre i komfort och ljudnivå. Detta är ur minnet så lite luddig info men det har testats i lite kontrollerade former smile

Edit:
Hittade på vad jag skrev förut:

steifan 2009-04-03 10:12 skrev:
I senaste numret av Vi Bilägare finns ett däcktest där de bla testar olika
lufttryck i Continental Premium Contact 2 205/55 16.

1,5 bar (för lite), 2,0 bar (standard) och 2,5bar (för mycket).

2,5 bar gav bättre resultat än standard i det mesta utom komfort och bromsning på torrt
underlag om jag inte minns fel, men det vara bara litegrann. För lite var helt värdelöst.
Intressant test iallafall, SFRO kommenterade testet med att det inte var helt säkert att
ett däck presterar bättre med för högt tryck och att standard-trycket alltid är att rekommendera.

Men iallafall ett test som visar att det kan vara bättre med mera tryck (som ett slags bevis).

Hoppas fler tidningar gör såna tester!

Däcktrycken var typ för VW Golf eller nåt sådant.
Senast redigerat av steifan (17 september 2013)


174 Inlägg
17 september 2013
Trådstartare
#35
Oki.. Så 2,5 blir lagom då?
Då är det 2,5 kalla däck


469 Inlägg
17 september 2013
#36
kristinas40 skrev:
Oki.. Så 2,5 blir lagom då?
Då är det 2,5 kalla däck

ja det blir bra.
märker du att det sliter för mycket på sidorna så dra 0,3-0,4kg till smile

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

BMW entusiast
579 Inlägg
17 september 2013
#37
Men herregud du har fått flera svar nu att det inte är några som helst problem att köra med 2.5. Varför är du fortfarande så osäker?


Muttley
17 september 2013
#38
Nja jag funderar om du inte ska ha i 3,9 istället.

174 Inlägg
17 september 2013
Trådstartare
#39
Är osäker med de att dom ska va kalla eller varma.
Men det ska vara kalla.


2 011 Inlägg
17 september 2013
#40
Vad är du så rädd för? De exploderar inte för dig om det är det. De tål 4 - 5 kg utan problem.

Lägg i c:a 2,6  - 2,7 runt om kalla om det är viktigt för dig också blir det kanon när du är ute och rullar sedan med 2,8 - 2,9.

Inte farten som dödar. Det är stoppen


Sök